Avatar billede fluii Nybegynder
17. august 2005 - 18:12 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Problemer med AMD64 og RAM

Min kammerat har lidt problemer med sit system....

Han har PC3200 ram, men de vil kun køre 200mhz (2x100) - burde køre 400mhz

Hvis vi sætter den op i bios, melder bundkortet at computeren ikke kan boote, fordi cpu-en er overlocket.

Cpu'en er stadig sat til 200 (x11 = 2200) det er en 3400+ med 1mb cache

Jeg har ikke forstand på de nye AMD 64, men kan man ikke ændre CPU:DRAM Ratio'en ?

Lynet tog hans psu og bundkort for en uge siden, så vi har bestilt helt ny (samme) bundkort, med lidt nyere cpu.

Asus K8N-E Deluxe, nForce3, S754
AMD Athlon64, 3400+, 1024 kb, S754, Bulk

Rammene er nogle 2x512mb Dane Elec PC3200. CPU-ID viser korrekt nok at den kan køre 400mhz (og viser mulig Cas osv.)

Alt står til default (auto) i bios. CPU kører korrekt nok 11x200 = 2200mhz. Men rammene kører kun 2x100 = 200mhz

I bios kan vi ikke finde cpu/ram-ratio, men vi kan indstille bussen og ram-mhz seperat.

Hvis vi sætter rammene op til 400 (står til 200) vil den ikke boote.

Hvis jeg manuelt sætter cpu til 200 og ram til 400 sker det samme...

Vi har opdateret biosen til den nyeste, og det gør at biosen nogen gange fryser..!
(Ved ikke om den gjorde det før - bundkortet er som sagt lige købt)

- Takker på forhånd !
Avatar billede che0ps Nybegynder
17. august 2005 - 18:55 #1
Hmm.. har du tænkt på at næsten alle AMD64 siger at det er 200mhz fordi det er jo DDR ? altså (Double Data Rate) ?
her er mit screenshot fra min AMD64 http://che0ps.dk/upload/cpu-z.JPG
Avatar billede fluii Nybegynder
17. august 2005 - 19:26 #2
ja, ved min kammerat står der nemlig 100mhz der... ;(
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2005 - 08:23 #3
PC3200 kører 200 Mhz. DDR betyder at RAM sender 2 signaler pr. clockcyklus, det svarer til 400 Mhz SDRAM. Det har smarte marketingfolk så døbt 400 DDR Mhz, men den relle clockfrekvens ER 200 Mhz. Der er altså intet galt med din vens system. Men hent CPU-Z, der nøjagtigt fortæller dig havd den relle clockfrekvens er.
http://www.cpuid.org/cpuz.php
Avatar billede che0ps Nybegynder
18. august 2005 - 12:06 #4
w00t-> prøv lige og læs hvad jeg skrev evt inden du smider et svar ?
hvis du havde læst mit og hans så vidste du at hans viste 100 og ikke 200 som den burde da det er DDR !
Avatar billede fluii Nybegynder
18. august 2005 - 12:56 #5
Yeps.. den viser 100mhz.. Jeg får lige min kammerat til at lave et screenshot af CPU-z når han kommer hjem...
Avatar billede fluii Nybegynder
18. august 2005 - 22:26 #6
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2005 - 21:25 #7
Ups, det gik lidt hurtigt med at svare. Prøv at resette BIOS, normalt kører FSB og RAM synkront i en "frisk" BIOS.
Ellers kan det være defekt RAM, prøv at teste den i en anden maskine.
Avatar billede fluii Nybegynder
21. august 2005 - 12:45 #8
Har resettet bios op til flere gange, men den vælger 100mhz ved auto. Rammene virker fint i anden pc.
Avatar billede che0ps Nybegynder
21. august 2005 - 23:25 #9
Hmm.. S754 har nogle problemer med deres memory controller, normalt er det kun med visse mærker af ram eller modeller.. ved at HyperX hvis ingen problemer af den slags har haft med 754 hvis det er.. men ja.. hvis det er kan du sikker bytte dine ram, evt prov kingston eller nogle af de andre store producenter, min bror køre med kingston unde problemer i hans..

måske det ku være der dit problem ligger.. prøv evt nogle andre ram og se om det giver bonus ?
Avatar billede bjarke_g Nybegynder
26. november 2005 - 00:18 #10
Det lyder meget som om det er memorykontrolleren på CPU'en som spiller jer et puds.

Jeg kender ikke den BIOS der er på det ASUS kort, men jeg mener at Nforce 3 chipsettet giver mulighed for en divider på CPU:RAM.

Men prøv at gøre det samme med nogle virkelig kvalitetsram som i er 100% sikre på kan køre den hastighed !
Avatar billede fluii Nybegynder
23. januar 2006 - 16:41 #11
ingen løsning... luk