Avatar billede autolog Novice
09. august 2005 - 09:49 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Hvordan laver jeg en hjemmeside?

Jeg er fortrolig med bl.a. Photoshop og ønsker at udarbejde mit eget design. Men kan I give mig nogle guidelines eller tutorials til hvordan jeg starter helt fra bunden? Er der fx et Adobe program jeg kan benytte mig af?

Jeg vil i samme omgang bede om referencer til sites hvor man kan downloade skabeloner, som man bare skal sætte sit eget design ind i og så uploade det.
Avatar billede espersen Novice
09. august 2005 - 10:50 #1
her er en guide : http://html.dk/tutorials/html/

Kan klart anbefale mabromedia dreamweaver, da den producere en ok kode via WYSIWYG.

ellers et alternativ : http://www.webwriter.dk/

...der er en del skabeloner i programmerne - så det giver lidt sig selv - og du har jo selv designet ;o)
Avatar billede hcma Novice
09. august 2005 - 11:48 #2
Adobe har deres egen editor  Adobe GoLive
Du kan jo prøve at downloade en trialudgave her:
http://www.adobe.dk/products/tryadobe/main.html
(mener den virker i 30 dage, hvorefter du så kan købe den hvis du nu er tilfreds - der findes flere bøger om programmet, som du bl.a.. kan låne på biblioteket)
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
09. august 2005 - 12:33 #3
Jeg vil også anbefale Dreamweaver. Kan rigtig meget og er god for såvel begyndere som proffer!
Avatar billede autolog Novice
09. august 2005 - 13:05 #4
Hvad er forskellen på GoLive og Dreamweaver?
Avatar billede hcma Novice
09. august 2005 - 13:29 #5
mest måden det bygget op på. Kender ikke alverden til Dreamweaver, men GoLive er bygget som de andre Adobe-programmer med værktøjspaletter o.s.v. og er fuldt kompatibel med hele Adobe-pakken
Avatar billede hcma Novice
09. august 2005 - 13:30 #6
det er nok et spørgmål om smag og behag  :o)
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
09. august 2005 - 13:37 #7
autolog:

En af de store forskelle på DW og GL er DynamicContent (Database)....som GL ikke har...
Tilgændgæld er GL's CSS del langt stærkere end DW's...
Så der er både for og imod for begge pogrammer

Men egenligt er de meget lig hinanden, og vilken du vil foretrække kommer an på mange ting...
Bruger du iforvejen Adobe prudukter så som photoshop Ilustrato ol. vil du finde GL's interface meget genkendeligt og let at gå til... Og en anden fordel ved GL er dens integration i CS (CreativSuite) med bla Photoshop..
DW er den mest udbredte WYSIWYG/HTML editor på markedet... så der er langt flere side på nettet med plugins, suportforums ol. for DW end der er for GL... og Her i danmark er det nok over 90% (Rent gæt) der bruger DW... tror de fleste GL bruger herhjemme er grafiker fotografer ol... der via deres Adobe prudukter har fået GL

Jeg vil foreslå du downloader begge og prøver dem....
Og Sten's Netskriver (Stone's Webwrite) er faktisk ikke et dårligt dansk stykke shearwear (Værd at støtte)

Når alt dette er sagt... vil jeg lige gøre opmærksom på at hvadente du vælge DW eller GL... så ender vi nok op med en DreamLive eller GoWeaver om 2-3 versioner... da Adobe har købt Marcromedia
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
09. august 2005 - 14:13 #8
Hvor udbredt DW er iforhold til GL idanmark får du et godt indtryk af ved at kigge her på eksperten.dk :-)

Kategorier under Programmer :: HTML Editorer ::
Andre FrontPage HomeSite Dreamweaver    og Generelt

ingen GL kattegori :-)
Avatar billede autolog Novice
09. august 2005 - 14:22 #9
espersen - tak for dit svar. Men det nok mere i retning af GL eller DW, det jeg søger. Men du skal om ikke andet have 10 points ;o)

Catboy hvis du vil smide et svar, så får du 20 points.

