Avatar billede autobahn Nybegynder
15. oktober 2005 - 23:24 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

adgang til ntfs og reiser partitioner i et dual boot system

Jeg har opsat et dual boot system på min computer (windows xp og suse 10.0) og vil gerne vide om det er muligt at få adgang til det andet styresystems partitioner fra henholdsvis Win xp og suse. Dvs er det muligt at få adgang til filerne på windowsdrevet gennem suse og omvendt?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
15. oktober 2005 - 23:40 #1
NTFS kan du mounte med en 2.6 kernel, såfremt det er kompileret ind - ellers må du jo bare kompilere en ny.

Hvorvidt du kan bruge ReiserFS under Windows, ved jeg dog ikke - mener at have læst noget om muligheden for at læse partitionerne (i hvert fald Reiser3), men har ikke hørt noget om skriveadgang.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2005 - 09:20 #2
"er det muligt at få adgang til filerne på windowsdrevet gennem suse ?"

Opret en mappe -> mkdir /mnt/Windows -> klik enter - sæt rettighederne til mappen -  åbn /etc/fstab og indsæt følgende linie
/dev/sda1 /mnt/Windows  ntfs  noauto,user 0 0 (du skal klikke enter efter linieafslutning ellers anses linien ikke for afsluttet og du får fejlmelding)
du kan nu mounte din NTFS partition i "Min Computer"

"og omvendt?"
http://p-nand-q.com/download/rfstool.html

og hvor langt er du kommet med dit problem vedr. netværk??
Avatar billede autobahn Nybegynder
16. oktober 2005 - 11:14 #3
Hej Helgec

Tak for hjælpen med alle mine problemer med linux. Jeg er stadig ny i faget, men elsker dog alligevel min suse.

"og hvor langt er du kommet med dit problem vedr. netværk??":

Jeg har svaret på dit sidste spørgsmål, men hungrer efter en guide!!!!
Avatar billede autobahn Nybegynder
16. oktober 2005 - 14:20 #4
Nu har jeg fået adgang til reiser-partitionen gennem windows og til NTFS partitionen gennem suse (det har jeg nu egentlig haft hele tiden gennem "min computer"). Men jeg kan kun læse dem, ikke skrive på dem. Er det ikke muligt at kunne skrive på dem?
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2005 - 12:15 #5
Hvad så, har du ikke fået løst dit problem ??