Avatar billede ohmish Nybegynder
09. august 2005 - 19:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Skifte servernavn

Hvordan ændrer jeg servernavn (localhost) i Apache på Windows XP?
Jeg har prøvet det før hvor det virkede.. men kan nu ikke huske hvordan det gøres.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2005 - 19:43 #1
hvis du ikke kører med virtual host så skal du bare få det rigtige navn til
at pege på din IP adresse

i nogen sammenhænge er det nødvendigt at serveren ved hvad den selv hedder - det
sætter du i httpd.conf
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2005 - 19:43 #2
og hvis du er i tvivl så er det ServerName direktivet
Avatar billede yHec Novice
09. august 2005 - 22:13 #3
Hvis du kører XP kan du gøre det i host-filen i windows (c:\windos\system21\driver\etc) der står der allerede nu en linje der siger nogfet i retning af;
127.0.0.0  localhost

Du ændrer bare localhost til hvad du nu vil kalde din server!

Så viker det - uden genstart!

/y
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2005 - 22:17 #4
jeg vil kraftigt fraråde at fjerne localhost

tilføj hellere et alias eller tilføj et navn for den rigtige adresse
Avatar billede yHec Novice
09. august 2005 - 22:20 #5
Det kunne man jo gøre. Hvorfor fraråde?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2005 - 22:23 #6
der kan meget vel tænkes at være software som forventer at localhost
er defineret
Avatar billede ohmish Nybegynder
10. august 2005 - 17:43 #7
y: det var tricket, tak :)
Avatar billede yHec Novice
10. august 2005 - 18:56 #8
Tak for point! Men det er værd at bide mærke i det arne skriver! Det ville nok være en god idé at ændre ServerName direktivet også!

I det mindste skal du være opmærksom hvis du installerer sw dder kører på serveren!

/y
Avatar billede ohmish Nybegynder
10. august 2005 - 19:54 #9
det ved jeg med sikkerhed at jeg ikke gør på noget tidspunkt, og hvis jeg gør ændrer jeg opsætningen..
men tak til arne for info ;)
Avatar billede ohmish Nybegynder
10. august 2005 - 19:54 #10
servername i httpd.conf har jeg selvfølgelig også ændret. er det dét i mener?