Avatar billede unknown_someone Juniormester
14. oktober 2005 - 14:13 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

bluetooth gps - ikke til bil

Er der nogle der kan give nogle gode henvisninger til billige men selvfølgelig stadig gode bluetooth gps? Jeg skal ikke have kort med medmindre det selvfølgelig bedre kan betale sig - og så skal det ikke være beregnet til brug i bil men nærmere cykel og spadsering og det må næsten betyde noget opladning gennem et almindeligt strømstik. skal bruges til en kombineret pocket pc og mobil.
Avatar billede leifleif Nybegynder
14. oktober 2005 - 14:46 #1
Har prøvet flere, og bruger lige nu en Holux GPSlim 236. Den kan det hele, vejer og fylder meget lidt. Sammen med f.eks. programmerne GPS Tuner eller Navio fra Tiny Stocks er du godt kørende. Hvis du kan låne Autoroute 200X eller lignende et sted kan du selv lave de kort du har brug for og bruge dem i begge programmer.
Med venlig hilsen
Leif B.
Avatar billede unknown_someone Juniormester
14. oktober 2005 - 14:51 #2
hmm - men kan det passe at den koster tæt på 2kilo?
Avatar billede leifleif Nybegynder
14. oktober 2005 - 15:04 #3
Jeg købte min i Computer City for ca. 1.400. Har du tålmodighed kan du finde den på E-bay for lidt over det halve. Da jeg købte den i sin tid, havde jeg forinden gennemsøgt hele markedet og valgte til sidst 236, fordi jeg anser den for at være mest fremtidssikret. Den er utrolig følsom. Den forudgående virkede absolut kun når den lå i forruden på bilen. Nu har jeg den altid bare i min brystlomme. Saaaaa det .... som vi siger i Nordjylland :-)
mvh/leif b.
Avatar billede unknown_someone Juniormester
14. oktober 2005 - 15:09 #4
lyder spændende - jeg må prøve at se mig lidt for :-)

jeg lader lige stå åbent og ser hvad der ellers måtte komme af forslag.
Avatar billede annikadk Nybegynder
17. oktober 2005 - 15:28 #5
Lige præcis denne er jeg også glad for at være ejer af.
Det er også billigt at få fat i et ekstra batteri hvis den ikke kan holde længe nok - og det er jo ikke af vejen.
Nå ja, og at man så kan lade den i PCens USBport er vel heller ikke helt af vejen ;)

Har ikke testet andre, men ved at både på tomtom, pocketfreak og andre steder tales der jævnligt i forumerne om GPSer - så du kan evt tage en runde på disse danske sider.
Avatar billede unknown_someone Juniormester
21. oktober 2005 - 17:25 #6
hvad er det der gør den store forskel? har set nogle til 6-700 kroner og man vil selvfølgelig gerne spare hvor man kan - men selvfølgelig heller ikke spare så meget at det er ubrugeligt. er det selve signalmodtagelsen der er bedre. er det præcisionen eller?
Avatar billede annikadk Nybegynder
21. oktober 2005 - 17:35 #7
Når du bruger den til at gå fornemmer jeg at du dermed også vil være mellem bygninger/træer mm.
Der er chipsettet en faktor.
Ud fra tests er SIRF III noget af det bedste til dette - den fanger noget mere.
Hvilken det så skal være ud fra det, er smag og pris der bestemmer - fornemmer at det mere eller mindre er lige meget med mærket - men at chiptypen er vigtigere.
Dermed er det ikke sagt at andre typer ikke virker, og ligesom alt andet udvikles der også på disse i fremtiden.

Når du går skal du også tænke på batteriets levetid - eller hvad ekstra batteri koster. Til den nævnte model er det et "nokia"batteri som koster omkring de 200 så vidt jeg husker - men den hedder sig at kunne køre op til 10 timer på det medfølgende.

Tog lige en edbpriser (http://kortlink.dk/edbpriser/24x4) med bluetooth.

Men 6-700kr BT begrænser i DK.
Avatar billede unknown_someone Juniormester
17. november 2005 - 14:57 #8
Jeg har nu købt sådan en Holux GPSlim 236 og den fungerer sådan set fint nok - har ingen problemer haft eller noget.

Det eneste - og om det er noget jeg burde vide på forhånd eller hvordan ved jeg ikke - men hvis jeg fx er inde i min lejlighed skal modtageren ligge ved vinduet for at få signal. Jeg troede det var lidt som med et telefonsignal at der var signal stort set over det hele.

i skal have tak for hjælpen - læg svar og point gives.
Avatar billede annikadk Nybegynder
17. november 2005 - 15:18 #9
Jeg takker nej til point.
Men ja, GPS-signalet kræver at der er rimeligt frit, ikke bare opad, men sandelig også lidt ud til siderne.

Håber du er glad for den :) (Det er jeg for mig, omend den har lavet knuder 2 gange hvor jeg var så tæt på at sende den retur - fik den dog på ret køl med GPSViewer som er med som utility - også til PDAen.)
Avatar billede leifleif Nybegynder
17. november 2005 - 21:47 #10
Tilykke med Slim'en. Du får vist ikke noget bedre til prisen.
Følsomheden slår alle jeg har set / mødt.
mvh/leif b.