Avatar billede karsten_larsen Praktikant
19. oktober 2005 - 18:17 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kultur og farver

Jeg mener at have hørt, at "3"  havde designet deres logo i forskellige farver alt hvilken kultur de de solgte deres produkter i.

Er der visse farver, som vil virke anstødelige og andre tiltalende afhængig af kulturen. Hvilke?

:-) karsten_larsen
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
19. oktober 2005 - 18:30 #1
Tror mere de har designet deres logo således at det kan skifte farve alt efter formål og sted...
at det også kan bruge som du nævner er nok mere en sidegevinst...

Farver har faktisk forskellig betydning i forskellige kulture (Tror ikke feks røde roser betyder det samme allesteder)... så mht  brugen af farve målrettet mod nogen/noget bestemt skal selvf. gøres med omhu....

Hvis du vil lære mere om hvordan farver virker på folk psykologisk så vil jeg anbefale at læse lidt göthe..Han beskriver vilken virkning og signaler farver har...ikke hvad hvordan de er fysisk...Hans farvelære (Som er meget forskellig fra feks cmyk og RGB farver) bruges stadigt af bla. designere ol.
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
19. oktober 2005 - 18:49 #2
Du kender ikke et link til farver og kultur. Göthes farvelære er der mange link men ikke i relation til kultur.
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
19. oktober 2005 - 18:56 #3
Detsvære ikke så meget mht kulture ...
Men du ku evnt prøve at goole på "color +symbolisme" eller noget i den stil....

Desuden tror jeg meget af goethes er ret "worldwide"... og det mere er undtagelser enkelt steder i verden man bør tage hensyn til...

et lille sjovt eksempel:
Du kender tegnet for ok.... et hak ...v om man vil .... det tegn skulle på finsk betyde nej... *S*
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
19. oktober 2005 - 19:39 #4
Fandt lige et flash link (det er godt lavet)

http://www.mariaclaudiacortes.com/colors/Colors.html

og et link om farvernes psykologi
http://susanne.list.person.emu.dk/farvens.htm

Tak for hjælpen , vil du lave et svar?
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
19. oktober 2005 - 19:44 #5
Godt du kom på vej....
Var nu mere kommentar en svar jeg gav ;-)
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
19. oktober 2005 - 20:27 #6
Det hjalp mig på vej - det er det som tæller.
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
19. oktober 2005 - 20:30 #7
er kun glad for at kunne hjælpe *S*