Avatar billede hnto Nybegynder
24. oktober 2005 - 10:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Komboboks med opslag på MEMO felt

Kan man ikke i access 2003 lave en comboboks på baggrund af et MEMO felt ?

Feltet bliver ikke synligt i listen over felter fra tabellen.
Feltet er lavet som MEMO for at kunne indeholde mere end 255 karakterer
Avatar billede bootstrap Nybegynder
24. oktober 2005 - 11:18 #1
Opret en forespørgsel på tabellen på de felter du skal bruge i combo'en, inkl. MEMO-feltet. Angiv nu rækkekilden for din combo til denne forspørgsel.

NB! Da dit memo-felt velsagtens indeholder lange tekststrenge kan du evt. lade din forespørsel returnere kun de første fx 40 tegn af MEMO-feltet i stedet for hele baduljen. Det kan du gøre med funktionen left(memofelt;40) som skrives i stedet for [memofeltnavn] i forspørslen.
Avatar billede bootstrap Nybegynder
24. oktober 2005 - 11:21 #2
Rettelse:
For  nu at blive i navngivningsterminologien jeg fik lavet ;-:
Du skal skrive
left(memofeltnavn;40) og ikke left(memofelt;40).
Fx left(beskrivelse;40) hvis dit MEMO-felt hedder "beskrivelse".
Over and out!
Avatar billede hnto Nybegynder
24. oktober 2005 - 11:28 #3
Hey Bootstrap,
jeg har prøvet at lave en Q, hvor der kun er 1 felt i, menlig "familienavn"

Hvis jeg så laver en form, tilføjer en Combo og vælger kilden til at være den nyoprettede Q, er feltet ikke synligt fordi det er angivet som memo.

jeg forstår dermed ikke helt hvordan man kan gøre dette uden at skulle begrænse feltyet som du angiver i "løsning 2" ;-))

jeg ville dog helst ikke lave denne begrænsning, hvis det er muligt at omgås.
Avatar billede bootstrap Nybegynder
24. oktober 2005 - 13:34 #4
Hej hnto,
I design-view for formularen:
- Højreklik på combo'en og vælg Egenskaber
- Vælg fanebladet Alt.
- Under egenskaben Rækkekildetype: Tabel/Forespørgsel
- Under egenskaben Rækkekilde: <navnet på din Q (forespørgsel)>

Af en eller anden grund vil wizarden som du får kørt når der indsættes en ny combo ikke have med MEMO-felter at gøre - i nogle tilfælde forståeligt nok ;-)
Avatar billede -anders- Juniormester
24. oktober 2005 - 15:15 #5
Hej hnto,
Svaret fra bootstrap er korrekt, guiden medtager ikke memofelter, du behøver dog ikke at oprette en ny forspørgsel og gemme denne fysisk.

Følger du dette indlæg 24/10-2005 13:34:39 kan du blot vælge tabellen direkte og så medtage det/de felter du vil have vist i din combo incl. memofeltet, bemærk at en combo kun kan indeholde maks 8 kolonner

Ifb. med memofelter på en combo kan disse altså vises, men jeg er ikke helt sikker på kolonnen kan håndtere mere end 255 tegn, så dette må komme an på en prøve :o)
Avatar billede hnto Nybegynder
24. oktober 2005 - 15:49 #6
smid et svar og der er point Bootstrap
Avatar billede bootstrap Nybegynder
24. oktober 2005 - 16:21 #7
Hej med Jer,
det er helt rigtigt som aandersen skriver: Du kan også godt (når du følger min opskrift ovenfor) vælge tabellen direkte i stedet for en foruddefineret forespørgsel. Hvis du gør det på denne måde er det stadig en forespørgsel, den indlejres blot i formularen og vil ikke på godt og ondt optræde i den globale liste over forespørgsler. Det kan være en fordel hvis du ikke har brug for samme liste andre steder men kun denne ene gang. Det kan også være en ulempe: Ved ændringer i tabeller og/eller forretningslogik kan mange forespørgsler nemt forputte sig når projektet vokser. Har du derimod den vane altid at definere dine forespørgsler har du dels en anden form for overblik - især hvis du bruger en navngivningsstandard der fortæller hvad forespøgslen bruges til, dels er det lettere at vedligeholde da du ikke behøver åbne og rette i formularen for fx at justere sortering for combo'en.
Alt i alt er det nok smag og behag....!

Sidste ting: Vær opmærksom på, at hvis dit lange memofelt indeholder linieskift el.lign (gælder også alm. tekst-felter), så kan jeg forestille mig at combo'en i bedste fald viser data frem til første linieskift....langt svar, må have haft behov for at se mig selv skrive 8-)
Avatar billede bootstrap Nybegynder
29. oktober 2005 - 17:54 #8
Hermed et svar!
PS. Hvad er egentlig forskellen på "Kommentar" og "Svar"? Kan her godt lægge et svar, men ikke på den anden, som du har oprettet..(er det mon noget opretteren af af spg'et aktiverer?)