Avatar billede vars Nybegynder
14. oktober 2005 - 21:10 Der er 4 kommentarer

Canon LBP-4

Hvorfor bliver papirerne næsten helt sorte ved udskrivning.
Jeg har prøvet med 3 forskelleige farvepatroner, men ligemeget hjælper det ?
Avatar billede jtt Nybegynder
15. oktober 2005 - 05:49 #1
Der sidder en "tromle" i printeren som brænder printet fast på papiret. Den har med garanti fået noget sværte på sig, og det er derfor du får sorte udskrifter.

Jeg har ikke selv haft held med at rense en sådan 100 % ordentligt.
Avatar billede halifax Nybegynder
15. oktober 2005 - 12:07 #2
Det kan også skyldes slitage som gør at der kommer alt for meget, og unøjagtigt, toner ud på den tromle itt nævner.
Den "fejl" er svær at gøre noget ved.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. oktober 2005 - 11:56 #3
Der kan være flere ting galt.

Det mest almindelige er en slidt lysfølsom tromle. De fleste LBP-III´ere har denne indbygget i farvepatronen (og enkelte sidder tromlen for sig nede i printeren). Prøv at se på farvepatronen, om du kan skydde et dæksel til side og se en grøn eller brunlig overflade på en af valserne. Er denne "beskidt", er det den lysfølsomme tromle der har det skidt - eller som Halifax skriver, "tonerudledningen" der ikke har det godt. Så kan det løses med ny tromle/patron.

Dernæst sidder der en sort eller grå gummivalse i bunden af printeren. Det er "ladevalsen", og den bliver med tiden forurenet med toner. Det giver typisk et gråligt skær på hele siden, der ved nærmere eftersyn består af en masse små tonerpartikler. Du kan forsøge at rense den med rent vand. Måske går det, men der er lige så stor chance for at du ødelægger den helt.

Og sidst i printeren sidder så fuseren/varmelegemet. 2 valser, der brænder toneren fast. Den kan du se ved at åbne printeren bagfra. Er der snavs i denne, skal den skiftes. Her er der ikke noget at gøre - ved så gammel en printer er det billigst at købe en helt ny, med mindre du har adgang til en pritner af samme model du kan "skrælle."

For både ladevalsen og fuseren gælder det, at de kan fås som ny i et "service/maintinance" kit. Dette kit koster typisk 2-3000,- og det kan som sagt ikke betale sig.

Og for alle delene gælder, at du IKKE må røre dem med fingrene. Fedt fra fingrene vil sætte sig, og er ikke til at få af (en nem måde at mangfoldiggøre sit fingeraftryk :-)

Den lysfølsomme tromle og fuseren har en meget følsom overflade. Der er derfor 90% chance for at beskadige overfladen, hvis du forsøger at rense dem med en klud. Men toner på overfladen er som oftest et tegn på at overfladen i forvejen er beskadiget, så der er egentlig heller ikke noget at komme efter...
Avatar billede halifax Nybegynder
17. oktober 2005 - 18:39 #4
Så kom vores "printer-ekspert" ole_madsen på banen. Altid en fornøjelse at læse dine fagligt gode råd.

Har selv en LBP-4 Lite stående som stort set ikke har været brugt siden mine DOS og Win 3.1 dage i 1998.

Den er billigt til salg, evt. som reservedele. Bopæl: Aalborg.