Avatar billede molleren Nybegynder
28. juni 2005 - 11:11 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Formularfelt standardværdi på baggrund af forespørgsel

Mine data er i en tabel ordnet efter en nøgle, der for det meste hedder:

LLC0000 (format), altså eks. Ab-1234 men der er enkelte, som hedder Ab-1234a og Ab-1234b, hvormed jeg ikke kunne autogenerere en nøgle ved overførsel af data til databasen.

Men når jeg fremover skal oprette en ny post (gennem formular), skal posten leve op til nummereringskravet LLC0000, og den næste skal så være en større end den foregående.

Jeg har lavet en forespørgsel der vælger den største værdi ud, men hvordan får jeg så standardværdien i et tekstfelt i min formular til være lig med værdien i forespørgslen +1 (det er jo en blanding mellem tekst og tal)?

Måske er der en helt anden måde, at løse det på?

Det er ikke muligt at ændre tidligere givne numre pga. dokumentstyring.

Mvh Morten
Avatar billede molleren Nybegynder
28. juni 2005 - 15:57 #1
Tirsdag den 28. juni 2005.

Vejrudsigt, der gælder til onsdag morgen, udsendt kl. 14.30.

I aften og i nat tørt og klart vejr med nattemp. ned mellem 8 og 13 grader. Let til frisk, i Nordvestjylland op til hård vind fra vest og nordvest, der langsomt aftager og bliver svag til frisk fra nordvest og nord. Onsdag tørt og ret solrigt vejr med temp. mellem 18 og 23 grader, i Vestjylland op til 25 grader og svag til jævn vind fra nordøst og øst.

Er der ellers nogen, der har erfaringer med Experts-Exchange.com ?
Avatar billede rosco Novice
28. juni 2005 - 16:15 #2
Opret det som talfelt, i forespørgslen laver du et felt der hedder,
Udtryk1: "LLC-" & [Nøgle].
Idsæt denne kode.

Private Sub Form_Current()
  If Me.NewRecord Then
    Me!Nøgle = DMax("[Nøgle]", "dintabel")
  End If
End Sub
Avatar billede molleren Nybegynder
29. juni 2005 - 13:23 #3
Jo, det er noget af det rigtige, der så bare det problem med at nogle poster hedder a og b til sidst...
Avatar billede molleren Nybegynder
29. juni 2005 - 14:08 #4
Det virker ok at indsætte

Private Sub Form_Current()
  If Me.NewRecord Then
    Me!Nøgle = DMax("[Nøgle]", "dintabel")
  End If
End Sub

i hændelser ved aktuel, så jeg den højeste indsat..

Men den skulle gerne lægge een til..

Så det er noget med at gemme den største post som fås ved dmax, tjekke om længden af teksten er 6 eller 7 (afhængig af suffix tilsat), hvis 7 skal det sidste bogstav fjernes, Herefter skal de sidste 4 tegn så konverteres til tal, der lægges een til og denne værdi laves så om til tekst med det ovenover nævnte præfix foran (Ab-).
Derefter er Me!Nøgle = nyværdi

Og jeg kender ikke nok til vba til at kode skidtet..

Måske (dette er selvfølgelig ikke korrekt kode, men en mere solskoldet version)

Load DmaxDMax("[Nøgle]", "dintabel")
Store maxtextvar
if maxtextvar = 7
then remove lastchar
else
getlast 4 chars
store numbervar
convert to numbers
numbervar = numbervar+1
convert to text
replace last 4chars of maxtextvar with numbervar
Me!Nøgle = maxtextvar

Altså er det Eksperten.dk eller hvad??
Avatar billede molleren Nybegynder
29. juni 2005 - 14:28 #5
Nå, en god ven kom op med den her istedet:

  thenum = DMax("Nøgle", "Tabel1") ' get largest value
    thenum = Mid(thenum, 4, 4) ' chop off TE- and end char
    Nøgle.Value = "Te-" & thenum + 1
Avatar billede rosco Novice
29. juni 2005 - 16:20 #6
Det er rigtigt, den skal bare se sådan ud

Private Sub Form_Current()
  If Me.NewRecord Then
    Me!Nøgle = DMax("[Nøgle]", "dintabel")+1
  End If
End Sub
Avatar billede rosco Novice
29. juni 2005 - 16:23 #7
Fik du det til at virke?
Avatar billede molleren Nybegynder
29. juni 2005 - 21:35 #8
Der sker det, både i dit og mit forslag, at når jeg trykker, i navigationsbjælken, på næste post, så opretter den en ny post.

Den skal jo bare bladre rundt og oprette en ny post?

Men det virker at den næste post hedder den "største+1"...

Håber nogen kan hjælpe..
Avatar billede molleren Nybegynder
30. juni 2005 - 08:50 #9
^ Den skal jo bare bladre rundt og _ikke_ oprette en ny post når jeg bladrer opad..

Havde skrevet forkert i foregående kommentar
Avatar billede molleren Nybegynder
30. juni 2005 - 09:17 #10
Ok, er novice til Acccess, har fundet ud af at når man blader næste ved den sidste post, så går den til ny post, og er der allerede indtastet noget i nøglefeltet, ja så kan den automatisk gå videre.. Kan jo evt. be den om at kræve noget i de andre felter..

Så håber det er ok vi deler Rosco, tak for hjælpen.
Avatar billede rosco Novice
30. juni 2005 - 13:34 #11
Jeg er på arbejde nu. hjemmefra kan jeg sende et eksempel med ens egne navigationsknapper, det forhindrer en i at bladre til næste post, når man står ved sidste post.
Avatar billede rosco Novice
30. juni 2005 - 13:40 #12
Hvis du lægger din emailadresse skal jeg gerne sende det.
Avatar billede molleren Nybegynder
30. juni 2005 - 13:52 #13
ok tak, molleren snabela gmail dot com, håber det er til at tyde..
Avatar billede rosco Novice
30. juni 2005 - 16:09 #14
Er sendt.:O)
Avatar billede rosco Novice
02. juli 2005 - 09:56 #15
Jeg fik mail og db retur, er du fik jeg rigtig fat i din mailadresse.
molleren@gmail.com
Avatar billede molleren Nybegynder
04. juli 2005 - 10:50 #16
Det kan godt være googles mailsystem, adressen er ellers rigtig...

Men skrev nu min mailadresse i tekst for at forhindre spam(!)... Men du kan prøve denne: molleren snabela brygge dot dk samme format som tidligere..

Ellers smut ind på molleren.dk og tryk mail ;)