Avatar billede marcfj Nybegynder
04. juli 2005 - 13:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Computeren vil ikke finde mit lydkort

I har sikkert haft 1000 af de her spørgsmål før, og jeg har lige oprettet mig som bruger efter at have søgt i nogle andre spørgsmål herinde om lydkort først. Dog uden held.

Jeg har lige geninstalleret mit Windows XP men står nu med er problem: Mit lydkort fungerer ikke. Jeg har før haft geninstalleret windows og har uden problemer kunne installere driveren fra min motherboard CD-rom (da lydkortet er onboard). Men denne gang er det ikke den samme lydenhed som windows finder.

I min enhedshåndtering står der:

"C-Media AC97 Audio Device"

men med et gult udråbstegn ved siden af. Hvis jeg dobbelklikker får jeg en status:

"Enheden kan ikke starte. (Kode 10)

Klik på Fejlfinding for at begynde fejlfindingen af denne enhed."

Jeg har prøvet at køre fejlfindingen for enheden hvilket gik ud på at aktivere, og deaktivere igen. Det hjalp intet.

Det sjove er, at jeg har aldrig set denne lydenhed før. Mit lydkort har ALTID heddet SiS Audio et-eller-andet, og jeg har altid haft de nødvendige drivere lige ved hånden. Logisk set kan mit lydkort ikke bare forsvinde, men nu har den åbenbart fundet et andet? har min computer 2 lydkort onboard eller hvad sker der? Og hvordan får jeg den til at finde mit SiS kort igen?

Jeg er taknemmelig for enhver hjælp.

- Marc
Avatar billede positron33 Nybegynder
04. juli 2005 - 14:12 #1
Hej marcfj

Hvad hedder dit bundkort helt præcist?

Og velkommen til forummet i øvrigt :-)
Avatar billede halifax Nybegynder
04. juli 2005 - 16:48 #2
Også velkommen hertil fra mig.

Kode 10 betyder manglende driver. Din installation af driver er altså ikke lykkedes. Prøv igen.

Men gå lige i Computeradministration - Tjenester. Kør ned til tjenesten Windows Audio og se om den er startet. Ellers start den og sæt dens status til Automatisk.
Avatar billede halifax Nybegynder
04. juli 2005 - 16:54 #3
Sammenblandingen af C-Media og SiS AC97 er pudsig. Kan det mon tænkes, at bundkortproducenten har begge typer på cd'en, så den passer til flere varianter af samme bundkortnavn?

H-klik lydkortet i Enhedshåndtering og vælg Fjern og ok til fjern. Genstart pc og lad den installere driver påny.
Avatar billede marcfj Nybegynder
04. juli 2005 - 23:23 #4
Okay, tak for jeres svar. Desværre har ingen af dem løs problemet endnu.

Jeg prøvede at tjekke i tjenester, og windows audio var allerede startet, og sat til automatisk.

Jeg prøvede at fjerne enheden i enhedshåndteringen, og derefter genstarte. Enheden dukker frem igen med samme gule udråbstegn når den starter igen (1). Jeg prøvede at installere driveren (gennem Windows XP's automatiske driverinstallation(4)) men den  afviser mig igen(5). Jeg har taget et par screens nedenfor hvis det kunne hjælpe jer med at besvare:

(1) http://img.photobucket.com/albums/v439/marcfj/enhedshaandtering.jpg

(2) http://img.photobucket.com/albums/v439/marcfj/status.jpg

(3) http://img.photobucket.com/albums/v439/marcfj/driver.jpg

(4) http://img.photobucket.com/albums/v439/marcfj/Sgerefterhardware.jpg

(5) http://img.photobucket.com/albums/v439/marcfj/Ikkefinde.jpg

(6) http://img.photobucket.com/albums/v439/marcfj/egenskaberforlyd.jpg

Og til Positron33 har jeg lige kopieret mine bundkortoplysninger fra Sisoft Sandra (ved ikke hvor meget af det der er relevant, men nu får i hele smøren):

...
SiSoftware Sandra

System
Manufacturer : ECS
Model : K7S5A
Version : 1.0
Serial Number : 00000000
ID : 00000000-00000000-00000000-00000000

System Chassis
Manufacturer : ECS
Type : Desktop
Can be locked : No
Version : Version 1.00
Serial Number : 123456890
Asset Tag : 0123ABC

