Avatar billede chrber Nybegynder
01. september 2005 - 21:10 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til trådløst Internet

Jeg er ved at etablere trådløst Internet i den ejendom som jeg bor i. I den forbindelse er der blevet indkøbt en Linksys WRT54GS. Når jeg tilslutter den til bygningens forbindelse (Tiscali/Tele2) kan jeg ikke opnå forbindelse til nettet, jeg kan udelukkende komme ind på den side, hvor jeg kan konfigurere routeren. Hvis jeg derimod tilslutter den til min egen private forbindelse (TDC) hopper den direkte på nettet og kører helt uden problemer...

Hvad kan det skyldes, er der nogen der har et par gode fif? Kan det være noget med ip-adresser eller lign.?
Avatar billede rebecca Novice
01. september 2005 - 22:57 #1
Prøv at kigge her" > http://eksperten.dk/spm/543773 måske samme årsag
Avatar billede deepcore Nybegynder
02. september 2005 - 11:57 #2
det er formentligt fordi routeren skal have en ip der ligger på bygningens net.
Du kan instille den til at acceptere en ip adresse den bliver tildelt.

Der er et par småting du skal være opmærksom på.

I har højst sansynligt allerede et kablet netværk der har en DHCP server (der tildeler folk ip adresser). Din router skal ligge på samme ip range som resten af maskinerne... hvis netværket fx. ligger i rangen 192.168.1.0-192.168.1.255 vil den dele ud fra nr 192.168.1.2 og opefter efter som folk logger på... hvis du derfor sætter din router til at have ip 192.168.1.255 er skal der være logget 255 brugere på nettet samtidig før du får en konflikt.
Avatar billede deepcore Nybegynder
02. september 2005 - 11:58 #3
jeg har iøvrigt just sat en router af præcist samme type op, til en mindre egendom så hvis du får problemer så bare skriv det her :)
Avatar billede chrber Nybegynder
04. september 2005 - 18:57 #4
Jeg har lige forsøgt endnu en gang. Når jeg sætter routeren til at køre automatisk tildeler den sig selv en adresse der hedder 192.168.1.1 og giver min pc en adresse der hedder 192.168.1.100, men jeg får stadigvæk samme resultat. Det mystiske, efter min mening, er dog stadigvæk at det virker fluks med det samme når jeg sætter den på min egen forbindelse, men som tidligere nævnt ikke når jeg tilslutter den til bygningens...

Deepcore: kan du prøve at beskrive nærmere hvordan du helt specifikt satte den op?
Avatar billede rebecca Novice
04. september 2005 - 21:43 #5
problemet er at du får en forkert Ip, hvis du går I opsætningen af linksys routeren og går ind under "Status" vil du der kunne se routerens default gateway og Ip adresse,gå så til "Setup" /Router Ip /Local Ip Adresse der vil du sikkert se at den ikke ligger i samme område, lav en Local Ip adresse som ligger i samme område som routerens default gateway, altså hvis gatewayen er f.eks 10.18.0.1 så laver du en Local Ip adresse der hedder  f.eks 10.18.0.2 husk at gemme
Avatar billede rebecca Novice
04. september 2005 - 21:45 #6
ps....dchp server skal stadig være aktiv da den skal tildele Ip'er til de pc'er der bliver tilsluttet
Avatar billede deepcore Nybegynder
05. september 2005 - 09:29 #7
Du skal tænke på det på denne her måde:
Din router har TO ip adresser: 1 ekstern som hører til den side der vender ud mod netværket (tror nok der står INTERNET eller WAN på stikket) og en intern som den bruger til de klienter der kobler op til den (de porte den har + wireless)

tænk på routeren som en fordelerdåse. jeres generelle netværk ser den som en computer og tildeler den en ekstern adresse hvilket er fint nok.

internt tildeler den sig 192.168.1.1 og er som standart sat op til at give den første klient der kobler sig på 192.168.1.100 den næste 192.168.1.101.... ect.

Grunden til den virker når du er sætter den til dit eget stik med det samme er at den specifikke model er sat op til at virke som accesspoint istedet for router som standart. Det skal ændres inde i konfigurationen.

