Avatar billede steffenhn Nybegynder
09. september 2005 - 08:36 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

radeon x800 - for langsomt

Jeg har for nylig købt et HIS Excalibur X800 PRO IceQ II (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=126610), og ville lige køre en aquamark test. Den gav kun 46000, men jeg har læst at uden overclocking, burde den komme helt op på 61000. Hvad kan det skyldes? Jeg har installeret den nyeste driver, men intet ud over det.
På forhånd tak.
Avatar billede boxer Nybegynder
09. september 2005 - 08:47 #1
Har du prøvet med forskellige drivere? Den nyeste er ikke altid den bedste.
Avatar billede jokkejensen Novice
09. september 2005 - 10:26 #2
Det har vel også lidt at gøre med resten af systemet.. Sådan en benchmark tester vel ikke kun gpu'en ?
Avatar billede mrrius Nybegynder
09. september 2005 - 10:29 #3
når du skal lave highscore på aquamark , så er det på en nyinstalleret computer , uden antivisus , kun det aller nødvendigste er installeret. man kan sige at man laver en computer , som kun skal kunne køre den test og ikke andet.
Avatar billede mrrius Nybegynder
09. september 2005 - 10:56 #4
Nu kender vi ikke hele dit computer...
kan det skyldet at du kun har 1 ram klods , har antivirus installeret , evt office med fast find , norton utilities , osv , så får du ikke den bedste resultat. jeg vil nok sige dine 46000 er for lidt. har du evt varme problemser , med cpu /grafikkortet?
Avatar billede steffenhn Nybegynder
09. september 2005 - 12:25 #5
Hmmm.. Jeg har faktisk antivirus kørende, men testen burde vel ikke komme ned på så lidt pga det. Jeg har kun 1ram klods med 512ddr ram. Gpu/grafikkort håber jeg ikke kan blive for varmt, da der er iceq II på. Det giver en rigtig go køling. Kan det skyldes noget med, at jeg ikke har agp 8x opsat ordentligt? Det har jeg læst, kunne være et problem..
Avatar billede boxer Nybegynder
09. september 2005 - 12:48 #6
Det kan du se ved at gå i indstillinger for din skærm og vælge Avanceret. Find fanen SMARTGARD - der kan du se om AGP x 8 er slået til.
Hvis det ikke er slået til og ikke kan slåes til, kan det være fordi du skal opdatere din chipsætdriver.
Avatar billede steffenhn Nybegynder
09. september 2005 - 14:42 #7
Ok, der har vi et problem! Har ikke nogen fane der hedder SMARTGARD!
Jeg vil få opdateret den, og så se om det hjælper..
Avatar billede boxer Nybegynder
09. september 2005 - 15:01 #8
Nu kan jeg jo ikke garantere at det også hedder SMARTGARD på dit grafikkort, men jeg kan ikke forestille mig andet. Det er jo et ATI RADEON og driveren er den samme som jeg bruger. SMARTGARD bør du have hvis du har installeret din grafikkort driver.
Det er vel en CATALYST driveren fra ATI du har hentet?
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. september 2005 - 09:46 #9
steffenhn> hvad har du ellers i maskinen af hardware?
Avatar billede steffenhn Nybegynder
12. september 2005 - 12:03 #10
Nå! Nu har jeg installeret den nyeste chipset, men der ligger stadig ingen fane med navnet SMARTGART. Har kigget på min bærbare, og der er fanen der.. Jeg ved ikke om det overhovedet kan løse problemet, men nu har jeg i hvert fald prøvet at lukke alle programmer incl. antivirus, og der er stadig ingen forskel..
Avatar billede jokkejensen Novice
12. september 2005 - 12:10 #11
Når man benchmarker et grafikkort er det vigtigt de sidder i samme setup, for at kunne sammenligne..

Du kan ikke teste et lynhurtigt AGP grafikkort kort i en lynhurtig AMD i directX9, og sammenligne det med samme grafikkort i en langsom p4 i directX9..

Det vil aldrig give det samme resultat.
Avatar billede jokkejensen Novice
12. september 2005 - 12:11 #12
ovennævnte eksempel tester netop ikke graffikortet men tester processor, ram og bundkort etc..
Avatar billede boxer Nybegynder
12. september 2005 - 12:17 #13
Jeg var desværre ikke opmærksom på at min driverversion var ældre end din.
Hvis du har den nyeste, har du version 5.8.
Har du CATALYST ControlCenter installeret? Hvis du højreklikker på dit skrivebord, burde det være den øverste mulighed.
Inde i controlcenter under graphic settings, finder du SMARTGART som den anden sidste. Der kan du se om AGP er off.
Nu ved jeg jo heller ikke om du har installeret hele pakken fra ATI. Hvis du kun har installeret driveren og ikke ControlCenter, tror jeg ikke du kan se SMARTGART. Den du skal bruge fylder 32.8 MB og hentes her:
https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&folderID=27

Husk at grafikkort giver forskellige resultater på forskellige maskiner.
Avatar billede steffenhn Nybegynder
12. september 2005 - 21:21 #14
Har været inde og kigge i CATALYST control center. Der ligger ikke nogen "SMARTGART" under graphics settings. Til gengæld fandt jeg ud af, at hvis man åbner kør og skriver "smartgart", kan man komme ind i den. Hjalp dog ikke meget, da jeg stadig ikke kunne vælge 8x. Kunne kun se, at agp var slået til. Gik ind i bios, og kunne se at både "fast write" agp 8x og 256mb var slået til. Har også installeret den nyeste chipset. Vil nu prøve at få opdateret bios, men det kan ikke blive før i morgen. Og benchmark testen er stadig 46000..
Avatar billede boxer Nybegynder
12. september 2005 - 21:46 #15
Jeg ved godt det ikke hjælper dig, men jeg fatter simpelthen ikke at du ikke kan finde SMARTGART.
Jeg har lige prøvet det samme som du skriver med at gå derind via kør. Det er ikke det samme som jeg kan gå ind i via controlcenter.
Avatar billede boxer Nybegynder
12. september 2005 - 21:49 #16
Nu tror jeg sq jeg har løst gåden :o)
Når du har startet ControlCenter, skal du trykke på knappen "View" opppe i venstre hjørne og vælge "advanced view" Så dukker SMARTGART op som før beskrevet.
Avatar billede mrrius Nybegynder
14. september 2005 - 14:47 #17
nå men din computer vil nok køre antivirus programmet mere flydende i baggrunden , hvis du proppede en ram klods til i , den skal være ens med den der er i , i forvejen. De 2 ramklodser , skal i samme farve ram slot.
Det kunne tænkes at du har kommet til at ændre på indstillingerne til testen af aquamark3d , så du f.eks har antialiance og lightning slået til . jeg mener at huske at de scores der ligger som highscore er med standart indstillinger
Avatar billede mrrius Nybegynder
14. oktober 2005 - 10:49 #18
måske kører du ikke testen i samme opløsning som de andre?
Avatar billede boxer Nybegynder
06. januar 2006 - 15:37 #19
Løste vi problemet eller.....