Avatar billede kaspersmith Nybegynder
09. august 2005 - 21:39 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Webhoteller, FTP, og fri trafik!

Hej..

Jeg har efterhånden været kunde hos en del web udbydere i Danmark, jeg har fx en gocart hjemmeside hvor vi havde et lydklip på 3mb fra en radio (vi havde self fået lov af radioen). Jeg lagde det op på webhoteller og linkede til det.
Jeg fik lukket mit hotel fordi de mente jeg brugte det ulovligt osv.. Fik ikke mine penge igen!

Havde en 2 udbyder hvor jeg lagde en 40mb film op noget jeg havde optaget, det blev hentet så meget at 2GB trafik var trukket på 1 uge. De lukkede igen hotellet.

Nu har jeg leget med ideen et par måneder om at udbyde webhoteller, med FRI TRAFIK ( i den rigtige definering), simpelthen hvor der fra serveren tilbydes ganske alm webhotel, dog med fx 300, 500, og 1000mb webhotel hvor film, billeder, cs-movies( der er rimelig mange af dem som mangler sted til hosting af deres film), gerne må ligge.. De har lov at trække det trafik de vil. Uden regninger.
Priserne vil så fx være, 50kr for 300mb per måned..
Men vil folk give de priser, jeg vil selvfølgelig reklamere meget med at FRI TRAFIK ordet anvendes ordentligt.

Men vil folk betale lidt mere for muligheden med mere trafik?
Jeg har allerede en maskine, 2U rack, 2,8Ghz, 1GB ram, 40GB, Win2003 Web Edtion.
Så det skal jeg ikke investere i..

Jeg har dog ikke meget forstand på mailhoteller, og selve httpserveren opbygning, kan dog sagtens installere apache,mysql, php osv.. Men er ikke 100% sikker på jeg kan sikre den nok.
Jeg kender INTET til linux platformen, og vil bruge windows da  jeg nu har licensen.

Jeg er ny herinde, så i må lige hjælpe når der skal gives point ;)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. august 2005 - 21:47 #1
Men trafik er jo ikke fri. Du har en netforbindelse med en given båndbredde, der skal deles af webhotellerne, og du "oversælger" ved at love fri trafik. Det der med "fri" trafik er vist kun et lokalt fænomen - her i Danmark. Fri er den jo ikke (yderst sjældent i hvert fald). Alle andre steder i verden sælger man webhoteller med angivne trafikgrænser. Det må være måden - efter min mening.
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
09. august 2005 - 21:58 #2
erik har fuldstændig ret, fri trafik findes IKKE.
Du får godt nok lovet det ved mange webhoteller, men det passer jo ikke, når du læser deres betingelser.
Ligeledes lover de fleste Internetudbydere flat rate (mener jeg de kalder det), også kendt som fri trafik, det passer sikkert nok, men det kun så længe din upload er så lav, at du ikke kan bruge den til noget særligt, slet ikke en stor hosting server.
Det er således, at selv TDC o.l. betaler for deres Internet forbrug, dvs. deres kunders forbrug, det hele skal sendes ud gennem DIXen, og det koster altså kassen.
Det er sådan det hele fungerer, og ingen kan i sidste ende love fri trafik.
Det gælder i 99,9999 % (eller flere) af de gange man tror man får fri trafik, så bliver man stoppet, hvis bare forbruget bliver stort nok. Her snakker vi muligvis ikke et par GB trafik, men helt oppe i flere TB om måneden / ugen / dagen - Og så kan hverken forbindelsen, serveren eller noget andet følge med mere, og til sidst bliver DU punget for hver eneste MB du har sendt ud, og evt. hentet hjem igen :)
Avatar billede kaspersmith Nybegynder
09. august 2005 - 22:07 #3
Det er jeg udemærket klar over :)

Men har indtil nu en aftele som lyder 650,- mnd incl moms for hosting på 100/100mbps linie, incl 250GB trafik, og ca 1kr per efterfølgende 1GB, Med fri trafik mener jeg at folk må overføre alle de GB trafik fra deres webhotel og ud til folk som vil se fx de film de nu har lagt på deres webhotel.

Der skal meget til før en 100mbit er belagt af brugere.. Rigtigt meget..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. august 2005 - 22:11 #4
250 GB/måned må det være. Hvis du virkelig får kunder, der har brug for, og udnytter din fri trafik, slår det jo ikke til. Er der så økonomi i det? De 100 Mbit/s er uinteressante i den sammenhæng.
Avatar billede kaspersmith Nybegynder
09. august 2005 - 22:21 #5
250GB er incl i måneden.. altså i de 650kr..

Jo.. Det bliver få sites med rimelig trafik! som start..

