Avatar billede kak Nybegynder
30. august 2005 - 10:59 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

W2003 server og hastighed på forbindelsen

Jeg overvejer at opsætte en webserver, men vil høre om andre har gode/dårlige erfaringer med det.

Jeg ved godt der er en del sikkerhedsspørgsmål, så er der nogen der kan anbefale en udemærket hardware firewall til en rimelig pris, som kan bruges til dette formål?

Jeg har kigget på Windows Server 2003 WebEdition, og bortset fra en begrænsning på 2Gb ram, ser den ok ud. Dog undrer det mig, at Microsoft netop i denne version, har undladt at inkludere Internet Connection Firewall?! Er der nogen der mener andet om den version?

For at overveje lidt om hastigheden på sitet, har jeg forsøgt at regne hastigheden ud. Hvis vi siger at det er en 2Mbit linie (i hvert fald download) er det så korrekt at den teoretiske maskimale overførsel er 15Mb pr. minut?

Er der nogen der har erfaring med at sætte en webserver på en ADSL forbindelse? Download hastigheden er jo som regel den hurtigste, men i dette tilfælde skal der også uploades nogle store filer (og aldrig downloades) så det er vel ok?!
Avatar billede jokkejensen Novice
30. august 2005 - 11:02 #1
ja det er teoretisk 15360kb/min..

Ja hvis den egentligt ikke skal bruges til andet end upload, er det hurtigt nok, indtil der kommer x antal brugere..

Men IIS på Xp er vel nok til sådan et site..
Avatar billede kak Nybegynder
30. august 2005 - 11:05 #2
Lyder fint med hastigheden.

Det skal helst køre ret stabilt, og derfor satser jeg på en server udgave af Windows. Det kan heller ikke udelukkes, at der er mere en 10 brugere ad gangen (selvom de ikke nødvendigvis alle uploader på samme tid) og så vidt jeg ved, er begrænsningen på 10 brugere i IIS, når det ikke er på en server.
Avatar billede venturer Nybegynder
30. august 2005 - 11:23 #3
XP har en begrænsning på 10 brugere. Er dog ikke helt sikker på dette også inkluderer anonyme brugere. Uanset hvad mener jeg at du er bedst tjent med serveren hvis du alligevle har afsat pengene til det. Ikke mindst fordi IIS6 har flere faciliteret med hensyn til logging og resource styring.
Som firewall kan du faktisk vælge hvad som helst. En ganske almindelig LinkSys til "hjemmebrug" er ganske udemærket til formålet. De bliver ofte brugt til "professionelle" installationer, hvor der ikke er store krav til konfigurationen. Så for under 500,- har du nok firewall til dit behov :)
Med hensyn til hastigheden på en ADSL er regnestykket simpelt nok. Hvis du har en 2mbit/512kbit kan al data TIL dig (d.v.s det du selv downloade eller det andre uploader) benytte de 2mbit.
Jeg har selv en (meget lidt brugt) webserver stående samt en mailserver som et par venner bruger. Jeg downloader også ofte en del data mens jeg spiller online. Alt sammen på min 2mbit/512 ADSL linie og det fungere ganske udemærket.
Avatar billede kak Nybegynder
30. august 2005 - 11:42 #4
Det lyder rigtig godt!

Jokkejensen var jo først med svar på min beregning, så hvis du smider et svar, fordeler jeg pointene til jer.
Avatar billede jokkejensen Novice
30. august 2005 - 12:58 #5
XP' kan sagtens crackes til at tage flere brugere.. og det er fuldt ud lovligt, hvis du selvfølgelig har en licens :)

http://www.network-drivers.com/drivers/228/228235.htm

Men jeg ville finde en billig host istedet for.. de 512 up er ikke nok til 10 brugere hvor ex 1 uploader.. (ved godt det ikke direkte tager ressourcer når der uploades af din upload, men det koster stadig trafik på upload.)