Jesper-moeller får hele 30 points, for sit uddybende svar!

Tak til jer alle (venter lige på at Catboy svarer)
Avatar billede hcma Novice
09. august 2005 - 14:25 #10
svar  :o)
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
09. august 2005 - 14:30 #11
Jamen takker da....

Hved det er lidt groft at sætte det således op...og nogen vil nok være meget uenig...så denne er på min egen regning *G*

DreamWeaver er Web-Udviklerens værktøj
Golive er Web-Designeres værktøj

<Dukker mig for evnt. kasteskyts> *G*
Avatar billede autolog Novice
09. august 2005 - 14:45 #12
Eeeeej jeg kom til at sove i timen!

Jeg byttede om på jeres points!

Skal vi ikke blot sige at jesper løb med sejren og så er jeg mere opmærksom på point-givningen næste gang?

;o)
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
09. august 2005 - 15:01 #13
-> "Jeg vil i samme omgang bede om referencer til sites hvor man kan downloade skabeloner, som man bare skal sætte sit eget design ind i og så uploade det."

Der følger mange site templet (sideskabeloner) med GL (og tror jeg også der gør til DW) og man kan downloade enu flere på bla.  Adobe Studio......

"Men kan I give mig nogle guidelines eller tutorials til hvordan jeg starter helt fra bunden?"
Hvis du vælger at bruge GL vil jeg som Nr. 1 foreslå du tilmelder dig Adobe suport u2u forum....

Af GL sider med tutorials ol. er der flere Bla
http://www.mindpalette.com/index.php --- Nate Baldwins side (Host på Adobe GL forum)
http://www.GoLiveCentral.com/ ---Michael Agrhens side (Host på Adobe GL forum)
http://www.golivetutor.com/ --- Dave "daverj" Jones side (Host på Adobe GL forum)
http://www.afterhours.org.uk/ --- John Donaldsons side (Technical Support Engineer, Web Products, Adobe Systems Europe Ltd.)
http://www.golivein24.com/ --- Adam Pratt og Lynn Grillo ...Udgiver af bogen "Golive In 24" (co-Hosts på Adobe GL forum)
http://www.golivebasics.com/ --- Kath Howard
Alle disse har deres faste gang på GL suprotside....så suporten der er god
se også
http://www.adobe.com/studio/main.html
http://share.studio.adobe.com/
http://www.futurastudios.com/golive911/
http://golive.werk01.de/

og der er flere derude
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
09. august 2005 - 15:02 #14
*GGG*..... Går nok med de ponit..... er en fonøelse at ku hjælpe...*S
Avatar billede hcma Novice
09. august 2005 - 15:17 #15
jesper_moeller >>  der ligger et pointspørgsmål til dig her:
http://www.eksperten.dk/spm/638695
Avatar billede autolog Novice
09. august 2005 - 15:28 #16
jesper-moeller ---> Jeg glæder mig meget til at gå i gang med at designe en hp. Så du skal ha' stor tak for din indsats,- selv efter spørgsmålet var lukket!
Jeg vil nok mere betegne mig som en grafiker end en udvikler, men jeg ser frem til at afprøve programmerne (og vælge side ;o)

catbody ---> nice move ;o)
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
09. august 2005 - 16:09 #17
--> catboy

Takker ....god karma ;-)

autolog -->>

Så lidt da..... Som grafiker er man jo nok oftes velkendt med Adobes andre produkter, også tror jeg GL lige er sagen
GL har nogle features som SmartObjects hvor du bla kan bruge dine PSD ILL ol filer direkte til at lave siden...så søger GL for det kommer ud i rette format...eller du kan importer  eks et helt  Illustrator document som html...*S*... og PDF filer er godt understøtet...
Så vi ses nok engang på adobeforumet også...*G*

Men men men....test dem begge... når du først er lidt familier med det ene pogram er hoppet til det andet ikke SÅ stort....Så pogram nr 2 lære du nok lidt hurtigere at kende et 1'eren