Avatar billede bengtwendt Nybegynder
22. oktober 2005 - 17:41 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Cluster instalation

Hej
Jeg er ved at oprette en cluster instalation af windows 2003 enterprice edition, jeg skal bruge det til websever og mail server, og for at øge stabilateten vil jeg ha 2 server der køre det samme, således at en server kan tages ud for service.

Jeg er nået så langt nu at jeg skal til at tilføje cluster 2 og får fejlmeddelsen :

"A multicluster can not be created because the quorum resource does not support adding nodes to the cluster"

Hvordan ændre jeg quorum disken fra at ligge i windows director til at ligge på partiton Q.
Avatar billede lap Nybegynder
23. oktober 2005 - 16:45 #1
Det lyder som om du ikke har fulgt den korrekte metode.

Du skal afinstallere/nedlægge dit cluster igen.
Når du har sikret dig interconnect (omdøb netkortet så det er nemt af finde) og omdøbt din quorum-disk (igen så den er nem at finde), genererer du clusteret igen - undervejs peger du på hhv. quorumdisken og interconnect netkortet.

Du skal også huske at din shared storage skal være genkendt på begge cluster noder inden du går i gang - altså ned med den ene maskine - op med den anden - og omvendt.
Avatar billede bengtwendt Nybegynder
24. oktober 2005 - 12:13 #2
Hmm tak for din vejledning, under instalationen fik jag valget om at konne lave en simel instalation af cluster, fordi der kan være problemer med at agive quorum.

Jeg har nu bøvlet med det nogle timer og kan ikke lige se hvordan jeg afinstallere det igen. Her du en hort vejledning til der?

Bengt
Avatar billede lap Nybegynder
24. oktober 2005 - 14:20 #3
du højreklipper på den fysiske node (i cluster administrator) og siger delete/evict
Avatar billede bengtwendt Nybegynder
25. oktober 2005 - 14:06 #4
Ok det var jo til at finde ud af, under oprettelsen går første seep helt fint, men så skal jeg til at oprette første node og så går det galt med den quorum, der kommer ingen steder hvor jeg kan anvive disken.
Jeg har oprettet en disk Q som skal bruges til dette formål, som er beskrevet i en udførligt vejlednong på 35 sider fra Microsoft.
Avatar billede lap Nybegynder
26. oktober 2005 - 15:35 #5
jeg går ud fra, at du har opsat "shared storage" med f.eks. et SAN?

Det skal være diske som kan nås fra begge maskiner - f.eks. via fiber kort eller lignende.

alternativt bruge software til det (ikke ligeså godt).
Avatar billede bengtwendt Nybegynder
26. oktober 2005 - 22:47 #6
Je det kunne godt se ud som om at jeg ikke er forberedt godtnok, min tanke med hele det setup er:
server 1 med 2 diske i raid
og
server 2 med 2 diske i raid
så hvis server 1 går ned eller skal tages ud for servise skal server 2 tage over og under spidsbelastning skulle de så arbejde sammen.

Dette havde jeg også forstået af den vejledning jeg har fugt.
Men det virker måske ikke sådan ?

Bengt
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2005 - 23:08 #7
Hej Bengt
Windows Clustering kan kun håndtere shared storage - fx. SAN, som lap skrev tidligere.
Med Windows Clustering får du ikke et load-balancing cluster, men derimod et simpelt cluster til redundans.

Det du efterspørger er dels en clusterløsning med indbygget replikeringsfunktionalitet. Her kender jeg Veritas/Symantec Cluster og SteelEye LifeKeeper - begge løsninger er gode, dog har LifeKeeper indbygget replikering (både over LAN/WAN)

Kender desværre ingen løsning der kan give dig load-balancing med replikering.
Avatar billede lap Nybegynder
27. oktober 2005 - 08:36 #8
Avatar billede bengtwendt Nybegynder
27. oktober 2005 - 09:40 #9
Hej
Tak for Jeres svar, der er flere ting jeg ikke viste noget om, men hvir jeg forstår Jeres svar rigtigt, kan man ikke lave st system der tæt på 100% sikkert, som kan holde sig online bare der er strøm til.
Hvad vil så give den bedste løsning, hvis prioteten er:

1. hurtigt genskabe en windows instalation, med mange unikke bruger.
2. max online time.

Kunders data er naturligvis backupsikret.

Bengt
Avatar billede lap Nybegynder
27. oktober 2005 - 15:53 #10
udfra eksisterende hardware:
windows nlb fordelt over 2 eller flere servere (sikrer oppetid på web-services), domain controllere på begge servere (sikrer brugerdatabasen), og noget sync software til at sikre data på begge servere (web-katalogerne).

Det er ikke gennemtænkt, og jeg er ikke sikker på, at MS vil anbefale domain controllere på nlb-noder.
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2005 - 15:58 #11
Hvis du ikke har adgang til SAN, men ønsker replikering mellem de to maskiner, kan jeg kun anbefaler SteelEye LifeKeeper, som kan sikre oppetiden på alle jeres services (web, fil, db, mail, you name it) - og med indbygget replikering (både LAN og WAN)
Avatar billede bengtwendt Nybegynder
30. oktober 2005 - 09:17 #12
Hej
Tak for Jeres svar, jag har valgt at i deler pointene, da i har hjulpet mig lige meget begge.

Bengt