19. juli 2005 - 17:44Der er
29 kommentarer og 1 løsning
Annerkendelse af experten.dk
Hejsa alle i mennesker der sidder derude og hjælper hinanden.
Sad egentlig bare lige og tænkte over hvad en 'expert'viden som ligger bag dette site egentlig må være værd. Ved godt alt er gratis, og der måske lige er lidt reklamer der holder skittet kørene. Men mit spørgsmål er, findes der ikke noget alla: "rådet for større færdselssikkerhed" inden for it? for på en eller anden måde burde en sådan side her belønnes, ikke i kr. og øre for svarene, men fordi den eksistere og fordi folk vælge og bruge deres tid på at hjælpe hinanden herinde... Det burde belønnes. Ved ikke hvordan det skulle gøres, om der skulle noget offentlig annerkendelse til, eller en pose penge til udvikling af sitet, til kaffe kassen eller hvordan, men på en eller anden måde burde arbejdet belønnes!
Teknologi, AI og forretning er i centrum på Computerworlds Cloud og AI Festival i København d. 18. og 19. september. Se hele programmet for den store konference om strategisk brug af Cloud og AI på: www.cloud-festival.dk
Tanken er jo god nok, men nok umulig at realisere. For hvem holder hjulene kørene:
- Dem der stiller spørgsmål? - Dem der svarer? - Dem der vedligeholder sitet? - Dem der er PRO og betaler en ringe sum om året?
Den ene gruppe kan jo ikke undvære den anden. Der er knap 80000 brugere hvoraf mange er passive forstået på den måde, at de ikke svarer på spørgsmål og kun tæller i statistikken som brugere. Man er vel også eengangsbrugere at de stiller et spørgsmål til lejligheden og ikke viser sig mere på sitet.
Men skal nogen belønnes må det vel være de mennesker der tog initiativet der skabte eksperten. Og disse mennesker er mig bekendt forsvundet fra eksperten. Så hvem er tilbage at hædre bortset fra selve eksperten.dk.
Egentlig en flot tankegang med at belønne "fordi folk vælge og bruge deres tid på at hjælpe hinanden herinde" - ved heller ikke hvordan det skulle gøres.
Ideens og sidens ophavsmand, Jakob, solgte til IDG for "en pose penge" så man skulle tro de kunne se en (reklame)værdi i sitet og ville vedligeholde og videreudvikle det.
Men synes nærmest at de ski.... på alle "gratis eksperterne" ved ikke at gøre noget, eller bare gøre det nødvendige. Synes det er møg-dårligt. Fx. har vi nu igen en periode, hvor der ikke udsendes mail ved nye indlæg og svar. I hvert fald modtager jeg ingen mails.
halifax > Noget sker der da. Jeg plejer at logge på ca 05:30 for at følge op på aftenens spørgsmål, og sitet har været nede på det tidspunkt de sidste 2-3 måneder. Så jeg tror de arbejder på sagen.
Mellem 04.30 og 05.00 kører de noget vedligeholdelse.. tror de synkroniserer med databasen for at opdatere stats osv .. selv om det ikke lige virker som det skal... top 10 stats er ihvertfald ikke precise og tit så tager denne opdatering også længere tid end til kl. 05.00 da jeg for det meste er på der og også har bemærket det.
"Ideens og sidens ophavsmand, Jakob, solgte til IDG for "en pose penge" så man skulle tro de kunne se en (reklame)værdi i sitet og ville vedligeholde og videreudvikle det."
Ja det skulle man tro....
IDG er nok det værste der er sket i ekspertens historie.
Selv så jeg gerne at uniteit.dk fik overtaget når de får pudset det sidste færdigt... desværre bliver det nok svært men de har da min suppport. Jeg tror på at uniteit har konceptet til et pointsystem der vil skabe mindre problemer end dette har skabt og ikke har de samme bugs. Det er et site der indtil videre har lyttet til kritik og forslag udefra og lyder som om de vil i fremtiden... og så ser det godt ud.. eksperten kunne efterhånden godt trænge til en opfriskning.
Hmm, der er jo nok noget om det i siger... syntes umildbart ikke det er så dårligt som i for det til at lyde som... men hvis der er 80000 bruger,er der vel en ca 5000 aktive ik? der måske ikke alle sammen svare på spørgsmål, men om ik andet bruger de tid på at læse alle de mange indlæg herinde... Jeg mener bare at det er en stor resurce for samfundet at der stadig i 2005 er mennesker der af interresse vælger og bruge tid på at hjælpe hinanden... og udvikle deres eget talent, og hjælpe nye spir op.
En anden ting er så at jeg heller ikke uden og bruge sitet alverden syntes der er meget man kunne gøre en del ved. Men indtil der ikke er noget bedre alternativ syntes jeg stadig vi skal være stolte af så enestående en mulighed for døgn-expert-suport-hjælp som man finder her. Det er ganske enkelt unikt. Kender ikke noget til historien bag exp, men oprettet min profil da jeg gik i folkeskole for 4-5 år siden og syntes at uviklingen er positiv, langsom men positiv... :) gonat derude/
"Mellem 04.30 og 05.00 kører de noget vedligeholdelse.. ..."
