Avatar billede futuregrafix Nybegynder
06. juli 2005 - 08:22 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Problemer med jpg opløsning på faktura printet fra browser

Hejsa...

Jeg har godt nok mine problemer med et logo på en online ordre, syntes virkelige ikke det ser særlig godt ud når logoet på sådan en online ordre kun er i 72 dpi. Selvom jeg gemmer billeder med 150 dpi og køre en ordre igennem, og dernæst printer igen, er der ingen forskel, resultatet er stadig lige så dårligt. Og hvis jeg gemmer logoet ned fra browseren og hiver det over photoshop, er det rigtig, logoet har de 150 dpi jeg har givet den..

Kan man ikk printe mere end 72 dpi fra en browser ligesom skærmen ikk kan vise mere end de 72 dpi?????????????????

Håber nogen kan hjælpe mig...

På forhånd tak!
Avatar billede macmops Nybegynder
06. juli 2005 - 10:19 #1
prøv at lave logoet i et andet format end Jpg. Kan man få lov at se det????
Avatar billede futuregrafix Nybegynder
06. juli 2005 - 10:29 #2
Hmmm så har jeg prøvet det, i BMP og PNG - og det giver ingen forskel... Er det ikk underligt? Kan det lade sig gøre at printe ud af en browser i mere end 72 dpi????
Avatar billede macmops Nybegynder
06. juli 2005 - 10:31 #3
måske skal du lave en sådan at alle faktura bliver printet via en pdf????
Avatar billede futuregrafix Nybegynder
06. juli 2005 - 10:34 #4
ja det kunne jo selvfølgelig være en mulighed, min server understøtter også asppdf - men er det ikk noget forbandet svært noget og komme igang med, ved du noget om det??

Tror det meste jeg har fået lavet på den måde, var noget med en PDF der indeholdte teksten "Hallo World" :o)
Avatar billede macmops Nybegynder
06. juli 2005 - 10:35 #5
er du mdu'er???? har du en database over alle dine produkter? fordi ellers er det noget der vil tage et stykke tid at få implementeret....
Avatar billede futuregrafix Nybegynder
06. juli 2005 - 10:38 #6
jaja det har jeg - det er via en indkøbs kurv. Så det er styret meget fint.. Syntes bare det jeg har læst omkring asppdf, virker en smulge indviklet... mdu?
Avatar billede futuregrafix Nybegynder
06. juli 2005 - 10:39 #7
ok multimediedesigner :D
Avatar billede macmops Nybegynder
06. juli 2005 - 10:39 #8
nå det er du ikke, altså mdu'er...det står for multimediedesigner...kan du ikke lægge et link så jeg kan se hvad det drejer sig om?
Avatar billede futuregrafix Nybegynder
06. juli 2005 - 10:40 #9
jeg er grafiker, og ved siden af, selvstændig programør - men har sq aldrig rodet med pdf på den måde... jo smider lige noget
Avatar billede macmops Nybegynder
06. juli 2005 - 10:40 #10
cool...
Avatar billede futuregrafix Nybegynder
06. juli 2005 - 10:48 #11
Sådan, det er bare ren html her: http://www.kigind.dk/faktura.html og hvis du ser kildekoden er den meget rodet, MEN det er kun her, den er meget overskuelig sat op, i asp koden.
Avatar billede macmops Nybegynder
06. juli 2005 - 10:55 #12
jeg vil foreslå du prøver pdf får er det en alm. IE funktion du bruger såsom print side???
Avatar billede futuregrafix Nybegynder
06. juli 2005 - 10:56 #13
ja det er nemlig det, det er .... og det kan jeg vel snrt konkludere at der kan man kun printe med 72 dpi???
Avatar billede futuregrafix Nybegynder
06. juli 2005 - 10:57 #14
du er ikk en ørn til pdf på den måde???
Avatar billede macmops Nybegynder
06. juli 2005 - 11:00 #15
har et program der kan gøre det det ligger her:    www.abcpdf.com
nej jeg har ikke prøvet det før men prøv det her...
Avatar billede jpvj Nybegynder
06. juli 2005 - 11:04 #16
Hej - jeg har lige testet en udskrift fra IE samt kopieret billedet over i Word og udskrevet derfra. Begge dele ser ikke pænt ud, hvilket skyldes en kombination af JPG kompressionen samt lav opløsning.

Har du mulighed for, at lægge billedet på hjemmesiden i GIF i 300dpi?

PDF udskrift er både godt og dårligt. Godt fordi der er 100% styr på formatet - dårligt fordi du forudsætter at alle brugere af Adobe Reader installeret. Jeg ved godt at det er et gratisprogram og det kan let installeres, men alligevel...
Avatar billede macmops Nybegynder
06. juli 2005 - 11:06 #17
jpvj: ja det har du ret i, men det andet kunne blive en noget indviklet måde at komme omkring det...Men man kan jo altid ligge et link til AR...så kan de selv hente det hvis ikke de har det...Men jo det er rigtigt...:o)
Avatar billede futuregrafix Nybegynder
06. juli 2005 - 11:07 #18
hmmm ja meen alle produkt blade findes også i pdf, min kunde forlanger stort set over for deres kunder at de har readeren, så det er ikk noget problem... Kunne være cool nok med en pdf generation :)

