Avatar billede ate Nybegynder
28. juli 2005 - 11:00 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål om karma

Hejsa Drenge,

jeg har lige fundet ud af jeg har skidt karma, og da jeg altid er en flink fyr, der "taler" pænt, og forsøger at hjælpe, forstår jeg ikke helt hvorfor. Dvs. jeg ved hvorfor, jeg har fået 2 dårlige "karma", sjovt nok med 2 dages mellemrum, lige efter jeg havde givet en anden dårlig karma, men det var særdeles velbegrundet:
http://www.eksperten.dk/spm/621660

Det jeg ikke forstår er, at denne person kan give mig så dårlig karma, og endda smider kommentaren:
"Undersøg ting før du kommer med svar.", når det var ham der lavede fejlen, og jeg ALTID enten siger jeg ikke er sikker på mit svar, eller HAR undersøgt tingene.

Jeg kan ikke rigtigt rinde ret mege tinfo om "karma" herinde
Mine spørgsmål er:
1. Hænger jeg nu altid på de 2 dårlige karma han (det må næsten relatere til samme bruger) gav?
2. Bør karma være beregnet på "opførsel", eller om man giver gode svar?
3. Hvordan ser jeg hvem der har givet mig den dårlige karma, så jeg kan høre hvorfor? Dem jeg fik, var sansynligvis fra samme fyr med 2 profiler.
Avatar billede doggy82 Praktikant
28. juli 2005 - 11:11 #1
Vi har haft mange diskutioner om det karmasystem - opsummeringen af dem, i hvert fald ud fra mit synspunkt, er at man hverkan skal give eller bekymre sig om karma.
Så bare tænk: sikke en idiot. Og så kom videre med dit liv :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. juli 2005 - 11:13 #2
1. Hænger jeg nu altid på de 2 dårlige karma han (det må næsten relatere til samme bruger) gav?
Svar: Ja - med mindre vedkommende skifter mening.

2. Bør karma være beregnet på "opførsel", eller om man giver gode svar?
Svar: karma bruges til alt - opførsel, svar og kommentarer.

3. Hvordan ser jeg hvem der har givet mig den dårlige karma, så jeg kan høre hvorfor? Dem jeg fik, var sansynligvis fra samme fyr med 2 profiler.
Svar: Det kan man desværre ikke - du kan kun gætte dig frem.
Avatar billede boxer Nybegynder
28. juli 2005 - 11:15 #3
1. Ja - desværre medmindre brugerne der har givet den, sletter den igen.
2. Begge dele.
3. Det kan du ikke. Karma er anonym.

Sådan er det desværre. Engang i mellem render man ind i en flok øretæver selvom man ikke har fortjent dem :o/ Du kan ikke gøre noget ved det. Udover aldrig at gå ind i en diskussion.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
28. juli 2005 - 11:16 #4
ja jeg er ret enig med dig !
hader når folk giver dårlig karma, næsten uden grund !
kender det lidt selv.
http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=egr_sli&option=karma
ham fyren som tiltaler mig tager fuldstændig fejl !
"står bag en del anonyme karma tildelinger" og til det kan jeg kun sige NEJ !
har givet 2 karmaer og på begge har jeg skrevet mit navn !
det beviser bare at de åndsvage drengerøve der sidder derude ikke ved en skid om noget som helst, og giver kun karma pga. de skal af med deres vrede eller noget !
undskyld sidespringet.....
angående dine spørgsmål.
1. ja du hænger på de dårlige karmaer, med mindre ham der har givet dig karmaen, tager det i sig igen, og sletter karmaen.
2. der står jo når du giver karma at: Herunder kan du hjælpe andre ved at oplyse hvor god brugeren "fx. egr_sli" er til at opføre sig ordentligt og efter reglerne på Eksperten. Men der står også bare din vurdering af brugeren, så det er nok lidt det hele ;D
3. du kan ikke se dem der har givet karma, med mindre de skriver deres navn i kommentaren, (hvad langt de fleste der giver dårlig karma IKKE gør)
håber det var svar nok ;D
Avatar billede egr_sli Nybegynder
28. juli 2005 - 11:17 #5
ejjjj jeg er langsom ;D
Avatar billede screem_brille Novice
28. juli 2005 - 11:59 #6
se min karma især nummer 4 og 5 (http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=screem_brille&option=karma), sjovt folk giver dårlig karma for at underbygge andres udtalelser, men mit råd er glem det karma, er totalt værdiløst, dog kan man få et billigt grin ud af det *G*
Avatar billede summer Mester
28. juli 2005 - 12:00 #7
Stop det elendige karma-system op et vist sted. Der har ikke været andet end ævl og og kævl siden det blev indført. Selv om den anonyme karma tildeling blev sløjfet, ville brugerne stadig bruge tid på at diskutere evt. dårlig karma.
Avatar billede screem_brille Novice
28. juli 2005 - 12:06 #8
helt enig, det kan ikke bruges til noget konstruktivt, er mest for at folk som er fornærmede / misundelige kan få afløb for deres aggressioner *G*
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
28. juli 2005 - 12:06 #9
egr_sli Jeg ville ikke selv have givet dig dårlig karma for din kommentar til dette indlæg her:  http://www.eksperten.dk/spm/634554

