Avatar billede s-ben Nybegynder
11. oktober 2005 - 20:32 Der er 4 kommentarer

rotere om fælles pivot?

Se denne før du læser spørgsmålet:
www.esbenbonde.dk/3dmaxer/prob.swf

Er gået i gang med at lave en animation i flash, men stødte ret hurtigt på problemer. Jeg vil have fuglen til at falde ned mens den roterer, men som i kan se sker der ting og grimme sager.

Det jeg gjorde var at lave keyframes i starten ved frame 1 (med fuglen ude af skærmen), lave keyframe ved frame 20, markere de dele fuglen består af, rykke fuglen ned hvor den skulle være, hen til frame 1 og sætte 'tween' til 'motion' og sætte 'rotate' til 'CW'.'

Tilsyneladende rotere hver del af fuglen rundt om sin egen pivot, men jeg vil gerne have at de under rotationen har et fælles pivotpoint!

Hvordan får jeg skidtet til at rotere om et fælles pivotpoint, uden at skulle konvertere dem til ét objekt eller andet sjovt?
Avatar billede _k Nybegynder
11. oktober 2005 - 22:35 #1
Nå du arbejder i Flash, ER der faktisk en ganske god pointe i at konvertere din pipfugl til et movieclip, et objekt, og derefter rotere løs som du har lyst til.

Jeg forstår imidlertid godt hvis du har arbejdet i andre programmer og hellere vil arbejde på en anden måde. Og den gode nyhed er, at det kan du godt (men at samle objekter i movieclips er nu stadigvæk smart når man vænner sig til det ;o)

Ude i din værktøjslinje har du et "scale"-tool. Når du har valgt et objekt ser du en lille cirkel i midten af det. Det er center-punktet - det du kalder pivotpoint. Det du gør er at få alle dine objekter til at ligge i samme punkt.... eftersom du vist ikke kan se alle center-punkter samtidig, skal du dog nok bikse lidt med det.
... og husker jeg ikke helt galt, skal hvert objekt, movieclip, ligge på hvert deres layer - ellers kan Flash ikke udregne deres individuelle animationer.
Avatar billede s-ben Nybegynder
13. oktober 2005 - 20:51 #2
har prøvet at konvertere fuglen til til ét movieclip, men hvad dælen gør jeg så hvis jeg  vil bevæge benet, eller en anden del af fuglen individuelt?
Avatar billede _k Nybegynder
13. oktober 2005 - 21:57 #3
Du kan godt gøre det på timelinen, men det smarteste er at anvende actionscipt. Du laver altså nogle forskellige tilstande for pipfuglen, hvor den f.eks. sparker med det ene ben eller siger pip. Hvis du giver dit nye mc instansnavnet "birdie", kan du så fra main timeline kalde ind i det, når den skal gøre et eller andet: birdie.gotoAndPlay(100);

Kig også lidt på framelabels. Du kan give en frame et navn, f.eks. "spark", og dernæst kalde denne label i stedet for et frame-nummer: birdie.gotoAndPlay("spark");

Funderer du over hvorfor det er smart, kunne svaret være at du kun skal lave en animation af sparket og kan dernæst bruge animationsdelen så mange gange det skal være. Eller hvis du vil have din lille ven til at flyve eller gå, kan du lave et loop hvor den gør det, og du dernæst kun skal koncentrere dig om at flytte den derhen hvor den skal, og ikke manuelt skal baske med vingerne igen og igen. .... og derudover kan du så også gøre din film interaktiv - mulighederne er uendelige ;o)
Avatar billede s-ben Nybegynder
15. oktober 2005 - 21:39 #4
Har fået skidtet til at virke!
mange tak k!