Avatar billede boetkjaer Nybegynder
30. oktober 2005 - 22:27 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

HDD Partition valg

Ja det er lidt pinligt et spørgsmål (Men kan ikke helt huske det).

Det er at jeg har lige købt en harddisk 250 GB som skal bruges til at lagre de lidt større ting på.
Hvor jeg bruger min 80 GB til Windows + programmer (Primær-partition).

Men så er det om jeg skal vælge..

"Primær partition"
eller:
"Udvidet partition"

.. når jeg skal bruge det som et seperat-drev (lagre).

For jeg kan ikke helt huske hvad Primær og Udvidet partition er.
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. oktober 2005 - 23:48 #1
Jeg ville lægge operativsystemet på en primær partition, og datalager som udvidet partition.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
31. oktober 2005 - 13:05 #2
For at klarlægge lidt omkring partitioner, så var det før Win2000 en regel at operativsystemet blev placeret på den primære partition der blev sat til aktiv så der kunne bootes fra den. Den resterende del blev sat op som en udvidet partition der blev blev gjort til en eller flere logiske drev. Win2000/XP er så vidt jeg er orineteret ligeglad med hvor den placeres. Gør som dragonknight anviser, så kan det ikke gå helt glad. Personligt vil jeg altid have operativsystemet på C:, men det er udelukkende fordi jeg altid har gjort sådan.
Avatar billede boetkjaer Nybegynder
31. oktober 2005 - 15:11 #3
Jeg hørte dette her fra en:

create partition primary (primær partition)
Opretter en primær partition på den aktuelle grundlæggende disk. Når du har oprettet partitionen, skifter fokus automatisk til den nye partition. Partitionen tildeles ikke et drevbogstav. Du skal bruge kommandoen assign for at tildele et drevbogstav til partitionen.

create partition extended (Udvidet partition)
Opretter en udvidet partition på det aktuelle drev. Når du har oprettet partitionen, skifter fokus automatisk til den nye partition. Der kan kun oprettes én partition pr. disk. Denne kommando mislykkes, hvis du forsøger at oprette en udvidet partition inden for en udvidet partition. Du skal oprette en udvidet partition, før du kan oprette logiske drev.

ellers søg i Hjælp og support i windows XP. søg under "primær partition" og vælg "Oprette en partition eller et logisk drev". Vælg derefter "Fra en kommandolinje" så kan du læse lidt om det. Det samme som jeg har lavet copy paste af.

Det vil være en god idé at bruge primær partition. :-)

-----------------------------------------------------------------

Så er det nu at jeg bliver forvirret når jeg får det modsatte svar herinde :S
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. november 2005 - 00:39 #4
Det forstår jeg ikke du bliver. En udvidet partition kan der kun laves 1 af, men du kan oprette flere logiske drev på den udvidede partition.

Så en Primær partition C: til systemet, og en udvidet partition til alt det andet, som du så kan vælge at opdele i flere logiske drev, D:, E: og så videre.
Avatar billede boetkjaer Nybegynder
06. november 2005 - 12:03 #5
Mange tak :)
Avatar billede boetkjaer Nybegynder
06. november 2005 - 12:06 #6
Ville gerne give dig de point men ´det kan jeg ikke når du har sat den som en kommentar :(.
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. november 2005 - 18:02 #7
Det kan du når jeg nu lægger et svar  ;-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. december 2005 - 03:20 #8
Du bør lukke spørgsmålet  :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. december 2005 - 01:31 #9
Du lukker ved at markere navnet nederst til venstre, og derefter trykker du på accepter.