Avatar billede ermolenko Nybegynder
08. september 2005 - 20:03 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Godt råd til valg af CMS

Hello!

Jeg sidder og skal igang med at designe en fodbold-fanside, men inden jeg går igang, så vil jeg gerne have lagt mig fast på et opensource-CMS, så jeg ikke pludselig har designet et site, som ikke kan spille sammen med det CMS, jeg måtte vælge i sidste ende.

Jeg har været en tur forbi opensourcecms.com, og jeg har også fundet et par interessante muligheder. Den ene blev dog diskvalificeret på, at den krævede at mit webhotel kørte med PHP Safe mode=OFF.

Jeg har derfor brug for lidt råd og vejledning fra folk der selv har prøvet kræfter med forskellige systemer og derigennem kan fortælle om de enkelte systemer vil kunne leve op til mine krav.

Jeg skal straks sige, at jeg endnu aldrig har prøvet at lave en hjemmeside med brug af CMS, så bær venligst over med mig, hvis jeg spørger dumt :-D

Det er mit indtryk, at det fleste af de tilgængelige CMS-systemer er bygget meget stringent op omkring et konservativt design med en topmenu og en venstre-menu, og at det giver stort set ens udseende hjemmesider. Man kan flytte lidt på et par menuer og ændre farve og font, men ellers ser de ret ens ud (men det er måske bare udtryk for begrænsningerne hos dem der benytter dem?).

Det jeg gerne vil, er at designe min egen side først i dels Photoshop og dels Macromedia DW, for så at slice den op og putte den ind i en template til et CMS-system fra opensourcecms.com.

Jeg har altså brug for et system, der tillader mig dels at arbejde med templates, og dels at være stort set 100% herre over designet selv (herunder inkluderet at jeg selv kan vælge, hvilke af systemets funktionaliteter, jeg ønsker at gøre brug af, og at jeg kan putte grafik-elementer ind som eksempelvis menu-punkter).

Jeg stiller ikke store krav til selve funktionaliteten i systemets; altså om det inkluderer alle mulige og umulige features. Det skal stort set blot kunne gøre det muligt for administratorerne af sitet at redigere og uploade materiale via en browser. Altså helt basal funktionalitet.

Jeg har ikke brug for bruger-login, forum (regner med at bruge phpBB, da jeg kender dette forum ganske godt) og lignende avancerede features.

Hvad skal jeg vælge? Kom gerne med begrundelser hvorfor/eksempler på sider, der er designet med dette CMS.

Det skal afslutningsvis siges, at jeg ike ejer for to øres PHP-talent, så mit valg af system fordrer altså også en stor grad af brugervenlighed og let-tilgængelighed.

På forhånd tak for hjælpen.

/Ermolenko

PS: Jeg håber det er korrekt placeret som spørgsmål, selvom jeg var i tvivl om, om det skulle have været under PHP i stedet. Jeg mente dog at det havde større tilknytning til denne kategori.
Avatar billede hacicambaz Nybegynder
08. september 2005 - 20:28 #1
Så vil jeg gerne have lov til at anbefale dig det her:
http://www.aspapp.com
der er omkring 15 forskellige templates og findes i to forskellige versioner en free og en som koster penge :-)

Der er ikke ret meget forskel i mellem free version og det andet.
Og der er også en hjælpe side hvis man har problemer med diverse ting mht. hvis man skal rediger noget.. ja så er der folks som er meget hjælpsomme...

jeg bruger det selv... jeg udnytter så heller ik det optimale... og jeg har ennda oversættet 90 % CMS til dansk... hvis du er intr. i det bare sige til så kan jeg sendet det til dig free versionen
Avatar billede hacicambaz Nybegynder
08. september 2005 - 20:28 #2
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. september 2005 - 20:52 #3
Jeg vil anbefale postnuke, der er masser af plugins til og det er gratis: www.postnuke.com
Avatar billede ermolenko Nybegynder
08. september 2005 - 21:39 #4
@hacicambaz:
Jeg fik vidst ikke pointeret klart nok, at jeg var på jagt efter et PHP-baseret CMS, sorry :-) Ellers tak for tippet.

@James:
Så vidt jeg kan forstå af dokumentationen og diverse reviews m.m. på opensourcecms.com, så bygger postnuke ikke på templates men på themes, som er væsentligt sværere at moderere for en novice (men ret mig endelig, hvis jeg tager fejl :-) www.postnuke.com er ret uoverskuelig at finde rundt i - der er ikke engang en "About postnuke" derinde, hvilket gør det svært at få et hurtigt indblik i, hvad man kan med systemet).

Jeg er helt konkret på jagt efter et CMS, som bruger templates med mulighed for at redigere i disse templates (vha. DW) med ret så frie tøjler.

