Avatar billede niconul Praktikant
27. juni 2005 - 10:39 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

300 GB harddisk+bios-problemer

Jeg har en 300GB harddisk som kun vil vises som 137GB i bios og i windows. Jeg har et p4p800 bundkort med driver 1019 til. Når jeg kører en maxtorboot-disk for at sætte harddisken op siger den at den er 300GB, men når jeg skal til at ligge windows ind på den, så siger den i install menuen at den kun er 137GB. Partitions programmet Norton kan også kun finde 137GB. Men den kan også se at disken HAR en størrelse på 300GB, jeg kan bare ikke få lov til at formatere den. Jeg har sp2 inde. jeg har også lba 48bit enabled. SKAL bios se en 300GB harddisk før jeg kan få det til at virke i windows xp???
Avatar billede peet49 Nybegynder
27. juni 2005 - 10:43 #1
Du skal have service pack 1 eller 2 for, at enable big drives.
Avatar billede peet49 Nybegynder
27. juni 2005 - 10:44 #2
Du skal i administrer og klargøre disken, inden du formaterer.
Avatar billede venturer Nybegynder
27. juni 2005 - 10:44 #3
Hvis du i diskhåndtering kan se at disken er på 300GB skal du huske at du skal oprette en partition før du kan formatere den.

Hvis Windows bliver installeret UDEN service packs kan det giver nogle problemer hvis du sætter den til at bruge hele disken (hvilket for XP's vedkomne kun er 137GB) og du senere installerer SP2.
Prøv i stedet at sætte installationsdrevet til at vreæ 100GB og så instalerer du SP2. Herefter kan du uden videre oprette en partition på de sidste 200GB. Det har virket fint for mig tidligere.
Avatar billede niconul Praktikant
27. juni 2005 - 12:03 #4
Okay... Når jeg køre maxtorbootdisk, skal jeg så bare lave en partition på 100Gb og lade resten være indtil jeg får startet xp op og lagt sp2 ind? Jeg mener jeg har prøvet det. Har prøvet en DEL efterhånden og den gider bare ikke at finde mere end 137 gb i xp. Det har ikke noget med bios at gøre har det?? Hvis den kun finder 137GB i bios kan den så godt finde mere end det i windows??
Avatar billede peet49 Nybegynder
27. juni 2005 - 12:11 #5
Du kan oprette en partition på resten senere.
Avatar billede niconul Praktikant
27. juni 2005 - 13:47 #6
Hænger bios og windows xp ikke sammen når det kommer til størrelsen på harddisken??? Hvis den kun finder 137GB i bios kan man så bruge 300GB i xp??
Avatar billede halifax Nybegynder
27. juni 2005 - 14:54 #7
Du har ret med hensyn til BIOS - den skal også understøtte 48-bit LBA, dvs. reelt er det IDE-controleren. Har du undersøgt om en BIOS upgrade er tilgængelig for dit board?
Dernæst skal SP1 eller 2 være installeret, som beskrevet ovenfor, før du kan oprette partitioner ud over de 137GB.

Du kan læse i denne MS artikel
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;303013&Product=winxp

Og du kan læse mere her    www.48bitlba.com
Avatar billede hedegaard9240 Nybegynder
27. juni 2005 - 19:55 #8
Har haft en ven der har haft samme problem bare med en 200Gb?
Det kan være Din Xp-cd key. Prøv skift den?
Er den orginal din Key til Xp?
Avatar billede niconul Praktikant
28. juni 2005 - 00:36 #9
Ja.. Det er en orginal xp cd key. Jeg har koblet en 200GB til nu og den kan den sagtens finde. Både i bios med den rigtige størrelse og i xp.
Avatar billede hedegaard9240 Nybegynder
28. juni 2005 - 00:40 #10
hmm:/ tja så ved jeg desvære ikk?
Avatar billede halifax Nybegynder
28. juni 2005 - 01:36 #11
Når 200GB disken vises OK og fuldt ud er dit system 48-bit LBA klar.
Du har jo også SP2 inde nu, og derfor burde du på 300GB disken være i stand til at oprette yderligere partition(er) ud over de 137GB. I Diskhåndtering. Der skal først oprettes yderligere partition, før du kan formatere, og først når den yderligere plads er formateret kan XP se den.

Hvis du alligevel ikke kan, hvad sigen den så i fejlmeddelelse? Vises der noget "unormalt" om den i Diskhåndtering.
Avatar billede niconul Praktikant
28. juni 2005 - 02:35 #12
Når jeg går ind i diskhåndtering kan jeg se de 137GB men ikke mere end det.. Jeg kan ikke få lov til at formatere eller partitionere noget. Jeg har lagt partition magic ind og den kunne godt se hele disken men der meldte den fejl hvis jeg prøvede at formatere den selvom disken er 1oo% iorden. Kan man ikke få den til at køre via diskhåndtering eller bliver man nødt til at ty til partitionsprogrammerne? Når du snakker om at XP først kan se den når den er formateret, hvordan skulle jeg så være istand til at se den i diskhåndtering?? :)
Avatar billede halifax Nybegynder
28. juni 2005 - 11:20 #13
"at XP først kan se den når den er formateret" = XP kan først se den i Stifinder og i Denne computer efter formatering.

Det underlige er, at du i Diskhåndtering ikke kan oprette yderligere partition på den ikke-allokerede plads = pladsen ud over de 137GB. Citat fra dig: Jeg kan ikke få lov til at formatere eller partitionere noget".

Videre skriver du: "Jeg har lagt partition magic ind og den kunne godt se hele disken men der meldte den fejl hvis jeg prøvede at formatere den selvom disken er 1oo% iorden."

Kan du ikke med Partition Magic oprette partition på den ikke-allokerede plads?
Der skal oprettes partition FØR du kan formatere den.

Hvis ej heler PP kan gøre det, må der være sket en fejl med disken.
Avatar billede niconul Praktikant
30. juni 2005 - 17:58 #14
Jeg har lige nu sendt harddisken tilbage til der hvor jeg købte den, så de kan fejlfinde på den. Har en mistanke til at det er den det er galt med, da jeg har prøvet alle de ting i har foreslået... Der er bare intet liv i den dumme disk udover de 137GB....
Avatar billede halifax Nybegynder
30. juni 2005 - 18:08 #15
OK Giver du en tilbagemeldng her, når du får disken retur, eller modtager en anden?
Avatar billede niconul Praktikant
30. juni 2005 - 20:48 #16
Yep.. jeg skal nok give en tilbagemeldning her engang når jeg modtager min ny disk....
Avatar billede niconul Praktikant
07. juli 2005 - 10:39 #17
Nu har jeg fået min nye disk og der er absolut INGEN problemer overhovedet. Fandt 300GB i bios og det samme i windows. Har fået den til at køre. Så var det alligevel en fejl på den gamle disk. Mystisks når jeg havde kørt en maxtor full scan på den og den meldte 0 fejl.... jeg fatter ingenting. Men jeg er glad for at den kører nu. Så er der atter plads til gode sager :) Takker mange gange for hjælpen.. Halifax.. Du har været en god hjælp, så send et svar så får du point...
Avatar billede halifax Nybegynder
07. juli 2005 - 11:48 #18
Tja... Der kan forekomme de særeste fejl med en computer og dens komponenter. Var det Powermax du brugte til at teste gl. disk med?

Tillykke med dine ny 300 GB.  )
Avatar billede niconul Praktikant
08. juli 2005 - 09:07 #19
ja... det var powermax jeg brugte... Kan være det ikke lige er det bedste program til at teste om en harddisk er 100% ok?