Du skrev selv netforbindelse med given båndbredde? Men de vil de 100mbit række lang jo.. Og harddisken vil være langsom i det system hvis den hele tiden skal trække data..

Men mit spørgsmål var mere om folk er villige til at give lidt ekstra med mere trafik?=
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. august 2005 - 22:29 #6
Jeg nævner båndbredde, men de 100/100Mbit/s er jo ikke dine, men deles af andre i samme hostingcenter. Derfor er det uinteressant. Var det dine alene, skulle vi regne på dem.

Men lad os nu sige du får success, og dine kunder udnytter båndbredden. 100 Mbit/s er groft sagt 10 MByte/s. Det er ca. 86 GByte/dag, så din kvote er brugt på ca. 3 dage.
Der resterer så 27 dage af måneden. Udnyttes de fuldt ud kommer du så ekstra til at betale et sted mellem 2000 og 3000 kroner oveni for båndbredde. Her har dit hostingcenter nok slået bremserne i, for nu generer du de andre kunder.

(Ja, hvis jeg har regnet rigtigt....)

Så du har ikke fri trafik at sælge af, men gør det alligevel. Er det fair for dine kunder? Der er faktisk reelle webhosts ude i verden, der fortæller hvad man kan forvente både af samlet trafik, men også hvor meget man minimum får af den fælles båndbredde (her dine 100/100 mbit/s) - så ved man hvad man har.
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
09. august 2005 - 22:38 #7
Erik - Der er jeg dog ikke helt enig, det har også lidt at sige, men ikke så meget i denne sammenhæng, alligevel prøver jeg lige at regne lidt på det:
100Mbit forbindelse = 100*1024/8 = 12800kB.
2Mbit forbindelse = 2*1024/8 = 256kB.
Ergo er der forbindelse nok til:
12800 / 256 = 50 der downloader fra en 2Mbit forbindelse.
Du har 250GB til rådighed, det er:
250*1024*1024 = 262.144.000kB
På et minut, kan du bruge:
12800*60 = 768.000kB
På en time, kan du nå at bruge:
768000*60 = 46.080.000kB
Dvs. du har til:
5,689 timer, med fuld upload, i dine 250GB...

Udregningen er lavet forholdsvis hurtigt, så er ikke lige sikker på det er rigtigt, også lang tid siden jeg sidst har rodet med udregninger der minder om det, men det jeg vil frem til er:
250GB ser ud som meget, men er ikke meget når først folk begynder at downloade ;)
Du kan også prøve at lave udregninger med hvor mange film der kan hentes, ud fra hvor meget de ca. fylder osv.

Desuden er de 100/100Mbit nok til deling med en masse andre, og du bliver smidt ud pga. overbelastning, lidt hurtigere end forventet.
Samtidig har du kun en 40 GB harddisk?
Avatar billede kaspersmith Nybegynder
09. august 2005 - 22:39 #8
Okay.. Det kan jeg godt følge dig i..

Men man kunne måske lave.. 10GB trafik og 500mb plads per måned? Ville folk købe sådan noget?

Ja 100/100 er jo ikke mine. Men hvis jeg køber 2,6TB trafik så er jeg dækket ind af en 100/100mbits, dvs linien er jo dedikeret til mig da jeg bruger alt trafik som sådan en linie kan klare..?

Hmm, vi drejer den lidt så.