Andre bud?
Avatar billede ermolenko Nybegynder
08. september 2005 - 21:40 #5
DOH!
Så fandt jeg "About Post-nuke". Lige i midten. Fååårk. Jeg går i krig med læsningen :-)
Avatar billede ermolenko Nybegynder
08. september 2005 - 21:50 #6
Hmmmm...
Jeg kan fortsat ikke finde noget om templates, men kun om themes. Er det muligt at designe et website i PS/DW og proppe det ind i post-nuke (eller rettere sagt proppe den ønskede funktionalitet fra postnuke ind i sitet?
Avatar billede espersen Novice
08. september 2005 - 22:50 #7
klart: www.etomite.org  - bruger også PS og DW som udgangspunkt ifm. designfasen m.v. - dvs. alm. DW-site som smides ind som template ;o)

et par sider baseret på systemet:
www.laptopworld.dk
www.design-gulve.dk
www.fein-schmecker.dk
www.dahlberg.dk
Avatar billede hacicambaz Nybegynder
08. september 2005 - 23:09 #8
ermolenko: hvis du kan vente til i morgen, kan du få den rette hjælp her fra... er på arbejde lige nu så kan ikke hjælpe dig rette meget... vent til i morgen evt. skriv din mail/msn.
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. september 2005 - 23:16 #9
Et rigtig godt, og meget brugt PHP baseret CMS system er TYPO3 V der faktisker dansk udviklet
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. september 2005 - 23:16 #10
Avatar billede ermolenko Nybegynder
09. september 2005 - 09:56 #11
@Espersen:
Flotte sider, du der har lavet. Det ser lovende ud. Jeg kigger lidt nærmere på det i løbet af de næste par dage.

@Bufferzone:
Jeg har også fået øje på Typo3 og er indtil videre ret betaget af det. Især tiltaler det mig, at man ikke starter med en standard layout-side, men simpelthen får smidt en blank side i nakken, når man starter. Det virker mere rigtigt for mig. Dog advares der flere steder mod den stejle læringskurve på systemet, men det skal man jo ikke altid lade sig afskrække af. Eneste problem er, at de øvrige, der forventes at skulle benytte sig af admin-delen ikke ligefrem kan siges at være it-hajer. Jeg er rent faktisk i tvivl om de overhovedet har opdaget at vi er trådt ind i det 21. århundrede... :-)

@hacicambaz: Jeg afventer :-)

Tak for rådene til alle. Jeg vil benytte de kommende dage til at dykke lidt nærmere ned i de enkelte systemers dokumentation og udvælge det rette. Men folk må da gerne fortsat komme med gode råd/ideer :-D

/Ermolenko - Go' weekend!
Avatar billede espersen Novice
09. september 2005 - 10:03 #12
;o) det med indlæringskurven og Typo3 har jeg hørt før - på jobbet bruges Etomite til web + intranet mens Typo3 benyttes til en extranetløsning - derfra vore erfaringer. Har dog kun overfladisk prøvet typo3 - jeg er på Etomite-holdet ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
09. september 2005 - 14:01 #13
<ole>

espersen >> jeg ved, vi har diskuteret standarder før, men jeg kan altså ikke undlade at påpege det komiske i et link som dette:
    <a href='http://validator.w3.org/check?uri=referer' target='_blank' title='Valid XHTML 1.1!'>XHTML 1.1</a>

- når nu attributten 'target' er invalid i XHTML  :)

I det hele taget står meningen med at inkludere link til sidernes kodefejl ikke helt transparent for mig ... men du er da i det mindste konsekvent  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede espersen Novice
09. september 2005 - 17:24 #14
*G* ja, diskutere og diskutere - jeg er ret enig med dig - og skal have rodet/rettet noget i "nærmeste" fremtid.
Dette er ikke CMS'et skyld - alene koderen af templaten ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
09. september 2005 - 18:15 #15
- det var også mit gæt  ;o)
Avatar billede ermolenko Nybegynder
13. september 2005 - 14:32 #16
Jeg har valgt at kaste mig over etomite, da det ser tilpas simpelt ud, men dog alligevel med mulighed for at påhæfte avancerede funktioner, hvis man skulle få lyster i den retning.

Pointsene må derfor tilfalde espersen, der gerne lige må smide et svar.

Men tak til alle for input.

/Ermolenko
Avatar billede espersen Novice
13. september 2005 - 17:21 #17
god fornøjelse ;o) - ses måske i Eto-forummet ?!
Avatar billede ermolenko Nybegynder
14. september 2005 - 08:22 #18
@Espersen: Det er da ganske tænkeligt :-)