Avatar billede discodronning Nybegynder
19. august 2005 - 00:37 Der er 8 kommentarer

Kan ikke oprette netværk

Hejsa!
Jeg er lidt ny udi netværk(og ikke alt for computer-kyndig), men vil prøve at stille spørgsmålet så godt som muligt - så håber jeg bare I Kan hjælpe mig.

Jeg har Tiscali(nu tele2) highway abonnement, som virkelig upåklageligt på min alm. bærbare computer.
Men jeg har nu købt en hel ny Apple iMac, og jeg vil derfor gerne kunne komme på nettet fra begge computere.
Jeg har derfor i dag købt en trådløs router fra TDC - en hel. alm. netgear router.
Jeg prøvede forresten inden køb af router at tage stikket fra internettet fra min bærbare og putte det i iMac'en, men den kunne ikke oprette internet.

Forresten - alle lamper lyser rigtigt fra routeren.

Nå, men jeg har købt routeren, og da jeg ikke har trådløst netkort på min bærbare, er jeg ikke trådløst på nettet fra min bærbare - men bare koblet et kabel fra routeren til min bærbare.
Internettet virker perfekt på min bærbare - jeg blev ført igennem en opsætning , da jeg første gang åbnede explorer, så routeren skulle være opsat rigtigt. Det fungerer i hvert fald.

Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af at få min iMac på nettet. Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad jeg skal gøre - for jeg ved det simpelthen ikke!
Har prøvet netværksopsætning på mac'en, men intet virker.

Håber I kloge mennesker kan hjælpe mig lidt - på forhånd tak

VH Marie
Avatar billede gudmundp Praktikant
19. august 2005 - 01:11 #1
du vil altså køre trådløst på macen
Avatar billede gudmundp Praktikant
19. august 2005 - 01:16 #2
jeg må indrømme jeg er ikke særlig mac kyndig men du skal nok have macen til at hente ip adressen på routeren dhcp hvis du skal køre tråd løst skal du vide hvad ssid er og hvilken kanal routeren er sat op til
Avatar billede discodronning Nybegynder
19. august 2005 - 01:20 #3
Ja - vil køre trådløst på mac'en.
Ved du hvordan, jeg kan finde de oplysninger, jeg skal bruge....og hvad er ssid??
Jeg kan finde min bærbares ip-adresse og subnet-maske(hedder det vist), men jeg skal vel have en anden ip-adresse til mac'en - jeg ved jeg har 2 dynamiske, fik jeg at vide af tele2. Åh ja - hvem, der bare kunne lidt mere computer...
Avatar billede gudmundp Praktikant
19. august 2005 - 01:40 #4
det er lige meget hvor mange dynamiske ip adresser du har routeren uddeler ip adresserne og ssid står inde i routeren under wireless og er normalt netgear men jeg vil foreslå at du laver nogle sikkerhedsforanstaltninger når du har fået det til at køre bla. udskift ssid med et navn som kun du kender krypter mindst 64 bit lav et password og så er der noget med broadcasting som du skal slå fra altsammen foregår inde i routeren der er en vejledning med følg den og med hensyn til macen så mener jeg at der under æblet er en menu der hedder noget tcp/ip jeg tror det er der du skal kigge
Avatar billede gudmundp Praktikant
19. august 2005 - 01:42 #5
og du skal også lægge mærke til hvilken kanal routeren kører på
Avatar billede discodronning Nybegynder
19. august 2005 - 16:36 #6
Jeg har nu forsøgt at koble en ledning til routeren og op i mac'en.
men jeg kan stadig ikke få mac'en til at opdage internettet. Jeg prøver at indtaste ip-adresse, dns-servere, router-adresse samt subnetmaske, men det virker ikke.
Mon jeg indtaster det rigtige ??
Hvordan finder jeg de rigtige oplysninger ?
Jge har kikket inde på min egen computer, men jeg kan vel ikke bruge samme ip-adresse, som den har?

Gode råd modtages gerne igen:-)
Avatar billede gudmundp Praktikant
19. august 2005 - 16:44 #7
der må være et sted du kan konfigurere det trådløse netkort på macen der skal du indtaste ssid og kanalen og hvis du laver kryptering skal du også indtaste nøglen
Avatar billede gudmundp Praktikant
19. august 2005 - 16:47 #8
hvis du laver direkte forbindelse skal du indtaste en ip der er en højere eller lavere end den bærbare feks. 192.168.1.2 skal så være enten 192.168.1.1 eller mere sandsynligt 192.168.1.3