Avatar billede gammer Nybegynder
20. september 2005 - 10:14 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Alternativ SUM.HVIS funktion

Jeg har et regneark  med en tabel bestående af 10 kolonner med data. Arket er bygget op sådan:
        2000    2001      2002    2003      2004
    | x | 100 |    | 100 | x | 500 |  | 250 | x | 110 |

I kolonne 11 vil jeg gerne opsummere alle kolonner hvor der er sat et "x" i kolonnen før.

SUM.HVIS kan ikke opsummere på en række som ovenfor.

Hvordan kan jeg få løst ovenstående problem?

Er problemet ikke beskrevet godt nok, vil jeg gerne uddybe det yderligere eller sende et ark!
Avatar billede kabbak Professor
20. september 2005 - 10:49 #1
=SUM.HVIS(A2:J2;"x";B2:J2)
Avatar billede kmlp Nybegynder
20. september 2005 - 10:51 #2
Der er jo altid træskometoden:
=hvis(a2="x";b2;0)+hvis(c2="x";d2;0)+.....
Avatar billede kabbak Professor
20. september 2005 - 10:51 #3
helt korrekt skal den nok se sådan ud

=SUM.HVIS(A2:I2;"x";B2:J2)
Avatar billede gammer Nybegynder
20. september 2005 - 13:20 #4
kabbak
Dit forslag laver en summering af linien under den linie der skal opsummeres. Sum-området er i det her tilfælde det samme som "data-området".

kmlp
Dit forslag fungerer efter hensigten. Men det er som du selv nævner det træskometoden. Jeg havde håbet på en mere elegant måde at få gjort tingene på.

Ved i om der findes VBA kode der kan gøre tricket?
Avatar billede kmlp Nybegynder
20. september 2005 - 13:39 #5
Jeg synes nu, at kabbaks forslag virker lige efter hensigten
Avatar billede kabbak Professor
20. september 2005 - 13:51 #6
min formel kikker i samme linie, men som du ser er kolonnerne forskudt med 1 i de 2 områder
Avatar billede gammer Nybegynder
20. september 2005 - 13:56 #7
Kigger lige lidt nærmere på det, og vender tilbage. Men måske først i løbet af et par dage
Avatar billede kabbak Professor
20. september 2005 - 13:56 #8
det betyder at kreteriet hele tiden er forskydt 1 kolonne i forhold til værden og det skal den jo være i dit tilfælde.

hvis nu x var sat efter værdien, så ser formlen sådan ud

=SUM.HVIS(b2:j2;"x";a2:i2)
Avatar billede kabbak Professor
20. september 2005 - 13:57 #9
jeg tror jeg skal have mine taster smurt ;-))
Avatar billede gammer Nybegynder
21. september 2005 - 07:22 #10
kabbak
Jeg har nu haft tid til at se på formlen og den fungerer helt efter hensigten.

Det er den bedste løsning - så smid lige et svar.

PS. kabbak
Du er sikker på, at dine taster er ikke er for smurte med et eller andet ?? :-)

kmlp
Tak for hjælpen. Din løsning virker også - men jeg har vurderet kabbak's som den bedste.
Avatar billede kabbak Professor
21. september 2005 - 07:59 #11
et svar ;))

Jeg har for et par måneder siden, væltet en kop kaffe i tastaturet, så tasterne er ikke helt som de burde være.
Avatar billede kabbak Professor
21. september 2005 - 09:47 #12
tak for point