Avatar billede lsskaarup Nybegynder
21. september 2005 - 13:57 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Udskrive targets fra hyperlinks

Jeg fik et dejligt spørgsmål fra en bruger i dag, som jeg ikke lige vidste hvordan det skulle løses, hvis det kan lade sig gøre.

Han har et word-dokument (Office 2003), hvor han har lavet nogle hyperlinks til nogle Excel-projektmapper. Når han så printer  ud, kunne han godt tænke sig, at excel-mapperne, som der bliver linket til også bliver udskrevet, kan det lade sig gøre, og hvordan?

Jeg har selv kun Office 2000, så hvis det er en mulighed, der er kommet i senere versioner, så kan jeg altså ikke selv teste det, man skal have brugeren til det.
Avatar billede rvm Nybegynder
22. september 2005 - 15:18 #1
Det er ikke en funktion, der findes i Word :-( Men man kan sikkert programmere sig til det...
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
22. september 2005 - 18:50 #2
Er det noget du så eventuelt kan hjælpe med.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
13. oktober 2005 - 14:08 #3
hallo
Avatar billede rvm Nybegynder
13. oktober 2005 - 14:33 #4
Værsgo :-)

Sub UdskrivHyperlink()
'Husk at sætte en reference til Excel i VBA miljøet via
'Tools/References... Microsoft Excel x.x Object Library

Dim xlApp As Excel.Application
Dim hyp As Hyperlink
Dim Filnavn As String
Dim filtype As String

'Opretter Excelobjektet xlApp
Set xlApp = CreateObject("Excel.Application")
xlApp.Visible = True

For Each hyp In ActiveDocument.Hyperlinks

    Filnavn = hyp.Name
    filtype = Mid(Filnavn, Len(Filnavn) - 2)
    If filtype = "xls" Then
        xlApp.workbooks.Open FileName:=Filnavn
        xlApp.ActiveWorkbook.PrintOut
        xlApp.ActiveWorkbook.Close SaveChanges:=False
    End If
Next

xlApp.Quit
Set xlApp = Nothing

End Sub
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
13. oktober 2005 - 16:23 #5
Great, jeg skal lige have filerne fra brugeren, så prøver jeg
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
14. november 2005 - 11:10 #6
Okay, det virker ikke. Skal jeg definere navnet eller stien på filerne et eller andet sted.

Case:
Jeg tilføjede bare et hyperlink i en Word fil, og prøvede så at udskrive.
Referencen skulle gerne være sat, hvis det er den via VB Editoren
Avatar billede rvm Nybegynder
14. november 2005 - 11:21 #7
Hvad er det der ikke virker - du må være lidt mee specifik :-) Hvis du debugger med F8, så se om variablen "Filnavn" indeholder stien og navnet på den fil der skal åbnes.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
14. november 2005 - 11:26 #8
Den skriver simpelthen ikke filen i hyperlinket ud.
Avatar billede rvm Nybegynder
14. november 2005 - 11:28 #9
Ja - men åbner den filen?
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
14. november 2005 - 11:36 #10
nej
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
14. november 2005 - 11:45 #11
Øhh, hvordan kan jeg lige se, hvad Filnavn er?
Avatar billede rvm Nybegynder
14. november 2005 - 11:50 #12
Når du debugger koden - Placerer din kursor i koden, trykker F8 for hver linie indtil linien "filtype = Mid(Filnavn, Len(Filnavn) - 2)" er gul. Hold nu kursoren hen over variablen "Filnavn" og se hvad der står i den lille boks der fremkommer.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
14. november 2005 - 11:51 #13
Ahh, hvis jeg holder musen stille hen over filnavn, så står der filnavn = "_TOC.....". Prikkerne er så nogle forskellige tal. Derudover ser det ud til at den gennemløbes flere gange, vel for at prøve at finde filen. Til sidst får jeg så fejlmeddelelesen, at filen ikke kan åbnes, og at jeg skal tjekke stavemåden eller stien.
Avatar billede rvm Nybegynder
14. november 2005 - 12:27 #14
TOC = Table Of Content = Indholdfortegnelsen (der også er hyperlinks)

Den gennemløber netop alle hyperlinks og leder efter nogle der ender på xls (altså en Excelfil)

Det virker fint hos mig - prøv at sende dit dokument til mig, så kikker jeg på det rvm (snabela) teknologisk (punktum) dk
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
14. november 2005 - 12:52 #15
Hermed sendt
Avatar billede rvm Nybegynder
14. november 2005 - 13:01 #16
Der er noget galt med dit hyperlink. Der står "test.xls", men filen hedder  "momentpåvirkede trykstang 110805.xls" - det er det der er galt.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
14. november 2005 - 13:44 #17
Både og, først så havde jeg det rigtige navn, det gjorde bare ikke nogen forskel. Så tænkte jeg om det kunne være fordi navnet var for langt/havde specialtegn e.l., så jeg forsøgte med et andet navn, men selve linket var stadig det samme.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
15. november 2005 - 11:40 #18
Hvad gør jeg forkert siden jeg ikke kan få det til at virke?

Jeg åbner word-dokumentet.

Indsætter et hyperlink (ctrl+i) til en Excel projektmappe

Klikker på det for at teste, at projektmappen kan åbnes. Det kan den.

Gemmer og lukker

Åbner Word filen med makro og trykker på udskriv, men kun word-dokumentet printes ud.

Hvis jeg prøver at gå ind og afspille makroen, for jeg fejlbeskeden, at jeg skal tjekke stavemåden fordi filen ikke kan findes.
Avatar billede rvm Nybegynder
15. november 2005 - 12:31 #19
jeg ved ikke lige hvorfor det ikke virker hos dig...

Angående udskriv, så er vi ikke kommet så langt endnu at det sker automatisk - det er næste skridt når makroen virker :-)

Prøv at sende et dokument til mig, hvor linkene virker (altså hvor du kan åbne excelarket ved at trykke på linket.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
15. november 2005 - 13:05 #20
Mailen er nu sendt
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
22. november 2005 - 15:15 #21
Jeg har nu haft mulighed for selv at teste på en Office 2003 maskine, der virker makroen heller ikke. Kommer med samme fejlmeddelelse og opføre sig faktisk på nøjagtig samme måde.
Avatar billede rvm Nybegynder
29. november 2005 - 14:38 #22
hmm - ligger filerne på et netværksdrev?
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
29. november 2005 - 23:10 #23
Både og.

Det vil de komme til når det virker, men jeg har testes både på netværksdrev og lokalt, det sidste dog kun på min 2000 maskine.
Avatar billede rvm Nybegynder
30. november 2005 - 13:47 #24
Jeg ved desværre ikke hvad vi ellers kan gøre, når det nu virker hos mig... Hvis du er intereseret kunne vi mødes, men jeg arbejder desværre kun gratis på nettet ;-)
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
30. november 2005 - 19:13 #25
Nej det er i orden, men tak for forsøget og hjælpen.