Avatar billede samuel Nybegynder
18. april 2001 - 18:55 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Computer-ur går for langsomt

Jeg ved godt - computeren ikke er frøken
klokken\", hvor man kan checke sit ur men
alligevel forventer man jo at det går nogenlunde præcis ...
Mit computer-ur  går ca.5 min for langsom om ugen. Er det nogen det ved hvorfor og hvad
der er løsning på problemet?
Avatar billede dalab Nybegynder
18. april 2001 - 18:56 #1
Få et nyt bundkort.....Hvis du altså er sikker!
Avatar billede prodic Mester
18. april 2001 - 19:02 #2
Få dig et nyt batteri til dit bundkort. Det lyder som en noget billigere løsning end at skifte hele bundkortet på 1 gang.
Om ikke andet er det vel værd at prøve...
Avatar billede dalab Nybegynder
18. april 2001 - 19:05 #3
Hvis batteriet var for svagt ville computeren ikke kunne starte op... Men det er da et forsøg værd...
Avatar billede annikadk Nybegynder
18. april 2001 - 19:12 #4
ellers så prøv et af de utallige atom-ure, som aut. sætter dit ur fx. hver time når du er på... ?!...

Men det er nok bare krystallet der styrer det på dit bundkort, som ikke er godt nok \"justeret\" (den er på 14,318 MhZ)...
Hvis det er nyt at den går forkert, så skift batteriet, for så er det ved at løbe tør kan du regne med...
Avatar billede tomle Nybegynder
18. april 2001 - 20:09 #5
Det er et lille batteri på bundkortet der styrer BIOS-uret, som Windows\' ur går efter. Du kan få et nyt batteri + oplysninger om hvordan du installerer det (hvis du vil rode med det selv) hos alle større it-butikker.
Avatar billede samuel Nybegynder
18. april 2001 - 20:31 #6
Tusind tak til alle - og Eksperten !
Jeg går i gang med at skifte batteri ...

Venligst
Samuel
Avatar billede peterkopi Nybegynder
18. april 2001 - 20:31 #7
Det behøver ikke være batteriet.
Jeg har fået skiftet bundkortets batteri 2 gange hos 2 forskellige værksteder/butikker. Uret gik OK i et stykke tid begge gange. Men så begyndte det at tabe sig igen. Uret gik altid i stå ved logoff/shutdown. Om ikke andet kunne jeg altid se hvornår jeg holdt om aftenen, når jeg tændte lortet dagen efter.
Efter inst. af Norton Utilities og 2-3 ugentlige, automatiske system- og fejlkontroller går uret altid rigtigt.
Avatar billede msmows Nybegynder
18. april 2001 - 20:37 #8
Enten virker batteriet, eller også virker det ikke. Det har ingen indflydelse på hvordan uret går, kun om det går. Der en oscillator på bundkortet (krystalstyret på nogle) der bestemmer hvordan uret går. Der er desværre ikke meget at gøre ved det.
Avatar billede msmows Nybegynder
18. april 2001 - 20:38 #9
Batterityperne der bruges dør temmelig pludseligt.