Men jeg kan lidt godt forstår brugeren bliver irrteret på dig der, han stiller et spørgsmål og du begynder at efterfølgende at give en lektion i dansk grammatik.

Det kan virke lidt provokerende...men det er nu bare engang min mening ;-)

ate >> karma skal du ikke tage for mere end det hvad det er! en ligegyldig angivelse som du ikke kan bruge til noget somhelst, selvom det kan irritere en med dårlig anonym karma.

Men sådan er livet man skal stå model til en del ting som måske ikke altid er lige sjovt.

ha det godt allesammen!

-whistle while you work

//foxmulder58
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
28. juli 2005 - 12:11 #10
....og så lige et par rigtig kloge ord om karma skrevet af screem_brille:

"Giver intet for anonyme karma, underskriv og i bliver tager seriøst, ellers ja så betyder jeres mening ikke det vilde ;)"

mvh
//fox
Avatar billede screem_brille Novice
28. juli 2005 - 12:16 #11
foxmulder58 det var dengang, nu er jeg faktisk helt kol mht karma, medmindre det er noget som er konstruktivt
Avatar billede doggy82 Praktikant
28. juli 2005 - 12:19 #12
"det hedder: modem svarer ikke"
egr_sli enig med dig! Folk skal bare lære (ikke 'lærer'!) at stave!

DAGENS STAVETIP:
Indsæt "male/maler" istedet. Så er det mere klart at se hvad man skal vælge :)
Det er de ord med to r'er der giver problemer.

Det der generer mig mest for tiden er lærer/kører/svarer, og så to ord hvor det burde været ét!
F.eks. "stave tip". ARGHHHH det skærer i øjnene! :)

Så kan I lærer det ;) (av det gør ondt bare at skrive det)
Avatar billede sardinen Nybegynder
28. juli 2005 - 12:24 #13
Ja, man skal passe på med r'erne. f.eks. lærerplads ->læreplads. To forskellige ting. :-)
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
28. juli 2005 - 12:24 #14
doggy82, når spørgsmålet ikke drejer sim om dansk grammatik mener jeg ikke at man behøver at komme ind på det.

Desuden kan man jo godt forstå meningen bag spørgsmålet, selvom det grammatiske endelser ikke er korrekte.

mvh
Mads
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
28. juli 2005 - 12:28 #15
doogy82 >>, men rigtigt er det da at det ofte skærer i øjnene når noget er stavet som en by i Ukraine.

//fox
Avatar billede doggy82 Praktikant
28. juli 2005 - 12:31 #16
Ja jeg ved det godt - jeg er også selv holdt op med at kommentere det. Men nogen gange er det svært at lade være.
Men så må man bare lige snuppe lidt frisk luft, og køle af.
Når nu vi snakker vrede over karma og andre brugere, så gælder samme procedure der.
Avatar billede sardinen Nybegynder
28. juli 2005 - 12:32 #17
Det er sgu også svært en gang imellem: "Jeg skal til kørelære hos min kørelærer" :-)
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
28. juli 2005 - 12:33 #18
*LOL*
Avatar billede boxer Nybegynder
28. juli 2005 - 12:35 #19
Man kan ikker værer bekend og kommenterer andres staverfejl :o)

Det var såmænd seriøst ment.
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
28. juli 2005 - 12:38 #20
ALD MAKT TEL DI ORDBLENDE

"men nej der er ingen grund til at kommentere brugerens stavefejl medmindre det gør spørgmålet umuligt at forstå"

enig med boxer!