Mainboard
Manufacturer : ECS
MP Support : No
Model : K7S5A
Version : 1.0
Serial Number : 00000000
System BIOS : 62-0920-001437-00101111-040201-SiS735

Memory Controller
Error Detection Method : ECC
Error Correction Capability : 1-bit
Supported/Current Memory Interleave : 1-way / 1-way
Number of Memory Slots : 4
Maximum Installable Memory : 512MB
Maximum Module Size : 128MB
Supported STD/FPM/(B)EDO Speeds : 70ns, 60ns
Supported Memory Types : STD, FPM, EDO, Parity, ECC, SIMM
Supported Memory Voltages : +3.3V

Physical/BIOS Memory Banks
ROW-0 (RASL-6 RASL-11) : 512MB DIMM SDRAM double-bank
ROW-1 (RASL-6 RASL-11) : 512MB DIMM SDRAM double-bank
ROW-2 : Empty
ROW-3 : Empty

Chipset 1
Model : Silicon Integrated Systems (SiS) SiS735 CPU to PCI Bridge
Bus(es) : ISA AGP PCI USB i2c/SMBus
Front Side Bus Speed : 2x 100MHz (200MHz data rate)
Maximum FSB Speed / Max Memory Speed : 2x 133MHz / 2x 133MHz
Width : 64-bit
IO Queue Depth : 7 request(s)

Logical/Chipset 1 Memory Banks
Bank 0 : 512MB DDR-SDRAM 2.5-3-4-6 2CMD
Bank 1 : 512MB DDR-SDRAM 2.5-3-4-6 2CMD
Channels : 1
Speed : 2x 100MHz (200MHz data rate)
Multiplier : 1/1x
Width : 64-bit
Refresh Rate : 15.60µs
Power Save Mode : No
Fixed Hole Present : No

Environment Monitor 1
Model : ITE IT8705/12 ISA
Mainboard Specific Support : No

Temperature Sensor(s)
Board Temperature : 30.0°C / 86.0°F
CPU Temperature : 48.0°C / 118.4°F
Power / Aux Temperature : 6.0°C / 42.8°F

Cooling Device(s)
Auto Fan Speed Control : No
Power / Aux Fan Speed : 2961rpm

Voltage Sensor(s)
CPU Voltage : 1.76V
Aux Voltage : 2.50V
+3.3V Voltage : 3.20V
+5V Voltage : 4.97V
+12V Voltage : 12.29V
Standby Voltage : 4.89V
Battery Voltage : 3.06V

AGP Bus(es) on Hub 1
Version : 2.00
Speed : 4x
Fast-Writes Enabled : No
Side Band Enabled : Yes
Aperture Size : 64MB

PCI Bus(es) on Hub 1
Version : 2.10
Number of Bridges : 1
PCI Bus 0 : PCI (33MHz)
Multiplier : 1/3x

LPC Hub Controller 1
Model : Silicon Integrated Systems (SiS) SiS PCI to ISA Bridge (LPC Bridge)
ACPI Power Management Enabled : Yes
Speed : 7MHz

USB Controller 1
Model : Elitegroup Computer Sys SiS5597/8 Universal Serial Bus Controller
Version : 1.00
Interface : OHCI
Channels : 3
Supported Speed(s) : Low (1.5Mbps) Full (12Mbps)
Legacy Emulation Enabled : No

USB Controller 2
Model : Elitegroup Computer Sys SiS5597/8 Universal Serial Bus Controller
Version : 1.00
Interface : OHCI
Channels : 3
Supported Speed(s) : Low (1.5Mbps) Full (12Mbps)
Legacy Emulation Enabled : No

System SMBus Controller 1
Model : SiS 5595 Internal SMBus
Advanced TCO Mode Enabled : No
Slave Device Enabled : No
PEC Support : No

Expansion Slot(s)
PCI1 (1h) : PCI 32-bit +3.3V Shared PME Full-Length Used (Silicon Integrated Systems (SiS) Virtual PCI to PCI Bridge)
PCI2 (2h) : PCI 32-bit +3.3V Shared PME Full-Length Available (Silicon Integrated Systems (SiS) SiS PCI to ISA Bridge (LPC Bridge))
PCI3 (3h) : PCI 32-bit +3.3V Shared PME Full-Length Available (Elitegroup Computer Sys SiS900 10/100 Ethernet Adapter)
PCI4 (4h) : PCI 32-bit +3.3V Shared PME Full-Length Available
PCI5 (5h) : PCI 32-bit +3.3V Shared PME Full-Length Available

