Avatar billede tash Nybegynder
17. september 2005 - 20:43 Der er 32 kommentarer

Gendanne slettet filer

Hej

Min datter har kommet til at slette en masse ting og tømt min papirskurv med nogle vigtige bugetter i osv. Og rigtig mange arbejds arkiver. Jeg ville derfor høre om der er den mindste chance for at få dem tilbage igen? håber meget på hjælp og helst HURTIGT skal bruge det imorgen da jeg ska til USA.
Avatar billede tash Nybegynder
17. september 2005 - 20:58 #1
ingen der ved noet ?
Avatar billede nielle Nybegynder
17. september 2005 - 20:59 #2
For det første - lad endligt være med at gemme filer på det drev dine slettede filer lå på. Det kan risikere at overskrive dem.

Derefter kan jo du prøve med GetDataBack:

http://www.runtime.org/

Husk dog at du (helst) ikke må installere det på det drev hvor de slettede filer lå på.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
17. september 2005 - 21:08 #3
Urgh... jeg håber det bedste for dig. Som nielle skriver, så lad være med at arbejde (gemme/flytte data) på det drev, hvor filerne lå.

Som et gratis (og glimrende) alternativ til nielles programforslag, så kan du prøve dette: www.pcinspector.de/file_recovery/uk/welcome.htm

Held og lykke med det.
Avatar billede tash Nybegynder
17. september 2005 - 21:13 #4
og det gør ikke noget min computer har været slukket siden det blev slettet? jeg har desværre rodet meget rundt fordi jeg samtidigt ville sikkerheds kopier alt over på en ny hardisk efter dette hendte
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
17. september 2005 - 21:19 #5
I grove træk, så ligger filerne på din harddisk - også efter du har slettet dem, medmindre at de bliver overskrevet af anden data. Dvs. at hvis du fx. har en 1Mb fil liggende, så bliver filen ikke fysisk slettet, hvis du 'deleter' den - den bliver kun slettet fra det, der hedder TOC (Table Of Contents) på harddisken, altså den oversigt, der indeholder data om, hvorhenne filerne ligger rent fysisk på harddisken. Lidt ligesom en meget detaljeret indholdsfortegnelse.

Når du deleter filen, bliver pladsen dermed frigivet til at kunne indeholde anden data, så hvis ikke den plads er overskrevet, så kan du muligvis grave dem frem igen ved brug af ovennævnte programmer. Du må prøve, men undgå så vidt muligt at gemme, flytte og installere programmer på dén harddisk.
Avatar billede nielle Nybegynder
17. september 2005 - 21:22 #6
Det er faktisk kun et plus at du ikke har arbejdet på din maskine siden at filerne blev slettet :^)
Avatar billede tash Nybegynder
17. september 2005 - 21:24 #7
Har arbejdet.. har jo siddet og flyttet filer osv. men det der er vigtigs er mit regneark som jo ikke fylder andet end en 300 kb maks.. så håber meget det er der for det er det jeg skal bruge imorgen
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
17. september 2005 - 21:30 #8
Prøv at køre PC Inspector programmet og se om regnearket kan graves frem igen. Programmet er gratis og uden restriktioner. Du bliver guidet gennem processen - jeg har lige været turen igennem på min kærestes computer.
Avatar billede tash Nybegynder
17. september 2005 - 21:44 #9
prøver.. men det tager lang tid hvor den bare tjekker mit drev...
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
17. september 2005 - 21:46 #10
Har du valgt Lost eller Deleted files? At finde "Deleted files" tager ikke så lang tid som at lede efter "Lost files" og ved "Deleted files" kan du søge efter specifikke filnavne, hvilket ville være oplagt i dette tilfælde.
Avatar billede tash Nybegynder
17. september 2005 - 22:03 #11
ok nu har jeg fundet det... og fundet filen men den består bar af en hel masse tegn ling. ÿĵ}!1AQa"q2‘¡#B±ÁRÑð$3br‚
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
17. september 2005 - 22:06 #12
Kan du åbne den i Excel?
Avatar billede tash Nybegynder
17. september 2005 - 22:06 #13
ja det kan jeg godt.. men den laver bare alle de tegn over det hele
Avatar billede tash Nybegynder
17. september 2005 - 22:07 #14
hvad kan jeg gøre ?
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
17. september 2005 - 22:08 #15
Nå, ok - jeg troede det var i recovery programmets interne viewer du så tegnene. Har du gemt alle instanser af regnearket fra recoveryprogrammet, hvis der altså var flere? Har du prøvet at gemme dem som Fat1, Fat2 og No Fat?
Avatar billede tash Nybegynder
17. september 2005 - 22:10 #16
der var kun den ene.. hva mener du med at gemme dem? du har ikke muligvis messenger så kan vi snakke derover det ville gå lidt hurtigere
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
17. september 2005 - 22:11 #17
Med at gemme filen, så mener jeg at du gemmer filen fra recoveryprogrammet - der kan du eksportere filen fortolket som fat1, fat2 eller no fat...
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
17. september 2005 - 22:12 #18
Jeg kan desværre ikke tilbyde Messenger-support, lad os holde det herinde, så andre også forhåbentlig kan få glæde af kommunikationen.
Avatar billede tash Nybegynder
17. september 2005 - 22:17 #19
ok.. nu har jeg prøvet at gemme det som ingen fat, fat1, fat2 og fat3... hvad kan jeg ellers gøre? der står at tilstand er god :S men filen er jo helt ødelagt?
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
17. september 2005 - 22:22 #20
Det er ikke godt, desværre.

