Avatar billede koldstar Nybegynder
04. august 2005 - 17:45 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Testpersoner søges

Hej

Jeg mangler et par stykker der vil prøve at teste og komme med gode ideer til en side jeg er ved at lave. Selve ideen med siden må i også meget gerne kommentere, da jeg får mange delte meninger om ideen bland venner og bekendte. Siden er oprindeligt lavet for min egen skyld, men et par af mine venner bruger den også. Jeg er derfor nysgerrig efter om folk der ikke kender mig vil synes at ideen er noget værd, så det kan betale sig at videreudvikle på den.

Hvis der skulle sidde en og kedde sig med forstand på at lave webdesigns som vil komme med et forslag til en anden opbygning af forsiden kunne det være rigtig fedt, da jeg ikke selv er særlig god til dette.
Designet når man er logget ind synes jeg er okay indtil videre, men er selvfølgelig klar på at høre andres meninger.

Ligeledes kunne det være fedt at få omformuleret teksten på forsiden, så alle kan forstå hvad siden går ud på, så formuleringer til dette er også hjertelig velkomne.

For en god ordens skyld vil jeg lige sige at siden er 100% gratis og brugerne vil ikke modtage spammails eller andet.

Jeg har senere fundet ud af at der allerede findes tilsvarene sider, så jeg er godt klar over at jeg ikke er den første der har fået ideen, så lige det behøver i ikke at kommentere :)

adressen er: m i n s t a r t s i d e . n e t

I skal selvfølgelig lige fjerne mellemrummene i domænenavnet.
Avatar billede olebole Juniormester
04. august 2005 - 17:50 #1
<ole>

Nej, det skal du naturligvis gøre  :)
Alle andre spørgere på Eksperten kan finde ud af at skrive et klikbart link, når de ønsker hjælp, så det kan du sikkert også lære. Hvis du ikke kender til links, kan du læse lidt her:
    http://www.w3.org/TR/html401/struct/links.html#edef-A  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
04. august 2005 - 17:53 #2
- og på Eksperten er det endnu nemmere. Her skriver du bare linket:
    http://www.minstartside.net

Så kan de, du ønsker hjælp fra, blot klikke på linket, så de ikke skal til at løse dine små rebus-agtige opgaver først  ;o)
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2005 - 17:54 #3
Tak for linket olebole ;o)
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2005 - 17:58 #4
Jeg kender ikke så meget til asp, men det er da et lidt gennemskueligt loginsystem du har.. Mon ikke du skal gemme et brugerid og evt. også password i sessioner eller cookies, i stedet for i adresselinien?
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
04. august 2005 - 18:02 #5
koldstar>> Har du noegensinde hørt om negative spacing! det er samspillet mellem tekstfarve og baggrundsfarve.

Jeg synes det er meget svært at teksten på din side, også selvom jeg tager mine briller på :)

Ellers er dit design meget flot og stilrent det skal du have ros for!

mvh
Mads
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. august 2005 - 18:27 #6
Valid HTML ?? Det skal du da opfylde, hvis du skriver det.
http://validator.w3.org/check?uri=http://minstartside.net/
Avatar billede koldstar Nybegynder
04. august 2005 - 19:42 #7
hej ole
Tak fordi du fjernede mellemrummene for mig. Det havde jeg aldrig selv fundet ud af at gøre da jeg ikke ved en pind om at lave hyperlinks. Grunden til at jeg ikke skrev adressen var fordi jeg ikke ønskede at dette spørsgmål skulle dukke op i diverse søgemaskiner hvis man søgte på domænenavnet. Men okay, hvem søger også på domænenavnet i en søgemaskine :)

wicez> Det bliver selvfølgelig heller ikke gemt i URL'en. Grunden til at det står i urlen er at man kan lave sine sider public, så man kan lade andre bruge ens side uden at de skal logge ind. Selvfølgelig uden at de kan rette i ens links.

foxmulder58> Ja, det har du ret i, det er svært at læse. Jeg har bare svært ved at finde en andne farve der er let at læse og ser okay ud.. Derfor kunne jeg godt bruge lidt hjælp til designet. Men jeg prøver at ændre det i morgen.