//fox
Avatar billede sardinen Nybegynder
28. juli 2005 - 12:40 #21
Det hedder ORBLENNE :-)
Nej, du har fuldstændig ret, fox. :-) Og nogle gange er der jo også tale om slåfejl og ikke stavefejl.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
28. juli 2005 - 12:54 #22
hheheeh, ja jeg ved det godt, det var bare en lille joke, ligesom der bliver lavet her:
http://www.eksperten.dk/spm/634327 - se jesper-moellers kommentar.
Foxmulder58: jeg ved at folk måske bliver lidt provokeret, men jeg kan ikke lade være med at trække lidt på smilebåndet, når der står ting som: nu køre jeg mig en tur.
eller, nu spørger jeg ham, men han svare ikke !
det er jo ikke meningen at jeg skal provokere ham, bare hjælpe ham.
og at han derefter giver mig den dårligste karma, og siger jeg er en idiot, og jeg ved ikke ved, det er da at provokere !!!
men ærligt talt så er vi vist alle enige herinde, skråt karma !
Avatar billede egr_sli Nybegynder
28. juli 2005 - 13:07 #23
det minder mig om en god gammel remse som min gode gamle lærer har lært mig, om det store problem, hedder det ligge eller lægge ?
Hønen Ligger på reden, Men den Lægger et æg !
en lille en til huskeren ;D
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
28. juli 2005 - 13:16 #24
ate >> har du fået svar nok vedrørende karma?

mvh
Mads
Avatar billede ate Nybegynder
28. juli 2005 - 14:17 #25
ja, det har jeg, og mange tak for svarene, det hjalp gevaldigt på humøret!
Blev helt bambi-øjet da jeg fandt ud af jeg havde dårlig karma :)

Men der er ingen svar, kun kommentarer, jeg kan ikke komme af med de snoldede 30 point :)
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
28. juli 2005 - 14:19 #26
jamen jeg vil da gerne svare sammen med de andre så...!

tak ikke karma personligt...det er livet sgu for kort til!

ha det godt

mvh
Mads
Avatar billede screem_brille Novice
28. juli 2005 - 14:21 #27
vil ikke have point når det gælder spørgsmål om eksperten og den virkemåde.
Avatar billede ate Nybegynder
28. juli 2005 - 14:21 #28
Bare roligt, det gør jeg heller ikke nu :)
Avatar billede roenving Novice
28. juli 2005 - 14:30 #29
Som screem_brille skriver, så er der faktisk en kotume for, at spørgsmål om Eksperten og dens virkemåde ikke koster point !-)
Avatar billede egr_sli Nybegynder
28. juli 2005 - 14:36 #30
ingen svar fra mig, men er glad for hvis jeg kunne hjælpe bare en lille smule ;D
det er nok til mig.
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
28. juli 2005 - 14:51 #31
ja det er egentlig rigtigt at spørgsmål der vedører eksperten.dk er gratis.

Så ate, tag du selv point her.

mvh
Mads
Avatar billede boxer Nybegynder
28. juli 2005 - 15:12 #32
Enig :o)
Avatar billede ate Nybegynder
28. juli 2005 - 15:13 #33
Hehe, jeg kan ikke få lov til at give nogen point... Nok en klassik operabrowser "feature" :D
Avatar billede roenving Novice
28. juli 2005 - 15:26 #34
Læg selv et svar, markér dit navn i boksen til venstre og tryk på Acceptér !-)
Avatar billede ate Nybegynder
28. juli 2005 - 15:48 #35
Den ville ikke tage mig selv, og jeg synes nu heller ikke jeg burde have dem.
Men det var en opera-feature, der skete ikke noget når jeg klikkede accepter... Den har både fordele og ulemper den browser :)
foxmulder58 fik dem, men det er vist også meget fortjent... :)
Avatar billede boxer Nybegynder
28. juli 2005 - 15:58 #36
ate -> Man skal selv smide et svar hvis man skal have mulighed for at tage pointene selv. Så kommer dit navn frem lige ved siden af fox's :o) Og så er det jo bare at markere og trykke accepter ;o)