Avatar billede mkynde Nybegynder
22. oktober 2005 - 13:19 Der er 15 kommentarer

Formatering, underlig pc (skærm)

Hej Alle

Er ved at forsøge at formatere min brors pc, hvilket jeg havde oberbevist ham jeg sagtens kunne da jeg ofte har formateret min egen.

Men men men..

Når jeg genstartet hans pc er der hel sort skærm indtil windows startes. Det vil sige jeg ikke kan komme ind i bios og ændre startup proceduren. Er der nogen der har oplevet noget lignende.

Skærmen er en Xerox 19". Grafikkortet er geforce4 mx440, har lige opdateret driver.

Hilsen

Mikkel
Avatar billede screem_brille Novice
22. oktober 2005 - 13:21 #1
en fladskærm ? (hvis ja så er det fordi den ikke har kan vise 640*480, sokm opstarts billede / BIOS er i)
Avatar billede mkynde Nybegynder
22. oktober 2005 - 13:29 #2
Det er en fladskærm, og det ser ud som om den ikke kan vise 640*480. Det er hele opstartsfasen der er sort, og hvad kan man så gøre.
Avatar billede screem_brille Novice
22. oktober 2005 - 13:31 #3
Sætter en CRT skærm til midlertidigt, eller en fladskærm som kan vise 640*480.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. oktober 2005 - 13:51 #4
Det kan også skyldes en maskine, udstyret med grafikkort on-board. Hvis der er monteret et ekstra grafikkort, vil man ofte opleve at det ekstra kort først initieres, når Boot-strap er kørt igennem.
I så fald må du rykke monitoren over på det andet stik, mens du er i BIOS.

Jeg tvivler nu noget på "fladskærms teorien" - dels fordi de fladskærme jeg har haft med at gøre, udemærket kan vise 640*480 - dels fordi boot/bios billederne slet intet har med grafik at gøre, men tvært imod består af en 40*80 karakteres asciiskærm. Ren tekst, ligesom dos var i gamle dage.
Avatar billede screem_brille Novice
22. oktober 2005 - 13:56 #5
ole_madsen du tager fejl, problemet ses kun på fladskærme og skyldes at fladskærme er lavet til en opløsning (og kun meget gamle skærme har 640*480 som deres native opløsning), nu du siger at det var ligesom i gamle dage med dos, så ved du også at opløsningen er 640*480 i 60hz (80*40 i tekst mode, er såvidt jeg husker 320*240)
Avatar billede screem_brille Novice
22. oktober 2005 - 13:59 #6
Ps bootstrap er noget helt andet, og har intet med en computers opstart at gøre ;) (men at hæve indgangs impedansen i et forstærker trin)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. oktober 2005 - 14:05 #7
Jovist, men det jeg mener er, at alle moderne skærme har både 640*480 (og for den sags skyld 320*240).
En fladskærm med native 1024*1280 som jeg sætter til 640*480 vil enten "kompensere" så vi ser et lettere sløret billede, eller vil simpelthen gøre det brugte skærmareal meget mindre - inde på midten af skærmen, svarende til 640*480 pixels. Ligesom man så på opstartsbilledet på operativsystemer på ældre bærbare... og jeg skulle da mene at en fladskærm dermed altid kan gå ned i opløsning, men ikke over sin egen native opløsning.

Men noget helt andet er, hvis man kører via DVI stikket. Så er jeg nemlig på bar bund, for her er jeg ikke så bekendt med teknologien.

Men vi får jo se hvad mkynde finder frem til. Jeg vil da ikke være stivnakket og nægte at lære noget nyt :-) - så længe der er fornuftige ord bag....
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. oktober 2005 - 14:07 #8
Bootstrap er iøvrigt et gammelt ord for gennemløbet af BIOS programmet under "boot". I dag oftest bare kaldet "boot": http://www.google.dk/search?hl=da&q=define%3A+bootstrap&meta=
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2005 - 14:26 #9
Avatar billede mkynde Nybegynder
22. oktober 2005 - 16:08 #10
Min skærm kan godt gå ned i den nævnte opløsning. Men skærmen viser "no signal", når pc'en starter. Har også forsøgt at skifte input stikket til onboard grafikkortet, men så viste den slet ikke noget. Det er meget mystisk.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. oktober 2005 - 18:00 #11
Du kunne prøve at fjerne det ekstra grafikkort helt, og kun køre på onboard kortet. Det kan være det er bedre til at "snakke" med skærmen
Avatar billede screem_brille Novice
22. oktober 2005 - 18:01 #12
ole_madsen hvor læser du at han har mere end et grafikkort ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. oktober 2005 - 18:05 #13
I kommentar af 16:08:52 såmænd :-)
Avatar billede screem_brille Novice
22. oktober 2005 - 18:09 #14
hmm ja det har du da ret i *G*
Avatar billede screem_brille Novice
30. december 2005 - 11:40 #15
brug for mere hjælp ?