Har godt nok ikke prøvet gif, men det er selvfølgelig værd at prøve... vil jeg gøre nu...
Avatar billede macmops Nybegynder
06. juli 2005 - 11:08 #19
har du tjekket programmet?
Avatar billede futuregrafix Nybegynder
06. juli 2005 - 11:12 #20
ja har det selv på server derhjemme.. men der skal man også lave en pænt voldsom kode, som man skal ved brugen af programmet asppdf... er lige igang at eksportere min vektor fil om til pdf, for så at åbne den i photoshop, hvis jeg kan give den 300 dpi i opløsning, og så til gif :)
Avatar billede macmops Nybegynder
06. juli 2005 - 11:13 #21
ok...fair nok
Avatar billede futuregrafix Nybegynder
06. juli 2005 - 11:15 #22
virkede slet ikk!!! i de 300 dpi i gif.. så er der vel kun og komme igang med det pdf pjat...
Avatar billede macmops Nybegynder
06. juli 2005 - 11:16 #23
stakkel...;o))))
Avatar billede futuregrafix Nybegynder
06. juli 2005 - 11:16 #24
det er ingen forskel overhoved på hverken, jpg, gif, bmp, png i henholdsvis 150 og 300 dpi (300 er jo godt nok kun til offset, men hva skidt) :)

Så er der vidst kun pdf udvejen!
Avatar billede futuregrafix Nybegynder
06. juli 2005 - 11:16 #25
hehe :o)
Avatar billede macmops Nybegynder
06. juli 2005 - 11:18 #26
men sig til hvis der er noget jeg kn hjælpe med...
Avatar billede jpvj Nybegynder
06. juli 2005 - 12:24 #27
Jeg har lige testet med en meget simpelt side med kun 1 GIF billede på. GIF billedet blev konverteret fra et TIF billede med et opløsning på ca. 1700x1700.

I HTML koden blev højde/bredde sat til 100x100.

Udskriften blev helt fin.

Problemet må derfor ligge i dit billede.

Et rigtigt god bud er, at du får komprimeret billedet når du konverterer til PDF. Grundlæggende begår du formodentlig den fejl, at du konverterer fra Vector -> PDF (lossy compression på billedet) -> JPG (lossy compression).

Det korrekte er at konvertere fra Vector -> (TIF (lossless) ->) GIF (lossless).
Avatar billede futuregrafix Nybegynder
06. juli 2005 - 12:29 #28
Tror nok lige du skal en tur på skolebænken!! Men du har ret i det med vektor, men det fuldstændig som jeg har kørt det! Jeg køre over 300 dpi ud af et vector dokument, så jeg vil mene det pænt nok, jeg regner ikk med mine kunder offset trykker deres ordre bekræftelse fra nettet...
Avatar billede jpvj Nybegynder
06. juli 2005 - 12:34 #29
Forstår ikke helt hvad du mener.

1) Hvad skal jeg på skolebænken for? Det er ikke mig, der har problemer med at få en ok kvalitet ud af min IE ved print... :-)

2) Hvad mener du med "Men du har ret i det med vektor, men det fuldstændig som jeg har kørt det!"?

3) "Jeg køre over 300 dpi ud af et vector dokument, så jeg vil mene det pænt nok, jeg regner ikk med mine kunder offset trykker deres ordre bekræftelse fra nettet..." Det kan let ødelægges af en lossy compression...
Avatar billede futuregrafix Nybegynder
06. juli 2005 - 12:39 #30
fuck det, det virker :) det er bare ikk normalt at skalere en fil ned i html koden, eller jo - men ikk så voldsomt, som det her er gået hen og blevet!

Men hva kan jeg sige, jeg slap for at vold kode min hjerne ud i en pdf løsning ;)

Tak for hjælpen jpvj!! Og selvfølgelig os til macmops!! :)

Ha' en go' dag...
Avatar billede macmops Nybegynder
06. juli 2005 - 12:40 #31
ja men hvorfor konvertere fra vector hvsi det ikke printes ordentligt??? er ikke længere helt med....men jeg er oxo en pige ....teknik ???? ;o))) *lol*
Avatar billede jpvj Nybegynder
06. juli 2005 - 12:43 #32
macmops> Der er desværre ikke en god support for vector formater (endnu). Der er også meget at ønske på bitmap fronten (ex. PNG, JPEG2000, ...).

Forklaringen på printproblemet er nok, at spørger har fået rodet lidt rundt i  billedet faktiske størrelse/opløsning og det viste på skærmen.

Smider et svar.
Avatar billede futuregrafix Nybegynder
06. juli 2005 - 12:44 #33
ja det fattede jeg heller ikkk lige, men det er åbenbart fordi det kun er tiff der kan klare det, og så derfra og over som gif eller jpg ;) Men hva, det fungere...
altså fordi man er pige er nu ike nogen hindring, jeg vil nok sige at havde du kunne forklare mig lidt om pfd der tidligere og du så nu havde fortalt du var en pige, så var jeg taget hjem for dig ;) Det er pænt advanceret og lave asppdf :) heh
Avatar billede macmops Nybegynder
06. juli 2005 - 12:44 #34
ok skal jeg oxo smide et svar??? hahaha...er lidt lost....men har helt sikkert lært noget nyt...