Avatar billede j-s-o Nybegynder
07. juli 2005 - 19:58 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Ny ekstern harddisk - lidt hjælp til at komme igang?

Hej...

Jeg er den nye indehaver af en Maxtor OneTouch harddisk på 300 GB. Jeg har installeret den, og umiddelbart vil jeg gå ud fra at den virker korrekt, men...

Jeg prøvede at flytte en film på 700 MB fra mit C-drev til min nye harddisk, E-drevet. Og det er her mit problem ligger. Jeg regnede med at det ville tage 10 sekunder, men det tog nok nærmere 10 minutter - er det normalt? Og da jeg ville afspille filmen i Media Player, som jeg plejer at bruge til denne film, ville den ikke afspille den (fra E-drevet)

Lidt hjælp til at forstå dette system ville være dejligt... =)
Avatar billede jones Nybegynder
07. juli 2005 - 20:21 #1
det er fordi du bruger usb eller 1.1 du skal op i usb 2.0 eller firewire før det går hurtigere.
Avatar billede j-s-o Nybegynder
07. juli 2005 - 20:27 #2
Okay...

Det er rigtigt nok at jeg bruger USB 1.1, men hvordan kan jeg få USB 2.0 eller firewire, hvis dette overhovedet er muligt?

Hmm... Angående afspilning af filen - hvorfor kan det ikke lade sig gøre?
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
07. juli 2005 - 20:27 #3
jeps det er rigtigt hvad jones skriver til dig. Brug et firewire så går det straks hurtigere!

//fox
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
07. juli 2005 - 20:28 #4
jeg har en  maxtor disk og den kan jeg godt afspille film fra....det er dog bedre at afspille filmen lokalt fra din PC.

mvh
Mads

PS! får du en fejlmeddelse når du afspiller filmen?
Avatar billede jones Nybegynder
07. juli 2005 - 20:32 #5
firewire og usb 2.0 porte er der på det her kort http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=68918
Avatar billede j-s-o Nybegynder
07. juli 2005 - 20:33 #6
Ja, jeg får en fejlmeddelse...

Den lyder:

Windows Media Player kan ikke afspille filen. Programmet understøtter muligvis ikke iltypen eller den codec, som filem blev komprimeret med.
Avatar billede jones Nybegynder
07. juli 2005 - 20:36 #7
j-s-o >> det er fordi du ikke har det rette codec installeret....

Det er formentlig en divx eller xdiv fil du er ved at afspille..
Avatar billede jones Nybegynder
07. juli 2005 - 20:38 #8
j-s-o >> prøv at inststallere følgende pakke
http://www.free-codecs.com/download/Codec_Pack_All_in_1.htm
direkte link til at downloade pakken
http://www.free-codecs.com/download_soft.php?d=486&s=67
Avatar billede j-s-o Nybegynder
07. juli 2005 - 20:39 #9
Det er ikke tilfældet...

Fra mit C-drev afspiller den selvsamme fil uden problemer i Windows Media Player...
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
07. juli 2005 - 20:41 #10
hmmm Jones, hvor finder jeg en codec til formatet xdiv?? (sorry jeg bruder ind i tråden med dette spm)

mvh
mads
Avatar billede jones Nybegynder
07. juli 2005 - 20:42 #11
foxmulder58 >> xdiv er med i denne pakke http://www.free-codecs.com/download_soft.php?d=486&s=67
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
07. juli 2005 - 20:42 #12
jeg kan jo også bare nærlæse he he havde ikke lige set dine links jones ;-)
Avatar billede jones Nybegynder
07. juli 2005 - 20:47 #13
j-s-o >> Så kan jeg ikke hitte ud af hvad dit problem er
Avatar billede j-s-o Nybegynder
07. juli 2005 - 20:53 #14
Jeg prøvede at installere de codecs du anbefalede mig, og det hjalp intet... Du skal have tak for din indsats - må håbe der kommer nogle andre forbi og kan løse mit problem...
Avatar billede j-s-o Nybegynder
07. juli 2005 - 21:31 #15
Forresten, hvad er hurtigst:

Firewire eller USB 2.0?
Avatar billede j-s-o Nybegynder
07. juli 2005 - 21:35 #16
Undskyld for at triple-poste, men...

Da jeg har en laptop ville det være rart, hvis nogen kunne hjælpe mig med at finde en ekstern port til firewire eller USB 2.0 afhængigt af hvad der er hurtigst...
Avatar billede tumben Novice
08. juli 2005 - 00:53 #17
usb 2.0 er hurtigere end firewire..men ikke meget
Avatar billede detdaforvildt Nybegynder
08. juli 2005 - 02:22 #18
Hvis du dl Gspot herfra..:
http://www.headbands.com/gspot/
..kan du trække din videofil ind i programmet, som så kan fortælle dig hvilket codec du skal bruge.

Hvad mener du med EXTERN port til USB eller FireWire? - Hvad er det du savner?
Avatar billede j-s-o Nybegynder
08. juli 2005 - 06:26 #19
Jeg savner farten på filoverføring... Lige nu bruger jeg USB 1.1,, hvilket ikke går særligt stærkt...

Med ekstern port mener jeg, at jeg har en bærbar computer, så det ville blive en større opgave at få en integreret port til USB 2.0
Avatar billede detdaforvildt Nybegynder
08. juli 2005 - 11:43 #20
og du er sikker på, at du ikke har en USB 2.0 port, men at den bare kører som 1.1?
For hvis det er tilfældet, skal du jo bare have indlæst nogle driver, der får din port til at fungere som 2.0
Avatar billede j-s-o Nybegynder
08. juli 2005 - 14:32 #21
Det ved jeg ikke....

Der står at den kører på en langsom USB forbindelse, når min eksterne harddisk starter... Siger det det hele? Eller hvordan kan jeg ellers checke om det er 1.1?
Avatar billede detdaforvildt Nybegynder
08. juli 2005 - 14:46 #22
Jeg vil mene at du kan forsøge dig med denne driver (også selvom det ikke er en Lacie Harddisk du har). Prøv at installere den, hvis den ikke brokker sig, skal du blot genstarte og se om den stadig siger at den er sløv :o)

http://www.lacie.com/support/drivers/
(rul ned til USB 2 Driver og download den)
Avatar billede tumben Novice
08. juli 2005 - 16:25 #23
..er den (harddisken) direkte til computerens usbstik ...eller er der en usbhub imellem????
Avatar billede j-s-o Nybegynder
08. juli 2005 - 16:44 #24
Den går direkte til computerens USB-stik
Avatar billede j-s-o Nybegynder
08. juli 2005 - 19:12 #25
Jeg tager til takke med hvad I har skrevet hidtil - har fået filmen til at fungere på en underlig måde :S Farten er også nogenlunde i forhold til før - tror det var et enkelt tilfælde...

Jeg vil gerne have "detdaforvildt" lægge et svar, da jeg vil dele pointene mellem ham og "jones"
Avatar billede detdaforvildt Nybegynder
09. juli 2005 - 23:51 #26
Supert hvis det virker! ;o)