Avatar billede primse Novice
30. oktober 2005 - 18:03 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

interne og eksterne link

Jeg har problemer med at oprette link på min hjemmeside til andre sider på nettet. Den skal bare vise den i _self rammen men det dur ikke, den kommer i et nyt vindue.
Nogle der kan hjælpe???

Jeg bruger Dreamwaver MX 2004
Avatar billede miss-g Seniormester
30. oktober 2005 - 18:20 #1
Rammen... er det en iframe eller en side med frames?
Avatar billede primse Novice
30. oktober 2005 - 21:10 #2
Uha, det var et svært spørgsmål...??!! Du kan se den på www.glemsom.com.
under til salg skal den linke direkte ned i selve hovedsiden.
Det samme gælder under Produkter - Claas - Dominator.
Håber du kan hjælpe!!!
Tak!
/Katrine:O)
Avatar billede miss-g Seniormester
30. oktober 2005 - 21:33 #3
Det virker jo fint under f.eks. vejviser - så du må kunne læse linien der, og skrive det samme...

Det lyder til at det er de link i menuen der skal åbne på hjemmesiden (i det hvide felt) og ikke at der er tale om links til andres hjemmesider som skrevet i spørgsmålet? Skal lige forstå det korrekt.
Avatar billede primse Novice
30. oktober 2005 - 21:41 #4
Vejviseren er en side jeg selv har lavet.

F.eks. Brugte maskiner - til salg, skal vises som en side i den nederste tekst felt, så man bliver på siden, og kan navigere videre. Det er til en adresse til en side på www.maskinbladet.dk. Og det samme med linket under Claas.
Avatar billede miss-g Seniormester
30. oktober 2005 - 21:43 #5
Jeg ser ikke dine knapper - ved ikke hvorfor, så jeg prøver mig lidt frem **G
Avatar billede miss-g Seniormester
30. oktober 2005 - 21:44 #6
Måske er det fordi du har brugt png...
Avatar billede primse Novice
30. oktober 2005 - 21:46 #7
Nu spørger jeg sikkert dum, men hvad er det?
Avatar billede primse Novice
30. oktober 2005 - 21:47 #8
Ja det med knapperne er også i kage... Det kører bare fantastisk...:O)
Avatar billede miss-g Seniormester
30. oktober 2005 - 21:49 #9
Png er et billedeformat ligesom gif og jpg. Png er forholdsvis nyt og jeg tror ikke det er alle browsere der kan se formattet endnu - der vil nok være mange af de ældre browsere som ikke kan.

Png har den egenskab at formattet kan indeholde lige så mange farver som f.eks. jpg (flere millioner) og samtidig have gennemsigtig baggrundsfarve som gif kan. Altså et mix af jpg og gif.

Hvilket program bruger du til siden?
Avatar billede primse Novice
30. oktober 2005 - 21:54 #10
Dreamweawer MX 2004.
Nå png filformat. Den er jeg med på der kan bruges til billeder med gennemsigtighed. Alletiders opfindelse.

Men jeg forstår bare ikke linkene ikke virker når jeg har sat _self og _parent parametret til. Det ændrer intet lige meget hvad jeg sætter den til.
Avatar billede miss-g Seniormester
30. oktober 2005 - 21:54 #11
Du må nok lige tjekke om billederne til menuen er uploadet - hvis jeg tager sitet og vælger Gem som... får jeg ikke png billederne med.
Avatar billede miss-g Seniormester
30. oktober 2005 - 21:55 #12
Menuen kører vist via javascript - en fil der hedder mm_menu.js. Jeg har åbnet siden i Dreamweaver og ser lige om jeg kan hitte ud af det.
Avatar billede miss-g Seniormester
30. oktober 2005 - 21:58 #13
Sidder du og retter target via behavior paletten? Show pop-up menu? Så vidt jeg kan se er der ikke skrevet noget target her...
Avatar billede primse Novice
30. oktober 2005 - 22:02 #14
Hvis der er Til Salg punktet har jeg rettet den ovre i højre side under tag palletten.
Avatar billede miss-g Seniormester
30. oktober 2005 - 22:04 #15
Ok - for at tage en ting først. Jeg tror ikke du kan åbne et website udefra på din side medmindre du har lavet en iframe eller frame som siden kan åbne i.

