Avatar billede swil Nybegynder
26. juli 2005 - 19:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Problemer med varmt bundkort

Jeg har et ASUS A7N8X - E bundkort med en AMD 2800x processor.

Jeg har et problem med temperaturen på bundkortet, i løbet af få minutter kommer det op på ca. 60 grader hvor det så bliver. Processoren holdes på ca. 35 grader. Kan bundkortet tåle de 60 grader? Er der nogen måde jeg kan køle specielt bundkortet ned på? Eller er det ganske normalt for ASUS bundkort?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. juli 2005 - 20:13 #1
60 grader lyder som om der måles forkert.

Og nej, det er ikke normalt heller ikke for et ASUS kort.

Den eneste måde at køle bundkort på, er at udskifte luften i kabinettet hurtigere, så vil temperaturen falde. Dertil bruger man kabinetsblæsere. Kik efter en Papst her: http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=830026

De blæsere du monterer i kabinettet, skal blæse ind når de sidder i fronten og/eller på siden. De der sidder bagpå eller i toppen, skal suge ud.
Avatar billede swil Nybegynder
26. juli 2005 - 20:22 #2
Her måske årsagen til mit problem?

Jeg har en Chill strømforsyning, fra den går der et kabel (gul/sort), der passer på et stik på bundkortet hvor der står pwr/fan1, der er også en cha_fan1 - kan det passe ar strømforsyningens blæser får strøm fra bundkortet?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
26. juli 2005 - 21:50 #3
Nej, strømfosyningen dår ikke strøm gennem bundkortet. Den ledning du beskriver bruges til at rapportere blæserens omdrejningshastighed til systemet. Både bios og Everest Home fra http://www.lavalys.com kan rapportere denne. Hvis du får hægtet en blæser eller 2 på systemet til at sørge for ordentlig luftudskiftning ville jeg i dit sted se stort på hvad der rapporteres af temperatur. Som et kuriosum kan jeg nævne at Asus Probe meldte 117 grader på et ikke tilsluttet stik.
Avatar billede milter Ekspert
26. juli 2005 - 21:55 #4
Jeg ved ikke, om det er muligt, men for mig lyder det, som om der er byttet om på de to følere. En AMD 2800+ på 35 grader lyder ikke rigtigt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. juli 2005 - 23:07 #5
Jeg vil også sige, at det omvendte er mere normalt ud.

Alle stik på bundkortet, hvor der står noget med FAN, er kun til tilslutning af blæsere, som allerede er antydet.

Fra din strømforsyning er der kun et 20 eller 24 pins stik der skal i bundkortet. Dog er der visse bundkort, som også skal have et 4 pins stik fra strømforsyningen. Ikke adet.