Avatar billede netstuff.dk Nybegynder
01. august 2005 - 00:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af firma, MOMS regler mv.

Hejsa Eksperter

Ved godt dette måske er lidt utraditionelt spørgsmål men jeg er igang med at oprette et lille firma.

1. Hvordan foregår dette, altså oprettelsen??.

2. Hvis jeg nu får oprettet dette firma, og køber varer hjem fra udlandet.. undgår jeg så både at betale moms og told eller hvordan ? tænker primært på varer fra KINA.. Skal momsen betales tilbage senere eller hvordan..

Ville blive utrolig glad hvis folk ville skære dette ud i utrolig store agurker til mig ;).. er MEGET grøn på dette område og er tydeligvis slet ikke inde i det..

Håber på nogle dejlige svar!

På forhånd mange tak ;)

MVH
Kasper
Avatar billede halifax Nybegynder
01. august 2005 - 01:19 #1
Nej, nej, du undgår skam ikke for at betale told og andre afgifter. Det kommer helt af sig selv, når varerne skal deklareres (indføres) til landet. Det er vist kun kiosker på Nørrebro og andre steder, der driver den slags virksomhed, altså købe Cola og øl i Tyskland, uden at betale danske afgifter.  :)

Oprettelse af et firma i privat regi sker simpelt hen ved at man lader sig momsregistrere hos Told&Skat, som du retter henvendelse til for at få skemaer til formålet.

Men i første omgang kan du godt tage den lidt med ro, for kun firmaer med en årlig omsætning på over dkr. 50.000,00 har pligt til at lade sig momsregistrere. Så du kan godt starte op med at købe og sælge varer og tjenesteydelser.

I mellemtiden kan du - som meget grøn - søge hjælp hos din kommunes iværksætterkontor (eller erhvervsrådgivning) , hvis et sådant findes, ligesom det stærkt tilrådes at få en indledende samtale med et revisorfirma, der virkelig kan yde hjælp og vejledning i en opstartsface. De kender også moms reglerne, herunder regler for udenlandsk moms og told. Spørg allerede ved første møde revisor om prisen de tager for at yde "opstartshjælp", så det ikke kommer bag på dig.

Ud over momsregistrering (når omsætningen er stor nok) kan du også få oplysning om der kræves andre registreringer eller (nærings)tilladelser inden for det erhverv, du etablerer dig i.

Søg videre info på www.virk.dk under punktet "Firmastart"

Avatar billede popsy Novice
01. august 2005 - 01:46 #2
Jeg ved ikke helt om det er ens i alle kommuner, men heroppe nordpå, har vi fået samlet vore skatteforvaltninger i nogle store centre.

Da jeg startede mit firma sidste år var der en del jeg var i tvivl om, specielt ang. import og told, og uanset hvem jeg spurgte fik jeg undvigende eller forskellige svar.

Så tog jeg simpelthen og satte en dag af, og kørte op i det lokale skattecenter, og bad om at komme til at tale med en der havde forstand på firmastart.
Jeg blev vist ind til en flink dame, som faktisk brugte lidt over 5 timer på at forklare mig alle de regler og spørgsmål som jeg havde skrevet ned.

Det skal siges at de egentlig ikke er inde i moms og told osv, men mere skattedelen, men de ting hun ikke kunne svare på, ringede hun rundt og spurgte om mens jeg var der.

Min erfaring med skattecentrene er at de gerne vil bruges, og man kan vel sige at det de får dig forklaret korrekt fra start, det har de vel en rimelig chance for at du gør rigtigt, og dermed sparer de sikkert timer i den sidste ende.

Jeg vil også slå et slag for virk.dk, som har hjuplet mig meget, men tag også et kig omkring dit skattecenter!

Vær også opmærksom på at de afholder gratis informations aftener for nystartede og folk der tænker på at starte, de aftener er meget udbytterige, og kan bestemt anbefales!
Avatar billede netstuff.dk Nybegynder
01. august 2005 - 08:42 #3
hmmm, forstår det ikke lige.. kender bare nogle der importerer varer og de betaler ikke moms af dem når de køber dem hjem..? altså fordi det er et firma?..

MVH
Sand
Avatar billede perj Nybegynder
01. august 2005 - 08:47 #4
Avatar billede perj Nybegynder
01. august 2005 - 08:53 #5
Avatar billede popsy Novice
01. august 2005 - 11:01 #6
Egentlig har du lidt ret med momsen, for du får den tilbage igen, men den skal altså betales i første omgang :) Når du så indsender dit momsregnskab, så modregner du det moms du har betalt, i det moms du har opkrævet, og alt efter om så differencen er positiv eller negativ, får du enten penge tilbage, eller skal af med penge.
Avatar billede halifax Nybegynder
01. august 2005 - 11:29 #7
"Told og afgifter for virksomheder" jfr. dette link
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=92057&vID=0&i=115#i92057

Citat:
Hvad beregnes told, moms og afgifter af?
Tolden beregnes af varens pris med tillæg af bl.a. forsendelsesomkostninger. Den danske moms er på 25% og beregnes af varens pris, tillagt forsendelsesomkostninger, told og eventuel punktafgift.

Endvidere dette link  http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=92055&vID=0&i=116#i92055

Hvor meget skal en virksomhed betale i told og afgifter af en vare?
Varer fra andre EU-lande er normalt toldfri. For varer fra lande uden for EU varierer tolden - afhængigt af varens art.

Læs selv resten fra link'et.
---------------------------

Der kan ikke undgås moms "altså fordi det er et firma?.."  Hvis så ville vi alle være et "firma", tror du ikke det?
Den helt enkle forklaring: Når varer indkøbes tillægges moms (købsmoms) og når varen sælges tillægges prisen moms (salgsmoms).
Differencen mellem de to afregnes med ToldSkat, som popsy skriver.
Avatar billede htmlkongen Novice
01. august 2005 - 20:31 #8
Netstuff>> www.startfirma.dk er en KANON side! Der er så meget info :) Så ved du det :D