erikjacobsen> Ja, det er en fejl hvis den ikke er det. Jeg har nok lavet nogle rettelser efter jeg har skrevet det... Det retter jeg selvfølgelig, ellers er der jo ikke meget ved at reklamere med det :)
Avatar billede koldstar Nybegynder
04. august 2005 - 19:43 #8
Men tak for alle svarene alle sammen, det er altid godt med lidt kritik, selvom den ikke altid er positiv :)
Avatar billede koldstar Nybegynder
04. august 2005 - 19:46 #9
erikjacobsen> Damn, kørte lige validatoren. Jeg har lavede lige en hurtig udskifting af forsiden med et design jeg lige havde klasket op frontpage!! Så er det jo klart det ikek virker :)
Det er en svipser.
Avatar billede apo Praktikant
04. august 2005 - 19:49 #10
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.asp">

Jeg var ikke klar over, at man kan hente sin CSS i en .ASP-fil? Jeg lærer noget nyt hver gang ;-)

Apo
Avatar billede koldstar Nybegynder
04. august 2005 - 19:51 #11
apo> tak, positiv respons :)

Du skal bare huske at smide dette i topen af style.asp for at det også virker i mozilla :

<%Response.ContentType = "text/css" %>
Avatar billede koldstar Nybegynder
04. august 2005 - 20:06 #12
Så er forsiden valid HTML, selvom der stadig er lidt frontpage slamkode ind imellem... :)
Avatar billede apo Praktikant
04. august 2005 - 23:32 #13
koldstar > Tak for infoen. Men er der nogen egentlig fordel ved, at bruge den metode?

Umiddelbart kan jeg ikke se fordelen, men jeg kender selvfølgelig ikke den bagvedliggende ASP-kode :-)
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
05. august 2005 - 06:51 #14
Flot side...

Microsoft har allerede kopieret konceptet: http://www.start.com/3/ Stadig en beta udgave, men du kan vist godt finde markedsføringspungen frem:-)
Avatar billede koldstar Nybegynder
05. august 2005 - 09:41 #15
roscoe27> Typisk, man tror man har fået en god ide og så findes det allerede... Øv!!
Fandt et par engelske sider som tilbød noget af det samme efter jeg var startet på ideen, men synes at de alle så ud til at være til at konkurrere med. Det er lidt hårdere at konkurrere med MS :)
Men vil da forsøge at lave det færdigt alligevel.

apo>  så kan man jo lave sit stylesheet dynamisk også. Jeg synes f.eks. det er rart at kunne angive en fuld sti til billeder osv, så man undgår problemer med subfolders. Så kan jeg lave en varibel i toppen, som jeg kalder "sitename" som jeg sætter lig med "http://minstartside.net". Så kan jeg altid ændre domænenavnet uden at skulle ændre flere steder i dokumentet.
Avatar billede koldstar Nybegynder
05. august 2005 - 10:11 #16
roscoe27> Kan min side komme ind under denne ordning? http://www.eksperten.dk/spm/581590

Hostingsudgifterne er ikke så dyre, men kunne godt bruge lidt hjælp til SEO :)
Avatar billede apo Praktikant
05. august 2005 - 11:27 #17
Roscoe27 > Det lyder egentlig interessant med den ordning (For alle parter); I får nogle links der peger på Jer, og andre får sponsoreret udgifterne til webhotellet. Er det noget I stadig kører?
Avatar billede apo Praktikant
05. august 2005 - 11:39 #18
koldstar > Okay, så ved jeg det (dynamiske stylesheets)... Her er i øvrigt lidt SEO du kan gå i krig med: http://www.solutions2buy.dk/seo-guide.html
Avatar billede koldstar Nybegynder
05. august 2005 - 16:03 #19
apo > tak for linket til seo :)
Avatar billede duckie2 Nybegynder
05. august 2005 - 19:02 #20
bruger selv www.i-start.dk som jeg er meget tilfreds med, vel haft den i et år nu. Men dit projekt ser spændende ud!
Avatar billede koldstar Nybegynder
05. august 2005 - 22:58 #21
duckie2 > Tak, jeg håber da også at der er nogle der vil benytte det. Jeg kan se at www.I-start.dk er meget lig det jeg har tænkt mig at lave. Men jeg har et par funktioner i tankerne som de ikke har med og omvendt har de også et par funktioner som jeg ikke havde tænkt på... Så jeg håber der er marked for os begge :)
En fin lille detalje på minstartside.net er f.eks at man kan downloade et lille program der gør det ekstra let at tilføje links... Det virker faktisk på samme måde som når man tilføjer en side til sine foretrukne i IE :)
Avatar billede olebole Juniormester
05. august 2005 - 23:39 #22
Et alternativ til et program kunne være en bookmarklet. Prøv at skrive dette link i et HTML-dokument:

<a href='java script:d=document;b=d.createElement("button");t=d.createTextNode("Tilføj");b.appendChild(t);c=b.style;c.position="absolute";c.margin="20px";c.zIndex=1000;b.onclick=function(){window.open("http://www.google.dk?q="+location.href,"pop","width=400,height=275");this.parentNode.removeChild(this)};d.body.insertBefore(b,d.body.firstChild);void(0)'>Tilføj Til MinStartSide</a>

Kast dokumentet i en browser og højreklik på linket ... vælg 'Føj Til Foretrukne'. Klik OK til advarslen - du er ved at gemme et JavaScript i en URL og det JS er sikkert  :)

Gå så til en eller anden side og vælg 'Tilføj Til MinStartSide' i dine Foretrukne og se, hvad der sker. Du kan selv lave URL'en om til noget mere anvendeligt ... det er denne del:
  ..... window.open("http://www.google.dk?q="+location.href .......
Avatar billede olebole Juniormester
05. august 2005 - 23:43 #23
- evt. i forbindelse med en cookie til auto-login - eller i det mindste udfyldning af brugernavn i en login-form
Avatar billede olebole Juniormester
05. august 2005 - 23:58 #24
- eller denne, der i IE åbner browserens venstre tab-panel (ved at bruge navnet '_search' i window.open):

<a href='java script:d=document;b=d.createElement("button");t=d.createTextNode("Tilføj");b.appendChild(t);c=b.style;c.position="absolute";c.margin="20px";c.zIndex=1000;b.onclick=function(){window.open("http://www.google.dk?q="+location.href,"_search","width=400,height=275");this.parentNode.removeChild(this)};d.body.insertBefore(b,d.body.firstChild);void(0)'>Tilføj Til MinStartSide</a>

PS: Grunden til, der indskrives en knap, er at så kan vinduet poppes op ved en bruger-handling - og man kommer udenom de fleste popup-blokkere  :)
Avatar billede koldstar Nybegynder
06. august 2005 - 17:01 #25
ole> det er sgu smart. Det er jo i bund og grund det samme som mit lille toolbutton gør. Men det her er jo meget mere enkelt, da det ikke kræver .net framework samt installation af et program... Desuden går det noget hurtigere at åbne et vindue med javascript end at åbne et helt program :)

Men tror du det er muligt at få en brugerdefineret knap til at udføre ovenstående javascript(s)? Jeg har forsøgt at tilføje koden i exec-parameteren i registreringsdatabasen, men det er den ikke så glad for.
Avatar billede olebole Juniormester
06. august 2005 - 19:22 #26
Ikke umiddelbart. JavaScript har jo visse begrænsninger, hvad angår X-domain scripting - så det sprog har det ikke let med at sniffe en adresse i en browser. Det er straks noget andet, når man indskriver HTML via adresselinjen.

Personligt har jeg nogle forskellige bookmarklets liggende i min 'Hyperlink' bar i IE - så jeg bl.a. kan få poppet et vindue op med links til de på siden anvendte CSS- og JS-filer.
Det er nok det tætteste på en brugerdefineret knap, jeg umiddelbart kan komme i tanker om  :)
Avatar billede olebole Juniormester
06. august 2005 - 19:31 #27
- man kan såmænd også indskrive nogle andre adresser i en reg-fil - som man så får sine brugere til at køre (hvis det er muligt). På den måde kan man fast lægge en ny HTML-side i Search-tab'en i venstre side af IE ... men denne vil ikke kunne sniffe adressen i browservinduet - og så er vi jo lige langt  :o|
Avatar billede koldstar Nybegynder
07. august 2005 - 13:32 #28
ole > Det med at anvende scriptet som hyperlink er et meget godt alternativ til en knap. Og det er langt lettere for brugeren at sætte op end den nuværende applikation.
Avatar billede koldstar Nybegynder
08. september 2005 - 19:09 #29
luk