Jeg synes den brugsforvirring der følger med er dybt forvirrende idet den ikke forklarer hvorfor man skal gøre dit og dat - og for nye ikke tekniske mennesker bliver det en ordentlig gang hokus pokus. Det er meget nemmere at konfigurerer den via web interfacet.

Det gør du således:
1. Smid den forfærdelige brugs anvisning langt væk eller brænd den. Inden du gør det skal du lige noterer dig default passwordet til routeren.
2. Sæt din computer til en af de 4 switchporte
3. Sæt routerens wan/internet port til netværksstikket
4. på din internet browser skriv: 192.168.1.1
nu spørges der efter login/password login er tomt, og passwordet er det fra manualen.

... her vil jeg lade dig fjumre lidt rundt og prøve dig frem. vær ikke bange for at lave fejl. du kan altid nulstille routeren ved at trykke på "reset" knappen bagpå.

I aften vil jeg prøve at tage nogle screenshots af min specifikke router konfiguration så du kan se præcist hvor du skal ændre :)
Avatar billede deepcore Nybegynder
07. september 2005 - 18:42 #8
hm. hej igen. det gik ikke så godt med screenshots, men jeg kan foreklarer dig hvad du formentligt skal gøre. for at få det til at virke.

hvis jeres kablede netværk har under 254 brugere har i formentligt ip-serien 192.168.1.1-192.168.1.254 ... det er den man normalt bruger til små netværk.

problemet ved linksys routeren er at den gerne vil tildele sine klienter samme serie, og det betyder at din router vil få samme ip serie på hver side. det kan ikke lade sig gøre.

det du gør for at få det til at virke er at følge trin 1-4 fra forige kommentar.

når du så er logget ind skal du lade den del under "setup" stå som default. nemlig DHCP. nedenunder i "Network" står routerens egen ip adresse til 192.168.1.1 dette ændrer du til 192.168.2.1 - så burde du have hul igennem.

når du har fået det til at virke tager vi hul på det trådløse net.
Avatar billede deepcore Nybegynder
07. september 2005 - 18:43 #9
husk at trykke "save" når du har lavet ændringerne
Avatar billede chrber Nybegynder
08. september 2005 - 15:02 #10
Perfekt, så virker det hele. Det var åbenbart lidt små ændringer der skulle til. Men ja, brugsanvisningen er direkte ubrugelig.
Mange tak til jer begge to...
Avatar billede deepcore Nybegynder
08. september 2005 - 17:08 #11
- betyder det at du accepterer mit svar?
Avatar billede deepcore Nybegynder
08. september 2005 - 17:09 #12
nå ikke!
Avatar billede chrber Nybegynder
08. september 2005 - 17:22 #13
Jo, det ville jeg mere end gerne, men det du har skrevet stod som "kommentar", mens det fra rebecca stod som "svar". Jeg kunne således kun give point til rebecca i den lille boks nederst. Jeg ved ikke om det er fordi jeg har misforstået hvordan systemet fungerer, hvis det er tilfældet undskylder jeg.
Avatar billede deepcore Nybegynder
08. september 2005 - 18:03 #14
normalt fungerer det sådan herinde at de der svarer skriver som kommentarer fordi det som regel bliver til nogle lange snakken-frem-og-tilbage sessioner, og forvirrende hvis der står svar hver gang... når den person der har stillet spørgsmålet er nået frem til hvem han/hun vil give point skriver personen hvem der skal kaste et svar, eller om begge skal fordi point skal deles. derefter vil personen valgt svare.

- men ok, jeg har også været ny herinde.
Avatar billede rebecca Novice
08. september 2005 - 19:05 #15
CHRBER>>HVORDAN VIL DU HAVE FORDELT POINTNE?

Jeg opretter bare et spg. med point til deepcore
Avatar billede chrber Nybegynder
08. september 2005 - 19:30 #16
Vil 50/50 ikke være rimeligt?

Tak for det...
Avatar billede rebecca Novice
08. september 2005 - 21:45 #17
helt fint>>>takker for point

deepcore>>> Jeg opretter et spg. med point 100 til dig vær rar at ligge et svar. :o)

Mvh.Rebecca
Avatar billede rebecca Novice
08. september 2005 - 21:47 #18