Avatar billede durany Nybegynder
25. september 2005 - 13:59 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

hmm computerhjælp?

Hej

jeg har tænkt på en lille ting.. det er ikke det helt store.. men har tænkt mig og starte noget hjælp til folk der har problemer med computern derhjemme.. normalt gamle og folk der ikke har det vilde kendskab til pc.. så er det nemlig dyrt hvis de ikke kender nogen der kan lave det og skal have en specialist til det... så det billiger at få noget hjælp af en der ikke har så mange omkostninger og kan lave computeren billigere..

det drejer sig bare om her i nærheden af hvor jeg bor.. hvor jeg har tænkt mig og sæt nogen seddler op på opgangene osv... (ved godt det er noget der var på banen mange år siden hehe) men ærligt.. der sku stadig mange der ikke har fattet hvordan man laver en pc eller laver en fejl osv..

jeg ville høre om jeg kunne få nogen råd og så om man skulle have tilladelse eller ?

jeg har hørt at hvis indkomsten er under  50.000 kr behøver men ikke moms reg. det.. men skal der så slet ingen registrering på så?.. eller hvordan?..
Avatar billede durany Nybegynder
25. september 2005 - 14:03 #1
er i der
Avatar billede japping Nybegynder
25. september 2005 - 14:07 #2
Du kan søge hjælp her:

http://www.virk.dk/VirkPortal/site/VidenOgVaerktoej/VirkTema/Firmastart.aspx
og http://www.toldskat.dk/

Under 50.000,- skal du ikke momsregistreres men skal fortast lave regnskab og opgive det som B-indkomst.

Jeg startede selv på samme måde.
Avatar billede leif Seniormester
25. september 2005 - 14:08 #3
durany -> Inden for 4 min. kan du ikke forvente at folk har skrevet. Vi sidder her frivilligt.

Et godt sted at starte er http://www.virk.dk/VirkPortal/site/VidenOgVaerktoej/VirkTema/Firmastart.aspx

Ved en momsregistrering skal du opkræve moms af dine ydelser, men tilgengæld skal du indbetale momsen til ToldSkat, tilgengæld kan du af varer/ydelser du køber til firmaet trække fra så du skal betale mindre moms tilbage.
Avatar billede leif Seniormester
25. september 2005 - 14:10 #4
Hvis det kun er private du vil henvende dig til er der til at starte med ingen grund til det, men vil du henvende dig til mindre firmaer vil du kunne risikere at de kræver du er momsregistreret, hvis de skal handle/samarbejde med dig.
Avatar billede durany Nybegynder
25. september 2005 - 14:15 #5
Japping har du selv startet med samme ide som mig??.. kunne godt tænke mig og høre lidt om det.. så jeg kunne få erfaring osv.. har du msn?..

leif og japping.. : i siger jeg behøver ik registrere mig.. men altså opgive det som B-indkomst og lave regnskab?.. hmm er det bare at holde styre på mine indtægt og udgifter eller er der mere i det?.. og altså hva mener du helt med at opgive det som B-indkomst?.. vil det sige jeg ska betale fx 38 % i skat af det jeg tjener?.. behøver jeg også det hvis jeg kun har private kunder i starten???
Avatar billede leif Seniormester
25. september 2005 - 14:19 #6
Hvis du ikke er momsregistreret skal din indtægt opgives som B-indkomst og derved betale skat af det. Hvis du vælger at undlade at opgive laver du sort arbejde.

Grunden til at lave sig et lille regnskab er for at holde styr på det, er du momsregistreret skal du indsende Årsregnskab til ToldSkat.

Er du momsregistreret får du en udvidet selvangivelse med specialle felter til firmaet.
Avatar billede durany Nybegynder
25. september 2005 - 14:26 #7
Jeg vil lige se om det køre.. hvis det ikke køre har jeg ik brug for at moms registrere det.. men det skal jeg hvis jeg tjener mere end 50.000 kr på et år ikke sandt??

og hvad skal jeg gøre helt konkret for at opgive det som B-indkomst.. altså ska jeg ring til kommunen og sige jeg vil start en lille virksomhed  eller sidder jeg derhjemme og trækker 38% af min indtægt og så betaler dem i slutningen af året uden at kommunen ved noget om det før jeg betaler det??
Avatar billede leif Seniormester
25. september 2005 - 14:31 #8
Når selvangivelsen kommer indberetter du det.
Avatar billede durany Nybegynder
25. september 2005 - 14:31 #9
kan det passe at det jeg ønsker og starte..for det er branche koden