Pt. ser det ud til at du har en tabel og that´s it.
Avatar billede primse Novice
30. oktober 2005 - 22:06 #16
Okay, Betyder det så at jeg skal starte forfra?
Jeg har bare læst et eller andet sted, at man ikke skal bruge frames mere.
Avatar billede miss-g Seniormester
30. oktober 2005 - 22:10 #17
Ja frames kan være noget skidt - men iframes har jeg da ikke hørt noget dårligt om. Jeg vil dog lige finde ud af om du kan gøre noget med din tabel inden...

Man kan vist også bruge et div layer.

Det ville jo være smart hvis man bare kunne navngive tabellen og den så virkede som en iframe, men det kan jeg ikke få den til - så det kan man nok ikke.

Det kræver vist lige noget søgning på internettet. Leder lige...
Avatar billede primse Novice
30. oktober 2005 - 22:16 #18
Okay...
Avatar billede miss-g Seniormester
30. oktober 2005 - 22:23 #19
Jeg kan ikke finde noget ang. at bruge tabeller eller celler som targets, og det virker heller ikke hvis jeg selv prøver i Dreamweaver, så det tror jeg altså ikke på.

Jeg ville bruge lave en iframe der hvor indholdet skal åbne. Så kan du både åbne sider udefra på siden og dine egne links.
Avatar billede primse Novice
30. oktober 2005 - 22:28 #20
Okay det vil jeg prøve. Så tutorialen på din hp, så det vil jeg lige prøve igennem.
Tusind tak for hjælpen!!!!!
-herligt at der nogle der tager sig tid til os "newbies"...
Avatar billede olebole Juniormester
31. oktober 2005 - 02:56 #21
<ole>

Der er i princippet ingen forskel på iframes og frames i et frameset ... de har samme bagdele  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede miss-g Seniormester
31. oktober 2005 - 03:09 #22
Hej Ole.

Jeg har indtryk af at frames er de værste - men min viden er heller ikke så udviklet på det område ;-) Jeg synes også det er lettere at arbejde med iframes - man kan bedre kontrollere designet.
Avatar billede olebole Juniormester
31. oktober 2005 - 03:26 #23
Så må jeg jo se, hvad jeg kan gøre for at udtrykke mig, så dit indtryk bliver anderledes  ;o)

Noget af det, folk brokker sig mest over ved frames, er Back-knappen (eller rettere browser-historikken) - og at søgemaskiner ikke kan lide at indeksere sider i frames. Hvad de to ting angår, er iframes ikke anderledes end 'almindelige' frames.

Derudover kan der være andre sjove ting - såsom at en iframe 'suger fokus', når den loader. Ligger en iframe således i bunden af et højt dokument - og der loades en side i den - hopper siden ned til iframe'en. Nogen gange fikst - men ikke altid  :)

Nu er jeg - når den sære mand synes, det passer ham - ret pragmatisk, så det afholder mig ikke fra at bruge iframes, altogether. Det kommer helt anpå den givne situation  :)
Avatar billede ivanouw Novice
23. november 2005 - 01:07 #24
Jeg har det samme problem med at vise sider i en frame. Jeg angiver korrekt target. målframen har det rigtige navn - og alligevel kommer teksten i et nyt vindue, ikke i den frame hvor den skal. (se www.psykologpraksis.com)
Avatar billede olebole Juniormester
23. november 2005 - 03:05 #25
Du skal give dine frames et name - en id er ikke nok:
    <frame src="Annemo.html" name="Tekst" id="Tekst">
- men den må gerne have begge dele
Avatar billede ivanouw Novice
23. november 2005 - 09:35 #26
Tak for ideen, olebole. Hvorfor sker det ikke af sig selv når jeg ikke arbejder direkte med HTML-koder, men bare bruger menuer og vejledninger i Dreamweaver? Jeg har en anden hjemmeside (www.forskningsmetode.dk), hvor det er blevet rigtigt, og jeg er ikke klar over hvad jeg har gjort anderledes?