Vedligeholdelsen sker mellem 03:30 og 04:00. Heh, mellem 03:30 og 06:00 - 06:30 kan jeg ikke komme på. Efter kl. 04:00 får jeg følgende meddelelse smidt i hovedet (Eller noget lignende):
"Exp.dk
Der kan ikke etableres kontakt til databasen
Fortsætter problemet bedes du kontakte blablabla eller blablabla"
I øvrigt tror jeg at IDG's eneste interesse i E er, at 'forhindre pisset i at blive koldt'. Man smider jo ikke en fejlkøbt vare ud blot fordi, man ikke har noget at bruge den til. Så hellere lade den forfalde i et naivt håb om, at varen under forfaldet kan tiltrække en potentiel køber...
Der vedligeholdes (noget backup-noget !-) 3.30 - 4.00, og kl. 5.00 kører det cronjob, som opdaterer point og placeringer ...
-- scriptet tager en 7-9 minutter at køre, men det ser for tiden ud til, at der efter ca. 1 minut opstår en fejl i databasen, så ovenstående meddelelse kommer frem ...
-- men en time senere (har databasen en selvreparationsmekanisme, som kører en gang i timen ?-) genstarter cron-jobbet åbenbart og ca. kl. 6.09 er Eksperten igen klar ...
-- mellem 4 og 5 har jeg enkelte gange stødt ind i fejl, men normalt kører E* uden problemer på det tidspunkt !o]
Var det så ikke en ide og finde en køber, der ville smide noget nogle penge i en bedre server og lidt udvikling?
jeg er stadig af den opfattelse at der skal mere end kritik til for der sker noget, men stadig syntes jeg egenetlig produktet der bliver leveret på siden holder 110 % vand
fandtes der ikke et eller andet positivt it råd der kunne købe experten?
Dit gæt er vel ligesågodt som mit, men for mig at se er der tale om en logisk fejl, da f.eks. Top-10 i programmeringskategorien, såvidt jeg kan gennemskue kun medtager point uddelt før 2003 !-)
De har vel næppe hardcoded 2003 i queryen. Måske sker der en eller anden form for fejl ved en record sidst i 2002.
Men ja - det er gætværk.
For en 1-2 måned siden snakkede man om at til august skulle der ske noget. Nu er der kun en uge til august - ved du om der faktisk sker noget til august ?
Jeg kan iøvrigt ikke rigtigt få din 2002-2003 hypotese til at stemme - eagleeye lavede masser af point i 2002 men sschaefner lavede de fleste af hans point i 2003 - alligevel er eagleeye ikke på men schaefner er
Nej, den er heller ikke stik- og nagelfast, men jeg kan konstatere, at det ligner den top-10-liste, jeg stødte ind i, da jeg startede i sommeren 2001, men da jeg var fraværende i 1½ år til maj 2003 gætter jeg på, at det er ca. deromkring ...
Det er langt fra det, så tror jeg nu mere på, at der sker en fejl, når sammentællingen når et vist punkt, og derfor (tilfældigvis !-) kun viser resultatet af de 173.215 (eller whatever !-) første spørgsmål ...
Er der en af jer der kunne rette det? kunne i så ikke spørger om i kunne få acc til serveren? gisninger er der jo nok af, men hvis der nu var en af jer der kunne rette problemt ville det jo være fedt.
Men mit spørgsmål er stadig, Hvordan kunne ma hædre exp.dk? og kunne vi evt finde en køber der ville gøre noget ved siden?
præcis nemlig. Jeg har selv ingen kompetence forhold til programering. I øvrigt har jeg jo ikke meget interresse i hvordan top 10 fungere, har ikke "nørdet" de sidste 2-3 år, så lidt bagefter er jeg nok ved at være i den boldgade, magter html næsten flydende i et txt doc, og har snust lidt til resten, men ikke nogen haj...
så skal der rettes noget i forhold til exp.dk er det nok ikke mig der skal ringes efter. Det var blot fordi i alle sammen snakkede om det, så tænkte jeg bare at der måske var en enkelt eller 2 kompetent exp.dk bruger der viste noget... any ways, i har ret er næsten i koma allerede, men kæresten har lige ringet, så der bliver ikke meget sovende længe her i aften...
Jeg tror der er mange brugere, der gerne vil give en nap med for at få eksperten kørende 100%. Jeg har selv intet forstand på det.
Men det største problem tror jeg, er ekspertens lukkethed om hvad der sker. detr sidste E-nyt er dateret 2005-06-23 hvori der meddeles, at de tekiske problemer er løst!!!!
Personligt mangler jeg en opdatering af de fejl IDG har erkendt, samt en liste over hvad der rent faktisk foregår i.f.m. fejlrettelser.
F.eks. plejer jeg at logge på ca 05:30 for at følge op på den foregående aftens spørgsmål. Så får jeg blot en meddelelse om, at der ikke kan etableres forbindelse. Hvad sker der her, og hvad foregår der af fejlrettelser. Hvis der er meningen, at man ikke kan komme i kontakt med eksperten på bestemte tidspunkter, bør dette fremgå af et eller andet sted på eksperten's info.
Som eksperten kører nu er små 80.000 brugere helt til grin, ikke på grund af fejlene men på grund af admin's manglende information.
Hmm, kunne jeg gøre, men ville gerne dele dem, eller flere ud, hvis nu der var en der fik en ide til hvem der fx kunne være køber, eller andet man kunne gøre for at rette små fejl og hive sitet helt ud i lyset og gi det den annerkendelses det fortjener. *og med sitet mener jeg selvfølgelig alle de mennesker der time efter time hjælper deres med med mennesker med hvad de ser som udfordringer, men andre problemer.
for en ordens skyld lukket jeg nu dette svar, dette betyder selvfølgelig ikke at vi ikke burde finde en løsning, men det ser ikke ud som om der er nogen af os der kan finde en desværre...
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.