Avatar billede smackers Nybegynder
06. september 2005 - 12:54 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvordan finder jeg generel OS information på *nix

Et par spørgsmål om *nix.

Er der en kommando der giver generel information om OS, distro, version osv? (jeg har kun shell access)

Hvilke tegn er tilladt i filnavne på *nix styresystemer? Gælder det samme for både unix og linux varianter?

Mvh Smackers
Avatar billede logos Nybegynder
06. september 2005 - 13:11 #1
uname -a

Characterer i filnavne er st spørgsmål om hvilket tegnsæt din distro understøtter.
De nyere understøtter utf8, dvs "alle" tegn, ældre distros understøtter typisk ascii.
En del applikationer understøtter desværre endnu ikke utf8 :-(, så uanset hvad er du næsten sikker på at komme i uføre ved brug af tegn udenfor ascii.
Avatar billede smackers Nybegynder
06. september 2005 - 13:24 #2
15> uname -a
Linux ***.edu.au 2.4.21-32.0.1.ELsmp #1 SMP Tue May 17 17:52:23 EDT 2005 i686 i686 i386 GNU/Linux
16>

Kan jeg komme nærmere omkring hvilke tegn der er tilladte i filnavne med denne information?

(jeg skal implementere en funktion til at checke filnavn før fil oprettes på samme system)
Avatar billede janpo Nybegynder
06. september 2005 - 20:14 #3
På SuSE er der en fil, der hedder /etc/SuSE-release . Deri står hvad det er for en version der køres.
Dit tegnsæt finder du med kommandoen locale.