Avatar billede kloge-aage007 Nybegynder
25. september 2005 - 12:10 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

BIOS-beskyttelse af PC og eller harddisken

Hvor sikkert er dette?

Kan man fx bare flytte harddisken over på en anden computer, og på denne måde få adgang?

Hvordan får man låst computeren op igen, hvis koden er glemt?
Avatar billede busschou Praktikant
25. september 2005 - 12:22 #1
et bios kodeord beskytter kun imod opstart af computeren
Hvis du flytter harddisken har du fuld adgang til den fra en anden computer

Jeg har hørt at man kan nulstille koden ved at nørkle med noget på motherboardet men hvordan præcis og om det er sikkert, det tør jeg ikke love
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
25. september 2005 - 12:28 #2
Helt enig med busschou.

Du skal nulstille bios for at fjerne adgangskoden. Det gør du enten ved at tage det lille sølv-skinnende batteri ud, i et par minutter, mens strømledningen ikke er tilsluttet, eller ved at flytte en lille jumper der sidder i nærheden af batteriet.
Det nemmeste er nok batteriet, idet den jumper ikke lige er til at finde, hvis man ikke lige har manualen til rådighed.

Efter du har gjort det, skal du så lige en tur i bios og køre menupunktet "load setup defaults" når den starter første gang.

Mht bios-password, så er der på nogle bærbare mulighed for at sætte password på harddisken også, og dette gør at man ikke kan se eller bruge informationerne på harddisken hvis man sætter den over i en anden computer, men jeg har kun set det på Dell-computere, så chancerne for at det skulle være sat på din pc, er nok små.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. september 2005 - 12:44 #3
Hvis der er tale om en IBM (levenco) bærbar (dette gælder også for andre bærbare, men ikke alle). Kan et BIOS password ikke resettes, glemmer du det skal du have et nyt motherboard. Hvis der er et harddisk password, vil dette normalt kryptere harddisken så det kun er den der kender den rigtige kode der kan læse disken.

Selvfølgelig kan man med det rigtige udstyr altid hacke et password eller en kryptering, hvis man vil bruge tiden på det.
Avatar billede kloge-aage007 Nybegynder
25. september 2005 - 13:00 #4
Der er ikke meget enighed i jeres svar, men jeg vælger nu at tro på James, da min pc'er også har separat HD-beskyttelse. Jeg tror nu ikke på, at man bare kan flytte disken. Så tjener det jo ligesom ikke nogen formål. Og at resette bios lyder også lidt for let ...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
25. september 2005 - 13:06 #5
Der er nu rimeligt stor enighed alligevel. Busschou og jeg udtaler os generelt om stationære og James om bærbare.

Ved stationære ER det faktisk så nemt. Mærkevare pc'ere kan selvfølgeligt have noget ekstra beskyttelse i bios, men standard bundkort fra de store producenter som msi, asus osv.. kan faktisk nulstilles blot med batteri tricket.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. september 2005 - 13:30 #6
hvis du er i tvivl kan du altid kikke efter BIOS reset eller CMOS clear i din manual!
Avatar billede busschou Praktikant
25. september 2005 - 16:04 #7
hmm to enige og en med en anden mening, og så er der ingen enighed...hm ;o)
Anyway skriver du jo intet om hvilken computer du har, derfor var min kommentar udelukkende baseret på min erfaring med stationære pc´er
Jeg har aldrig haft problemer med at sætte bios kode på og dernæst læse harddisken fra en anden pc
Bios har intet med harddisken at gøre som sådan
I en bærbar kan du jo også skifte harddisk, til et andet fabrikat, mens bios´en er et helt tredie fabrikat
Så der er intet grundlag for at tro at bios kodeord har noget som helst med at låse harddisken at gøre
At du måske så har en pc hvor man kan låse harddisken udenom , ja det er jo en helt anden snak, som jeg så ingen erfaring har med
..
Det med bios kan du jo nemt teste hvis du ikke tror det
Du kan jo bare lave et kodeord, tage harddisken ud, sætte den i en anden maskine og se om du kan bruge den
Du kan jo altid resette dit kodeord når du kender kodeordet, så du kan jo sagtens teste i det tilfælde du ikke tror os eller at du har en speciel computer som kan specielle ting
Avatar billede kloge-aage007 Nybegynder
25. september 2005 - 20:03 #8
Jamen lille "Bussjov" kan du så fortælle mig hvorfor 2 andre bærbare spørger til koden når jeg flytter harddisken til disse? Hvis jeg var dig, ville jeg være knap så skråsikker. Rap rap ...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
25. september 2005 - 20:15 #9
Hvis du nu fra starten af havde skrevet at det var en bærbar samt hvilket mærke det var, ville du ikke have fået denne afvigende information. Der er meget stor forskel på bios på hhv stationære og bærbare pc'ere.

Og den tone i dit sidste indlæg er helt uhørt efter min mening.

Husk på at du selv er skyld i misinformationen. Du har på intet tidspunkt skrevet at det VAR en bærbar, så vi gætter stadig. Det eneste spor du har givet er at der ER separat harddisk password og den information kom langt nede i tråden.
Avatar billede busschou Praktikant
26. september 2005 - 09:09 #10
kloge-aage007 (aka rap anden) >> Jeg gentager gerne (kald det skråsikker hvis du vil) "Min kommentar var udelukkende baseret på min erfaring med stationære pc´er" :o)
Så længere er den vist ikke ;o)

Herefter trækker jeg mig så da jeg ingen forstand har på harddiske som kan låses direkte
Dog vil jeg foreslå dig også at teste eller spørge til om man vil kunne læse disken fra en stationær. Der findes jo et utal af måder man kan tilslutte bærbare harddiske til stationære pc´ere. Så om det også er sikkert den vej ved jeg ikke, men det er bare en tanke/forslag at tjekke på det også
Avatar billede SRT10RAM Nybegynder
11. februar 2009 - 10:06 #11
Hallo