7222 Udvikling af kundespecifikt software og konsulentbistand i forbindelse med software ??

selvom jeg ik helt ved hvad der helt konkret menes med konsulentbistand
Avatar billede durany Nybegynder
25. september 2005 - 14:32 #10
Ahaa.. leif. det vil så sige at jeg behøver ik fortage mig andet end at komme igang med min lille "virkomshed" og så bare holde styr på indtægt og udgift og så indbetale 38% af indtægten når jeg får min selvangivelse i slutningen af året er det vist..

ik?.. eller er jeg helt gal på den?
Avatar billede leif Seniormester
25. september 2005 - 14:32 #11
Avatar billede leif Seniormester
25. september 2005 - 14:33 #12
Nej, du indberetter totalen ! Så beregner ToldSkat hvor meget der skal betales. Det kan jo ske at du via din A-Indkomst har betalt for meget så bliver det modregnet.
Avatar billede leif Seniormester
25. september 2005 - 14:34 #13
Branchekode skal du ikke tænke på, ToldSkat plejer at finde en til dig.
Avatar billede durany Nybegynder
25. september 2005 - 14:37 #14
sidste dumt spørgsmål.. hva mener du med "totalen".. jeg kommer nemlig i tanke om at hvis jeg får underskud skal jeg stadig indberette det på min selvangivelse?

:) sorry hehe ved godt det er sådan nogen banale spørgsmål..
Avatar billede durany Nybegynder
25. september 2005 - 14:40 #15
tror bare jeg kaster mig ud i det leif :)
Avatar billede leif Seniormester
25. september 2005 - 14:40 #16
Underskud ? Så vidt jeg ved kan du ikke have underskud når du ikke er momsregistreret da det kun er din indtægt der tæller !

japping -> Er du klar over det ?
Avatar billede durany Nybegynder
25. september 2005 - 14:44 #17
Det tror jeg hellere ikke..

men indtil videre skal jeg ik fortage mig noget før jeg har fået min selvangivelse vel?..  spørger bare hvis jeg pludselig får at vide at jeg laver sort arbejde eller sådan.. og når jeg ikke har indberettet told og skat hvordan skal jeg bevise så at jeg ikke udføre sort arbejde så?
Avatar billede leif Seniormester
25. september 2005 - 14:48 #18
Ja, hvordan kan du bevise du ikke gør ! Udsted nogen ordentlige fakturaer, der må IKKE stå moms på så længe du ikke er momsregistreret. Og hold styr på alle indbetalinger, fx. få banken til at oprette en ekstra konto til dig, som kun bruges til "firmaets" indtægter.
Avatar billede durany Nybegynder
25. september 2005 - 14:50 #19
Okay.. det er så det eneste jeg skal fortage mig.. og så ellers så skulle jeg være godt kørende ikk?.. jeg har en 3 kontoer i banken.. jeg bruger ikke den ene.. kan jeg uden at fortælle dem det, benytte den ekstra jeg har?.. eller SKAL de vide at det er til virksomheden indtægter?
Avatar billede leif Seniormester
25. september 2005 - 14:56 #20
Ikke så længe du er ikke er momsregistreret. Du skal sådan set ikke blande nogen ind i det før du momsregistrere dig, vælger du senere at blive momsregistreret skal du få din bank til at oprette en konto i CVR-nummereret.
Avatar billede durany Nybegynder
25. september 2005 - 15:01 #21
okay.. mange for for hjælpen.. skal bare igang nu :D

smider du lige et svare leif?.. og hvor blev ham Japping af.. han sagde noget med at han startede på samme måde.. vil gerne lige snak med ham, hvis han vil hjælp mig lidt..
Avatar billede japping Nybegynder
26. september 2005 - 10:58 #22
Korrekt Leif. Man kan ikke modregne underskud hvis man ikke er moms-reg.. Dvs, hvis man har underskud skriver man ikke noget på selvangivelsen.

Mht. en CVR-bankkonto mener jeg ikke det er nodvendigt selv om man er momsregistreret. Man skal bare have styr på regnskabet.

Durany -> Du har fat i det rigtige. Regnskab kan består af faktura samt regneark med indtægter og udgifter. Når året er omme trækker du udgifterne fra indtægterne og anvører dette i feltet for B-indkomst på selvangivelsen. Jeg anbefaler altid folk KUN at bruge max 20% af overskudet til forbrug inden årsopgørelsen kommer. Derved er man sikker på at have penge til betaling af den ekstra skat.

God fornøjelse.
Avatar billede leif Seniormester
26. september 2005 - 11:08 #23
Der er vi så lidt uenige, med hensyn til Bankkonto når man er momsregistreret, har jeg da været glad for at kunne adskille firmaets indbetalinger 100% fra mit eget private.
Avatar billede durany Nybegynder
11. oktober 2006 - 13:36 #24
kan ikke huske hvem der fortjente pointene .. så det kun 60 point og dem er japping heldig og snuppe fordi jeg kan se han har skrevet en del hehe