Avatar billede it-studerende Nybegynder
08. juli 2005 - 16:37 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

fejl ved oprettelse af bruger

Jeg er lige blevet færdig med den del af min hjemmeside hvor brugere skal kunne oprette sig, og er lige igang med at teste det, men det lader til at der er nogle problemer med det.

Da jeg installeret SQL-serveren på min WEB-server satte jeg den til at bruge "Windows Integrated Authentication". Jeg går så ud fra at jeg skal bruge den konto som jeg logger på WEB-serveren med, altså brugernavn: Admin og password: XXXXXXX

Ud af det får jeg denne fejl:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e4d'

[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Login failed for user 'Admin'. Reason: Not associated with a trusted SQL Server connection.

/forbindelse.asp, line 3

Min forbindelse.asp ser sådan her ud:

<%
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConn.Open "Driver={SQL Server};" & _
"Server=hilsoeweb1;" & _
"Database=hilsoe;" & _
"Uid=Admin;" & _
"Pwd=XXXXXXX;"
objConn.Close
Set objConn = Nothing
%>
Avatar billede mnoer Nybegynder
08. juli 2005 - 17:00 #1
jeg plejer at oprette en bruger i databasen som websiden skal bruge...
ellers skal du også bruge windows auth til login på hjemmesiden.
Avatar billede it-studerende Nybegynder
08. juli 2005 - 17:55 #2
ok, men lad os nu bare holde de indstillinger jeg har installeret SQL-serveren med, hvad er der galt?
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
11. juli 2005 - 09:01 #3
Du skal bruge et SQL Server Login i din Connectionstring, så serveren skal enten stå til SQL Server Login eller Mixed mode, ikke Windows Integrated Authentication alene
Avatar billede it-studerende Nybegynder
11. juli 2005 - 16:30 #4
ok, hvor går jeg ind og retter det?
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
12. juli 2005 - 12:02 #5
Hvis du i EM højreklikker på serveren, tager Egenskaber, fanen Security kan du vælger SQL Server And Windows ...
Avatar billede it-studerende Nybegynder
12. juli 2005 - 21:24 #6
og skal jeg så vælge en bruger og kode eller.......?
Avatar billede it-studerende Nybegynder
13. juli 2005 - 22:20 #7
ok nu har jeg så lige fået løst lidt af mit problem, jeg havde skrevet servernavnet forkert i min connect-fil(meget dumt), men for at det ikke skal være løgn så kom der et nyt problem.

Jeg fik denne fejlbesked ud af det:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][DBNETLIB]SQL Server does not exist or access denied.

/forbindelse.asp, line 3
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
14. juli 2005 - 11:29 #8
OK, prøv denne checkliste:

Database=hilsoe erstattes med Database=127.0.0.1

I EM under Security > Logins laver du et login, angiver Name (der skal stå som uid i din connection), vælger SQL Server Authentication, Angiver Password, og vælger databasen hilsoe. Under fanen Database access sætter du kryds i databasen hilsoe.

Nu skulle det gerne virke. Dog skal du under samtlige tabeller, views, sp'er osv. under permissions give denne bruger ret til at SELECT'e, UPDATE'e osv efter behov.
Avatar billede it-studerende Nybegynder
14. juli 2005 - 17:48 #9
kan det ikke komme til at virker på andre måder?

Det er der lidt besværligt at skulle det hver gang man laver en nye table.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
15. juli 2005 - 09:18 #10
Jo, hvis du sætter din bruger til at være db_owner, eller hvis du simpelthen bruger brugeren sa, der har adgang til alt.

Men det er bare god skik at ingen har adgang til mere end de har brug for adgang til.
Avatar billede it-studerende Nybegynder
15. juli 2005 - 10:30 #11
ok, så jeg ville skulle lave en bruger til hver DB eller bedre endnu til hver table???
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
15. juli 2005 - 12:48 #12
Ikke til hvert table!!

Til hver "rolle", f.eks ville jeg oprette en bruger til at bruge når man connecter fra sit asp-site. Vedkommende skal have select og måske insert/update rettigheder til tabeller, views og sp'er, i det omfang det er nødvendigt.

Men jeg skal da "tilstå" at de fleste, mig selv inklusive, ofte vælger den enkle løsning, at bruge sa brugeren eller en owner.
Avatar billede it-studerende Nybegynder
15. juli 2005 - 16:54 #13
ok fair nok, men hvordan opretter jeg en bruger så som har alle rettigheder til en tabel?
Avatar billede it-studerende Nybegynder
15. juli 2005 - 22:28 #14
Nu har jeg formateret min server og geninstalleret windows 2003 server og ms sql 2000 server.

Under installationen af SQL serveren bliver jeg spurgt om

(*)Use the Local System account
( )Use a Domain User account

hvad skal jeg vælge?
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
16. juli 2005 - 10:38 #15
den første
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
16. juli 2005 - 10:39 #16
jeg tager på ferie nu, men held og lykke
Avatar billede it-studerende Nybegynder
17. juli 2005 - 18:27 #17
lukket for at oprette et nt med FLERE point ;o)
Avatar billede it-studerende Nybegynder
17. juli 2005 - 18:33 #18