Her er et udklip fra recoveryprogrammets FAQ:

"Question: After reconstruction with PC INSPECTOR™ File Recovery, some files cannot be opened or are damaged.
Answer: If the files on the data carrier are highly fragmented (fragmented means that the file is divided into sections that are distributed across the data carrier), this can lead to such problems. In such cases, it is often only possible to recover the data "by hand". If you are affected, you should contact "CONVAR - The Recovery Team" without delay."

Prøv evt. at køre "Lost files" funktionen, det er umiddelbart sidste udvej, så vidt mine evner rækker - desværre.
Avatar billede tash Nybegynder
17. september 2005 - 22:24 #21
hmm ok og så ska jeg finde den derinde eller hvad mener du?
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
17. september 2005 - 22:28 #22
Ja, præcis. Jeg tvivler dog desværre på at du finder den i god behold, nu hvor du ikke kunne finde den blandt de deletede filer.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
17. september 2005 - 22:30 #23
Hvordan slettede din datter filerne? Ved at markere mapperne og trykke Delete, eller hvordan skete det?
Avatar billede nielle Nybegynder
17. september 2005 - 22:31 #24
Det ser godt nok sort ud, men derfor vil jeg alligevel foreslår at du også prøver med GDB.
Avatar billede tash Nybegynder
17. september 2005 - 22:32 #25
det var min datter der slettede dem, og hun er kun 5 år og hun har ingen anelse om hvordan de er blevet væk, og jeg har også gemt dem et godt stykke inde i computeren, og min computer har opføret sig mærkeligt ved ikke om jeg har haft en virus eller ling. fordi alle mine dokumenter er bare blevet væk
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
17. september 2005 - 22:35 #26
Urgh... uanset om du finder filerne eller ej, så lov mig lige at du giver hende et stort knus inden du tager til USA, så hun ikke tror du er rasende på hende mens du er væk. Uheld sker og desværre tit på de mest ubelejlige tidspunkter.

Prøv endelig også GetDataBack, som nielle skriver - det er værd at prøve alle de muligheder, der er.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
17. september 2005 - 22:38 #27
Øhm... det er måske nok et temmelig vagt skud i tågen, og du har sikkert også tænkt på det selv, men har du prøvet bare at søge efter filnavnet i stifinderen? Hvis din datter ikke ved, hvordan det er sket, så KAN det vel være muligt at hun bare er kommet til at trække mappen med dine dokumenter over i en anden mappe eller noget i den stil?
Avatar billede tash Nybegynder
17. september 2005 - 22:39 #28
Jeg er ikke sur på hende, og har jeg også forklaret hende, men hun for sig sin egen computer bare for en sikkerheds skyld. Jeg sagde hun måtte få hendes egen hvis hun lovede at lade være med at røre fars arbejdes computer igen (selvom jeg havde givet hende lov da det skete) og nu sidder jeg inde i stuen og ser mgp med hende mens min bærbare arbejde på højtryk ved siden af mig
Avatar billede tash Nybegynder
17. september 2005 - 22:39 #29
ja har søgt i stifinderen...
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
17. september 2005 - 22:40 #30
OK.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
17. september 2005 - 23:00 #31
Jeg tørner ind for i aften. Jeg håber virkelig det andet program kan hjælpe dig med at finde filen igen - under alle omstændigheder må du have en god rejse, med eller uden regneark.
Avatar billede nielle Nybegynder
18. oktober 2005 - 22:38 #32
Fik du reddet din fil?