300Mb = 5gb trafik
500mb = 15gb trafik
1000mb = 30GB trafik
per måned.. Er det noget folk vil købe tror i?
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
09. august 2005 - 22:40 #9
Erik:
På et døgn går der: 60*60*24 = 86400sekunder
Dvs. 864.000MB på et døgn.
Eller er det mig der skal gå i seng, og være glad for jeg skal starte skolen igen i morgen?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. august 2005 - 22:43 #10
Måske - se hvad de sælger i udlandet. Her er et godt eksempel:
http://www.ace-host.net/welcome.html
5 GB plads, 100 GB/måned i trafik, ned til $4/måned.
Jeg skal ikke sige om det er realistisk og en reel udbyder, men der følger efterhånden
klækkelige trafikmængder med på en del udenlandske hoteller.
Men kig dig om, se hvad de udbyder, og tager for det.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. august 2005 - 22:45 #11
Skidt med det mr_bacardi - det er kun en faktor 10 vi er ved siden af hinanden ;)
Vi kan lade spørgeren regne på det selv...eller du kan prøve en gang til ;)
Avatar billede leif Seniormester
09. august 2005 - 22:46 #12
kaspersmith -> Hvor har du det tilbud fra ? Det lyder umiddelbart som en dårlig forretning for dem som stiller forbindelsen tilrådighed ! Hvis man bestiller 2,6TB så skal du nok også have den store pengepung fremme !
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. august 2005 - 22:47 #13
Nej, jeg glemte at gange med 10. Det er mig der tager fejl. Du kommer nok af med 25000 kr i ekstra trafik om måneden, hvis de 100/100 Mbit/s bliver udnyttet fuldt ud.
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
09. august 2005 - 22:54 #14
Det er skam helt seriøst det tilbud, har selv haft en udbyder i udlandet, hvor jeg fik det samme - 5 GB plads og 100 GB trafik (Det var dog en Virtual Server, så gav lidt mere end 4$, men det var mega billigt i forhold til Danmark).
En af de danske, der også tilbyder meget for få penge, er:
http://jakobjp.com/index.php?w=com&c=Produkter
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. august 2005 - 22:55 #15
han er vel reelt tysk ;))  omend han snakker dansk.
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
09. august 2005 - 22:57 #16
Korrekt, og nu kan jeg bare ikke huske hvad datacentret hedder, hvor han har host, det er nemlig også meget billigt, men noget med de ikke vil kommunikere på engelsk, i hvert fald fik jeg intet svar dengang jeg henvendte mig til dem
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. august 2005 - 22:58 #17
Og min bemærkning om reelle hosts var blot for at sige at jeg intet kender til ace-host.com, og at det er trods alt set før at der er snydere i branchen, som lyver kundens trafik højere end den er, så de kan kræve ekstra penge. Jeg insinuerer ikke på nogen måde at bemeldte udbyder er en snyder, kun at jeg ikke kender dem.
Avatar billede kaspersmith Nybegynder
09. august 2005 - 23:12 #18
# leif, det er fra en host, som er colokeret både hos JAY.NET og Webpartner..

Ingen problem at få ekstra diske i..

Men jeg kun jo kun have så og så mange kunder på min 40GB disk.. + 250GB trafik..

Men tror i vil folk købe et hotel hvor der er afsat så og så meget mængde trafik?

Det jeg nok vil satse på er hosting af CS-Film da mange bruger fx b-one, 300mb @ 9kr per måned.. De må bare ikke uploade filmene.. De gode bliver hentet ca 100 gange måske.. Men kun lige 1-2 dage hvor de er kommet ud.. Ellers daler deres forbrug jo?
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
10. august 2005 - 06:36 #19
Jeg er helt sikker på, at med den rigtige form for reklame, et professionelt look, design og system og priser der ikke er tårn høje i forhold til hvad de har af alternativer i Danmark, kan du sagtens få nogle kunder.
Det kræver dog især, at du reklamerer på den rigtige måde, en af de forkerte, ville være:
FRI TRAFIK for kun XXX kr om måneden!
- Du kan ikke tilbyde fri trafik, folk er godt klar over det, og tror du blot er endnu en af dem til normal webhosting med et par hundred MB til trafik.
I stedet ville jeg prøve noget lignende:
Få hostet dine lyd/video klip, og din hjemmeside - kun XXX kr om måneden!
og så samtidig ikke gemme det alt for langt væk, at de ikke bare kan lade alle uploade alt det de vil, men sørge for at oplyse om det fx er 2GB plads med 10GB trafik.
Igen skal du oplyse lidt mere, længere fremme, fx at det svarer til ca. 200 downloads af dine CS film! Eller hvor meget en nu fylder i gennemsnit - regn det ud, og se om tallene kan bruges til reklame, og om det kan betale sig.
I sidste ende kommer det an på:
Leverer du den vare du lover?
Er der problemer med up/down-load?
Er din service i orden?
Er din oppetid mindst lige så god, som alle andre webhosts?
Er din support god nok?
Er dine priser konkurrencedygtige?

Altså:
Jeg mener det kan sælges, hvis du sørger for at lave den rigtige vinkel på det, ikke lade folk tro det er en normal host, men en host til fx spil klaner.

Der er selvfølgelig også negative sider ved at indsnævre sin målgruppe, du får fx ikke så mange kunder, som hvis dine priser havde været helt nede på samme niveau som alle andre selskaber. Så husk nu: Du skal have noget anderledes!

og husk i dine betingelser, at skriv folk ikke må benytte det til at køre store scripts, og at du bestemmer om et givent site benytter for meget CPU / ram.
Ellers ender du med at have en masse krævende scripts kørende, fx "3dchats", som trækker hver 10 % af din CPU.
Avatar billede kaspersmith Nybegynder
10. august 2005 - 08:07 #20
mr_barcardi

Det lyder faktisk rigtigt godt..

x antal MB plads sammen med x antal GB trafik. Og som du siger få hosted dine spil, lyd film osv her... kender i awstats? det er jo nemt at holde styr på trafikken for hver enkelt bruger..

