Avatar billede dennismeng Nybegynder
06. september 2005 - 09:03 Der er 2 kommentarer

Win2k3 DNS Server laver ikke ordentligt forwarding?

Hej,

Jeg kører en Win2k3 AD Server, som også fungerer som DNS server for de interne klienter.
Primært benyttes DNS serveren til at håndtere de interne maskiner/server.
Den står derfor i klienternes primære DNS setting, og klienterne har IKKE nogen sekundær DNS server i form af f.eks udbyderens.
På DNS serveren er der sat forwarding op til udbyderens NS servere, og det fungerer ... for det meste ;-)

Det pudsige er:
Somme tider fejler opslag på diverse adresser, tag f.eks hotmail.com (den har jeg lagt mærke til ofte er problemet). Når opslaget fejler, virker det igen med det samme så snart DNS servicen er genstartet. Somme tider er det nødvendigt at genstarte servicen hvert 5. minut over en længere timerække, for at holde det "i live" (jeg har lavet et script der laver ns opslag, og genstarter service hvis det fejler).
Det næste pudsige er, at klienter på det interne net, kan IKKE benytte windowsupdate.microsoft.com ordenligt. De kan fint komme ind på siden, og siden kan begynde at scanne PC for om den er windowsupdate "klar" - her står den i et halvt minuts tid, inden siden fejler. Dette er en konstant fejl, som ikke løses ved at genstarte DNS servicen på serveren.
Benytter jeg derimod udbyderens DNS server direkte på klienten som den primære, så spiller det uden videre på windowsupdate.

Hmm... jeg er totalt lost i hvad der kan være galt :) Event vieweren sladrer ikke om nogen uregelmæssigheder af hvad jeg kan se.

Derfor, der er MAX point til den person, som kan komme med en løsning på dette problem :-)

PS: Min router/fw er en Cisco PIX 501  .... der er ikke spærret for noget indefra og ud. Den kører svjv. den andensidste version af software.
Avatar billede venturer Nybegynder
22. september 2005 - 21:40 #1
Hmm... Lyder interessant (hvorfor har andre endnu ikke kommet med forslag?)

Umiddelbart lyder dit setup jo helt iorden. Samme opsætning fungere problemfrit mange andre steder.

For at have en bedre ide om hvad der går galt bør du aktivere en mere detaljeret logging på selve DNS servicen. Dét klarer du inden fra Egenskaber på din server.
Avatar billede planakim Nybegynder
19. oktober 2005 - 16:39 #2
Uden at jeg kan sige hvorfor har jeg haft lignende problemer. Hos mig løstes det ved at fjerne forwarding.

Det var typisk queries med en del recursive opslag der gik galt. Recursive opslag er opslag der omfatter flere domæner - feks. hvis du laver et dns opslag på www.hotmail.com som er et cname (alias) for en eller flere hosts i andre domæner -  (opslag på www.hotmail.com siger www.hotmail.com = www.hotmail.aate.nsatc.net = 166.63.208.158.

Når der skal slås op checkes først clientens navneserver, derefter navne servere for hotmail.com derefter navneservere for hotmail.aate.nsatc.net.

Din dns server kan konfigureres til selv at foretage det samlede opslag (forudsat at root hints er i orden) og returnere det klienten (ingen forwarding) eller du kan bruge forwarding og bede din isps dns server om at gøre arbejdet for dig, hvorefter din dns server beder din isp om lige at give dig resultatet, hvorefter den så sender det klienten.

Enabling af forwarding betyder altså ikke at din dns server kan finde ting den ellers ikke kan men kun at et anden dns server laver en del af arbejdet. Det er ikke noget der skal være der.

Det er også her det indimellemn går galt - pga timeouts ellerr hvad ved jeg.

Din DNS server cacher derudover resultater. Det betyder bla. at når den først har bestemt sig til at resultatet er et eller andet vil den næste gang den bliver spurgt bare give det resultat den sidst fandt uden at gå gennem hele opslagssekvensen igen så vidt jeg ved indtil recordens TTL er gået (ikke 100% sikker på dette, men den cacher ihvertfald et stykke tid).

Det er nok derfor det hjælper at genstarte servicen. Cachen kan forresten også cleares ved at højreklikke på serveren og vælge "clear cache"

Mht løsning foreslår jeg at du prøver at sætte din dns server som følger:

I DNS management klik Properties for DNS serveren.

Under root hints check at din server har en liste over root servere (på min server går den fra a -> i) har den det skulle den være ok til selv at foretage opslag.

Under forwarders fjern alle forwarders (du kan evt sætte timeout op til feks 20 sek. hvis du vil prøve det først - men en intern dns server laver ufatteligt lidt med mindre du har mange hundrede brugere så arbejdsbesparelsen ved forwarding er normalt næsten umålelig).

under advanced sørg for at det står på følgende måde:

disable recursion - ikke hakket af
secure cache against pollution - hakket af

resten skal normalt ikke pilles ved.

Håber det hjælper