Avatar billede micon Nybegynder
17. april 2001 - 10:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Printerproblem

Min Lexmark 4079plus samt min AGFA arcus2 Scanner virker ikke efter nyinstallation af macos9.

Drivere til begge apparater er installeret.

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
17. april 2001 - 11:13 #1
Du mener vel installation af Mac OS 9.1.

Hvilken SCSI-2 controller har du købt?

Du skal huske at opdatere din SCSI-2 controller software til din arcus2 scanner.

Her er den sidste nye driver til din Lexmark 4079 plus:

http://drivers.lexmark.com/drivers.nsf/printer+driver/5A623F8B938EF802852564270055666F?OpenDocument

/per
Avatar billede micon Nybegynder
17. april 2001 - 11:27 #2
Hej Per

Jeg er absolut ingen MAC-nørd og bruger den kun, fordi den er god til grafik og vi samtidig kan udveksle filer let med trykkerier m.v.

Maskinen har jeg købt i januar sidste år, og den har opført sig underligt de sidste par måneder. Derfor formaterede jeg harddisken og installerede så OS 9 - om det er 9.1 ved jeg ikke. Hvor kan jeg se det?

Efterfølgende installerede jeg alle mine programmer på ny og jeg fandt også den nyeste driver til min printer på Lexmarks hjemmeside. Alligevel fungerer intet...

Når jeg forsøger at printe, kan jeg sagtens vælge den rigtige printer, og den brokker sig såmænd heller ikke. Til gengæld smider den et lille ikon ud på skrivebordet - en slags printmanager? Når man klikker på den, siger den, at netværket er optaget...

Min maskine kører dog IKKE på noget netværk, så måske er det her, jeg skal ændre et eller andet, men hvordan?

Hilsen René
Avatar billede hoejrup Nybegynder
17. april 2001 - 11:38 #3
Du kan gå ind i vælgeren og sætte AppleTalk passiv, og vælge driveren der ikke skal anvende netværk.

Der er mange fejl i Mac OS 9, så du bør opdatere til Mac OS 9.1.

http://asu.info.apple.com/swupdates.nsf/artnum/n11909

/per
Avatar billede micon Nybegynder
17. april 2001 - 13:11 #4
Hej igen

Nu har jeg opdateret til Mac OS 9.1 og jeg har igen hentet den nyeste driver til min printer og installeret. Men der er stadig noget galt...

Jeg er efterhånden blevet overbevist om, at problemet må ligge i dette netværk, som den skriver er optaget. Jeg kører nemlig IKKE i noget netværk. Min printer er tilsluttet direkte til min maskine. Den eneste form for netværk, jeg har, er mit Stofa-modem til Internettet.

Kan jeg ændre på denne netværksindstilling?

Hilsen René
Avatar billede hoejrup Nybegynder
17. april 2001 - 14:29 #5
Der findes to typer drivere til din printer:

En driver til AppleTalk netværk og en driver uden AppleTalk netværk. Du skal vælge driveren uden AppleTalk netværk

Du skal gå ind i vælgeren og sætte AppleTalk passiv, og vælge driveren der ikke anvender AppleTalk netværk.

/per

Avatar billede micon Nybegynder
17. april 2001 - 15:13 #6
Det er desværre lettere sagt (skrevet) end gjort...

Når jeg går ind i vælgeren, brokker den sig for det første over, at \"Adobe PS\" ikke kan bruges (hvorfor gør den det?). Adobe PS var den, jeg tidligere brugte. Nå, men jeg kan dog godt fortsætte, og så har jeg tre muligheder i vinduet til venstre:

1.  Acrobat PDF Writer
2. Apple Share
3. Laser Writer 8

Jeg har så valgt \"Laser Writer 8\" (selv om min Lexmark er en bubble jet) og så kan jeg til højre vælge Epson Parallel. Her kan jeg så vælge den rigtige PPD (Lexmark 4079 Plus), men IKKE hvis jeg slår passiv til. Den skriver nemlig, at  den KRÆVER Apple Talk.

Ja, jeg ved godt det ikke er let at vejlede sådan en MAC-mongol som mig. Gid jeg havde en PC i stedet for...

Håber du stadig har nogle gode ideer.

Hilsen René
Avatar billede hoejrup Nybegynder
17. april 2001 - 20:04 #7
micon> Du er overhovedet ingen MAC-mongol, det er meget mere kompliceret af løse fejl på en PC.

OK, så findes der kun en driver til din printer, og det kræver at AppleTalk er aktiv. Når du opdatere til MacOS 9.1, så skal du huske at geninstallere driveren til printeren.

/per
Avatar billede micon Nybegynder
18. april 2001 - 15:50 #8
Hej Per

Jeg har haft tekniker på besøg i dag, og han løste problemet. Det viste sig at være en port i en hub, der var brændt af...

Men tak for din hjælp alligevel. Jeg håber, at jeg har fået givet dig dine 60 point - ellers sig lige til (det er første gang, jeg benytter dette eksperten.dk).

Hilsen René
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. april 2001 - 15:53 #9
Velbekomme.

Jeg vidste faktisk ikke at du havde et større netværk, så det kunne jeg ikke have gennemskuet.

/per