Avatar billede calo2 Nybegynder
11. oktober 2005 - 17:22 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til plakat indstillinger

Hej!

Jeg skal ha´lavet en plakat der måler 80x80. Jeg er dog meget i tvilv om hvad jeg skal sætte af indstillinger i PhotoShop!

Kan jeg godt sætte målene mindre end de f.eks 80x80cm når jeg laver billedet i 300 DPI???-Tænkte at et evt. trykkeri så vil kunne forstørre billedet op i mit ønskede 80x80cm.

Har forsøgt mig med at stillet billede indstillinger og størrelse til de 80x80cm(2362x2362 px)300 DPI, men så er min computer jo ved at stå af! Det tager i hvert fald MEGET langt tid hver gang jeg ændre noget:-(

Håber derfor der er nogen som kan forklare mig hvad jeg skal stille indstillingerne til. På forhånd mange tak
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. oktober 2005 - 17:52 #1
Hmm nu ved jeg jo ikke hvad det er for en plakat.
Men en plakat i den størrelse skal normalt ses fra en hvis afstand, og den behøver derfor ikke være i 300ppi.

Det er også pga. storre Photoshop-opgaver at jeg anbefaler at ens computer har 1GB ram.

Men du skal ihvertfald sætte den rigtige størrelse i cm.

Kan du sige mere om hvad det er for en plakat? Jeg laver altid plakater primært i Illustrator og InDesign. Photoshop bruger jeg til billedredigering.
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. oktober 2005 - 17:54 #2
Du skal dessuden også huske ekstra 3mm hele vejen rundt til beskæring - Hvis noget af grafikken går til kant.
Avatar billede calo2 Nybegynder
11. oktober 2005 - 18:14 #3
Det er en "lille" grafisk projekt jeg så småt er gået i gang med. Hvis det ender med noget jeg kan lide vil jeg ha´den trykt til min væg:-) Har desværre ikke styr på Illustrater så det er mere eller mindre udelukket...

Vil du mene at det er bedre at sætte indstillingerne til f.eks. 80x80cm 150DPI end f.eks. 20x20 cm 300 dpi?

Har pt.lavet en del i de 20x20 300dpi og håbede på at sådan en størrelse evt. kunne forstørres til 80x80 på et trykkeri!
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. oktober 2005 - 18:32 #4
Jooo altså de kan jo forstørre den på samme måde som du kan.
Så jeg vil da tro at du kan spørge om de vil gøre det.

Men ja, du skal sætte det i den størrelse (i cm) du vil ha.

Men, vi snakker ét eksemplar til din væg.. i fire farver.. det skal du nok regne med er lidt dyrt at få trykt.
Det er nok bedre at du finder nogle med en storformats-printer. En såkaldt "plotter".
Så kan du også sætte opløsningen ned til 150-200ppi.

Jeg har selv nogle ting hængene på min væg som er plottet.
Avatar billede calo2 Nybegynder
11. oktober 2005 - 18:39 #5
Ok, så må jeg vil starte forfra:-( Har nemlig lige prøvet at forestørre det til de 80x80 (fra 20x20) og det blir´ikke super godt. Nå, men du skal ha´tak for hjælpen;-)
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. oktober 2005 - 18:42 #6
..hmm ok.. fik jeg svaret på det hele? :)  ..var så lidt.
Avatar billede calo2 Nybegynder
11. oktober 2005 - 18:50 #7
Ved det ikke helt??? Er stadig lidt forvirret? Har dog besluttede mig for at starte forfra i en str. der hedder 80x80 150 dpi.

Har du evt. en hjemmeside hvor jeg kan billeder af dine plakater der er printet via plotter???
Avatar billede calo2 Nybegynder
11. oktober 2005 - 18:53 #8
Jo, lige et spørgsmål omkring Illustrator. Er det muligt at arbejde videre på en "plakat"/ billede der er startede i Photoshop i Illustrator??? Evt. ligge noget Vektor grafik hen over billedet? Er næsten klar over at man ikke kan lave det der er lavet om til vektor grafik, men tænkte at man kunne "tegne" lidt effekter oven på
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. oktober 2005 - 19:06 #9
Det er lige netop det man gør :)

Den måde jeg arbejder på er at jeg feks tager et foto og redigerer det i Photoshop.
Der efter indsætter jeg det i InDesign og sætter tekst på.
Som den her http://www.lassefernov.dk/Krostuen_11-06-2005.asp

Hvis jeg skal bruge noget mere avanceret grafik laver jeg det i Illustrator.
Som jeg har gjort her http://www.lassefernov.dk/sommerfest.asp

Du indsætter eksterne dokumenter via File -> Place.
Avatar billede calo2 Nybegynder
11. oktober 2005 - 19:12 #10
oK TAK, det vil jeg jeg rode lidt ved. Tak for hjælpen;-)
Avatar billede calo2 Nybegynder
11. oktober 2005 - 19:15 #11
Er iøvrigt rimelig vild med din sommerfest plakat. Det er lige sådan en "stil" jeg sider og roder med mere eller mindre.