Så er det jo bare at lave en særaftale ang 3d chats.. :)Hvis folk vil køre den slags?
Hvilke scripts trækker ellers meget CPU?

mr_barcadi, har du selv noget webhoting kørende eller? Du lyder til at være en smule inde i det?

nogen forslag til priser vs trafik kvote?
Avatar billede leif Seniormester
10. august 2005 - 08:52 #21
kaspersmith -> Må man få et navn på Hosten ?

Du er nød til at kigge på dine omkostninger først ! Du vil med garanti ikke have en underskudsforretning kørende. Derefter skal du sætte dig ned og vurdere markedet !

Fx. hos www.web2u.dk har de Fri Trafik i forhold til at det ikke bliver til gene for andre kunder !
Avatar billede kaspersmith Nybegynder
10. august 2005 - 08:55 #22
leif...

Helst ikke.. Det er lidt "nice" price hos firmaet, da jeg har en kammerat derinde som hjælper og får lidt rabat.. :)

Hvordan skal jeg vurdere markedet?
Det er rimelig nyt for mig :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. august 2005 - 09:03 #23
Hos web2u.dk står der om trafik at "[...]der ikke er tale om et unormalt højt trafikforbrug.[...]"  -  altså det sædvanlige: fri trafik, og så alligevel ikke.
Avatar billede leif Seniormester
10. august 2005 - 09:30 #24
kaspersmith -> Så er de 1,- pr. GB kun National trafik og ikke udenlands eller hvordan ?

erikjacobsen -> Der er ingen hostere med respekt for sig selv som vil lave 100% Fri Trafik, jo, det kan man sagtens men så vil prisen også være der efter, da udbyderen er nød til at kalkurere med et stort trafik forbrug! Jeg tyder web2u.dks vilkår til at har man et webhotel med 100mb plads og man trækker på den anden side af fx. 5-6GB er det ikke normalt og gør man det strider indholdet sikkert imod reglen om Webhotellets Materiale.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. august 2005 - 09:52 #25
Men det er din tolkning, og ikke web2u.dk's. Vi er bestemt enige om principperne omkring såkaldt "fri" trafik. Jeg efterlyser blot klare retningslinier, og en "retssikkerhed", så man ved hvad "unormalt" høj trafik er.
Avatar billede kaspersmith Nybegynder
10. august 2005 - 09:54 #26
Ja det er 1kr, per national. Og udenlands er vist 2,5kr
Avatar billede pehory Nybegynder
10. august 2005 - 15:32 #27
kaspersmith -> Vi skal lige snakke lidt business :-)
Kontakt mig på peter @ peterrytter . dk (fjern mellemrum)
Avatar billede kaspersmith Nybegynder
10. august 2005 - 16:28 #28
Det gør jeg så lige :)
Avatar billede abruscato Nybegynder
10. august 2005 - 21:47 #29
Tiscali havde et webhotel hvor der var *fri* trafik, men jeg tror desværre det er blevet lukket ned efter Tele2 overtog de danske aktiviter.
Avatar billede kaspersmith Nybegynder
10. august 2005 - 22:10 #30
Okay, leder ikke efter et sted..

jeg vil selv starte noget :)
Avatar billede kaspersmith Nybegynder
11. august 2005 - 22:58 #31
Nogen som lige kan guide mig til lidt point?

Håber det er i orden at

mr_barcadi får 30 ud af de 50? og resten til erik?
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
11. august 2005 - 23:01 #32
Fint med mig, men er dog lidt ligeglad med hvor mange jeg får ;)
Anyways, så har du her et svar, så kan du bare fordele som du vil, når erik har svaret.
Avatar billede kaspersmith Nybegynder
11. august 2005 - 23:03 #33
Ups..

Nu fik du vist alle sammen ?

Men hvordan fordeler man den slags??

Skal man vente på at flere skriver?
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
11. august 2005 - 23:07 #34
Er ikke så meget inde i det, men ja, tror du skulle have ventet til erik også havde lagt et svar, så ville den selv dele dem 50/50 eller så noget, ved ikke lige hvordan det foregår her på Eksperten.
Vi kan jo høre erik om han er interesseret i at få halvdelen af poitne, så kan jeg bare oprette et spørgsmål med det givne antal point og så kan han få dem gennem der - Men vil dog lige vente til han fortæller om han vil have dem.
Avatar billede kaspersmith Nybegynder
11. august 2005 - 23:12 #35
Okay.. :)

Helt fint med mig..

Synes det er federe at have point system, ingen spammere eller unødvendig posts.. :)

Dejligt.. Seriøsitet fra alle sider..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. august 2005 - 23:12 #36
Ingen point til mig, tak.