Port Connector
USB - Def : SSA SCSI - Mini Centronics / DB-25 pin male

Performance Tips
Warning 2533 : Disabled host controllers are present. Check BIOS settings.
Notice 224 : SMBIOS/DMI information may be inaccurate.
Tip 2511 : Some memory slots are free so the memory can be easily upgraded.
Warning 100 : Large memory sizes should be made of Registered/Buffered memory.
Tip 2 : Double-click tip or press Enter while a tip is selected for more information about the tip.

....

Hmm, jeg forstår nu stadig ikke hvor mit "gamle" lydkort blev af. Efter jeg geninstallerede XP er der nogle gamle mapper der ikke er blevet slettet, bl.a. mappen "Progammer", hvori der ligger en (tom) mappe som besidder det præcise navn på det gamle lydkort; SiS7012. (hvis det skulle have interesse.

Jeg er sikker på at driverne til SiS enheden ligger på min mainboard CD for jeg har installeret dem utallige gange før som sagt. problemet er bare at min computer tilsyneladende ikke ved at mit SiS kort eksisterer og den istedet finder C-Media kortet... Fatter bjælde, og min computer er stadig uden lyd :(

- Marc
Avatar billede milter Ekspert
04. juli 2005 - 23:54 #5
Har du installeret DirectX og virker det?

Check sådan her:

Start > Kør > I vinduet "Åbn" skriver du  dxdiag  > OK.

Check din lyd her.
Avatar billede marcfj Nybegynder
05. juli 2005 - 00:47 #6
Milter > Har lige tjekket, og følgende meddelse dukker op:

http://img.photobucket.com/albums/v439/marcfj/dxlyd.jpg

andre forslag?
Avatar billede halifax Nybegynder
05. juli 2005 - 01:17 #7
Flot arbejde med dine screenshots.  :)

Du er nødt til fra Enhedshåndtering at prøve at fjerne det igen, SAMT det du har øverst under Andre Enheder med gult spørgsmålstegn - Multiemediekort.

Du har ret mht lyddriver hedder noget med SiS 7012 (kender det fra egen pc). Prøv at hente audio driveren fra ECS's site her
http://www.ecsusa.com/downloads/downloads_main.cfm?to=Motherboard

- filen hedder 7012_111.zip, pak den ud og kør Setup.exe

Evt. først gå i Tilføj-/Fjern programmer og fjern alt der måtte have med lydkort at gøre, enten som AC97, c-medie, what ever..
Avatar billede halifax Nybegynder
05. juli 2005 - 01:23 #8
Fra ovennævnte link til ecsusa vælger du først Socket 462, dernæst K7S5A(1.1) som er det der må være dit bundkort iflg. Sandra ovenfor. Hvis du vælger K7S5A+(1.0) er audio driveren den samme, nemlig SiS 7012_111.
Avatar billede marcfj Nybegynder
05. juli 2005 - 01:49 #9
Orh, perfekt halifax! :)

Jeg fjernede som sagt først en driver ved navnet C-media 3D Audio som windows selv havde installeret med "guiden ny hardware" inde fra tilføj/fjern programmer, lavede den requirede reboot, og hentede så den der SiS driver fra ECS's hjemmeside. Efter en helt og aldeles smertefri installation blev jeg igen påkrævet at reboote. Men denne gang med den fantastiske "Dee-du-du-dø" sluk-lyd, der kommer når windows lukker, til følge :D

Du reddede min dag! Muchos gracias! min lyd virker perfekt nu!

(Et lille triumf screen med på vejen for at krydre det ellers så trivielle indlæg)
http://img.photobucket.com/albums/v439/marcfj/lortetfungerer.jpg

Mange tak til jer andre der også forsøgte at hjælpe. Næste gang jeg har problemer med min puter skynder jeg mig ind på eksperten.dk.

Og pointene går til dig halifax

- Marc
Avatar billede halifax Nybegynder
05. juli 2005 - 02:05 #10
Tak. Jeg kan lige forestille mig lyden du selv udstødte, da du hørte dyret give lyd fra sig.  :)

Happy listning.