Avatar billede polynet Nybegynder
21. juli 2005 - 21:32 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

PC i bil.

Hej alle.

Jeg har fået en opgave at  skulle lave en computer er skal side i en bil, helst med tre skærme... er der nogen der har prøvet at lave noget ligende og ved hvad jeg skal bruge af udstyr...
eller findes der evt. nogle guidelines et sted på nettet...?

Seriøst svar belønnes højt...
Avatar billede fromsej Praktikant
21. juli 2005 - 21:53 #1
Kan du være lidt mere præcis med kravene, og hvad formål PCén skal bruges til?
Det lyder godt nok interessant i sig selv, måske er der noget her du kan bruge:
http://www.stevieg.org/carpc/
Avatar billede izemate Nybegynder
21. juli 2005 - 23:27 #2
Jeg har set i tv at man decideret kan købe en PC beregnet til bil. Hvor man så har en touch screen i midterkonsollen.

Så der burde findes specielle "pc" løsninger til bilen..

Denne her kørte en speciel window version, hvor iconer osv er en del større end normal.
Her kunne de tjekke e-mails mm.

Mener det var i programmet "pimp my ride" med xzibit på MTV

Ved ikke om du kan bruge det til noget.

<\\izemate
Avatar billede fxj Juniormester
22. juli 2005 - 00:57 #3
Hej

For ca. 1 år siden hjalp jeg en ven med et lignende projekt og han har en kørende pc i hans firmas bil. Enhenden er monteret under passagersædet og der er trådløst tastatur, en lille trackball der er monteret ved siden af førersædet og en trykfølsom skærm.
Han er håndværker og bruger bl.a. PC´en til:
- navigation
- MP3 afspiller
- DVD-afspilning (drevet er indbygget i indstrumentbordet)
- upload af billeder taget ved kunder der ønsker tilbud/tilstandsrapporter
- skrivning af rapporter der danner grundlag for tilbud/tilstandsrapporter
- bakkamera (når bilen sættes i bakgear slår skærmen automatisk over til det kamera han har siddende bag på varebilen)

Vi lavede det sådan at når han kommer hjem om aftenen opdaterer bil-pc´en automatisk med det netværk han har kørende derhjemme., ligesom kalender, kontaktpersoner osv opdateres.
Jeg fik ham i gang fordi jeg ville lave en minipc til vores campingvogn. Dette projekt har desværre ikke fundet penge til endnu.

Da han ville lease bilen og have omkostningen til anlæget ind i leasingaftalen kunne jeg ikke overbevise ham om, at vi skulle samle den selv. Han løbte den derfor ved et firma på Sjælland, som desværre ikke eksisterer mere.

Jeg har dog stadig nogle links liggende, som du får her:
1) http://autopc.dk/index.php
Dansk side med forum og artikler.
2) http://www.mp3car.com/
En rigtig god side, at starte på. Har forum og shop. Husk at se siden, hvor folk lægger billeder af deres projekter op
3) Engelsk side der forklarer lidt om stumper osv
http://www.carpc.tk/
4) http://www.mini-itx.com/
Skal besøges !! Her kan du købe dele og se og læse om hvordan andre har bygget/samlet små computere (f.eks. i en bamse ;-)
5) http://www.letscommunicate.co.uk/carputer/index2.htm
Kanonflot side med masser af tips, billeder og links

Hvis du søger på Google med ordene "car pc" "car puter" får du masser af links

Når du skal vælge navigation, skal du være opmærksom på om du ønsker "turn-by-turn" så billedet på skærmen drejer sammen med bilen. AGP-softwaren man kan downloade til Microsof Mappoint, kan nemlig ikke det. Sidst jeg undersøgte det, fandt jeg ud af, at der er lavet et hack til destinator så man får funktionen

Held og lykke med projektet

Hilsen
Flemming