Avatar billede hightowerdk Nybegynder
29. juli 2005 - 21:08 Der er 3 kommentarer

Debian som router med begrænsning på up og download

hejsa jeg har et iptables script på min debian som deler mit net, men kan man lave begrænsning på up og download til f.eks 1,5mbit eller sådan noget?
Avatar billede rednex Nybegynder
09. august 2005 - 08:36 #1
Ja, det kan du sagtens. Det kan godt være lidt langhåret at komme igang med, men når først det kører er det guld værd. Du kan starte med at kigge på http://www.knowplace.org/shaper/ for at få et indblik i de forskellige begreber. Når du så mener du har styr på det kan du tygge lidt på http://lartc.org/howto/
Du skal nok regne med at afsætte en lille uges tid til at få det til at spille rigtigt, men så er det også bare guf :)

Bare lige en lille sidebemærkning: Det kan ikke betale sig at prøve at shape på indgående trafik (downloads) da du først kan filtrere trafikken når den ER nået igennem din forbindelse og allerede HAR slugt båndbredden.
Avatar billede hightowerdk Nybegynder
09. august 2005 - 09:54 #2
okay det er fordi nede i en netcafe hvor jeg laver servere osv har vi fået ny linje og vil gerne kunne begrænse folk lidt så de ikke bare sådan lige kan sidde og downloade med 10mbit
Avatar billede rednex Nybegynder
09. august 2005 - 11:56 #3
Du kan sætte forskellige begrænsninger på forskellige typer trafik (dog kun udgående) og prioritere en type trafik over andre typer osv. Det kan hjælpe med at sørge for at folk f.eks. stadig kan spille online selvom andre downloader. Jeg har selv brugt det til det formål da jeg havde ADSL.

Der er mange muligheder, og hvordan det skal sættes op kommer meget an på hvilke typer trafik du har. Du må tygge dig igennem de links jeg sendte dig og prøve dig frem. Det kan lade sig gøre at shape på downloaden ved at shape på uploaden (du uploader altid når du downloader), men det er ikke nogen eksakt videnskab.