Avatar billede woogoo Nybegynder
04. juli 2005 - 13:10 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Overvågning af FTP.

Hej eksperter..

Jeg har en hjemmeside.. og kunne godt tænke mig at vide om der fandtes et program som konstant var opkoblet til min FTP server.. og som kunne overvåge om der var andre der loggede på FTP serveren.. har nemlig en lille mistanke om at der sidder en anden og kigger engang imellem..

så et lille program som kan se om der logger andre IP'er på ville være rart.. nogen der kender et?
Avatar billede overloaded Mester
04. juli 2005 - 13:15 #1
Der skulle gerne være en log i en ftp server der hele tiden fortæller hvem der logger af og på, ellers skal det nok slåes til.
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. juli 2005 - 13:20 #2
Programmet Snort (www.snort.org) er et intrution detection program, der bl.a. kikker i loggen. Snort kan (med lidt add on) sættes op til aktivt at blokkere efter et reglsæt.

Du kunne også anvende en firewall foran din ftp server, i denne kunne du tillade de IP adresser du ønsker skal have adgang, hvorefter andre ikke kan tilgå din server.

Hvis du anvender et Microsoft baseret system, så kan det gratis program Microsoft Log Parser, som du kan hente på microsofts hjemmeside, læse logfilerne for dig og præsentere oplysningerne på en mere spiseligmåde, det kræver dog at du kan bruge log parser, der kan ganske meget. (der findes en god bog der beskriver alle muligheder)
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. juli 2005 - 13:25 #3
Jeg glemte lige at tilføje.

Du kan faktisk beskytte din server med en linux Netfilter firewall hvor du installere snort på firewallen. Hvis du så også anvender Squid og jeanna har du faktisk etableret en applikations proxy foran dine servere og det giver høj grad sf sikkerhed, høj grad af styrring og høj grad afautomatisering.

Med microsoft systemer kan du anvende ISA server til at opnå noget af det samme. Problemet med ISA er at ingen i sikkerhedsbranchen vil anbefale at du sætter denne forest som bastions firewall. Løsningen kunne være at placere en Linux netfilter forest og så ISA serveren lige bagved. ISA er også en applikations proxy.

Selve netfilteren kan du få færdige konfigurations løsninger til se f.eks. Smoothwall (www.smoothwall.org), Shorewall (søg på google) eller Firehol (søg også her på google)
Avatar billede woogoo Nybegynder
04. juli 2005 - 14:28 #4
tak Bufferzone.. du får point.. :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. juli 2005 - 14:37 #5
Takker, vend bare tilbage hvis du skal have hjælp til nogle af applikationerne