Avatar billede screem_brille Novice
23. juni 2005 - 23:09 Der er 56 kommentarer og
1 løsning

Må der gives point i følgende spørgsmål?

Må spørger give point i dette spørgsmål ? http://www.eksperten.dk/spm/625956

jeg mener at løsningen ikke er tilgængelig for alle, for alle vil ikke bare kunne finde en brugt adaptor.
Avatar billede hcma Novice
24. juni 2005 - 00:54 #1
gråzone. spørgeren fik besked om hvor hun kunne købe en ny (hos forhandler) eller en brugt (privat)
forhandlerløsningen er brugbar for alle.
privatløsningen kun for spørgeren i dette tilfælde, men alle er vel velkommen til at spørge "privaten" om han/hun har flere brugte liggende, hvorfor privatløsningen vel også må være tilgængelig for alle.
Men, men, men...  den er tricky
Avatar billede screem_brille Novice
24. juni 2005 - 00:59 #2
catbody, han siger jo direkte han ikke har flere, så det var jo en engangs løsning
Avatar billede hcma Novice
24. juni 2005 - 01:20 #3
nu leger jeg lige djævelens advokat.
ja, han siger, har han ikke har flere, men da han havde den ene, var den jo tilgængelig for alle, lige indtil den blev solgt/givet væk, det eneste der krævedes, var at en eller anden efterlyste sådan en.
synes selv den er lidt "ulden", men tror ikke der er noget at gøre.
Avatar billede screem_brille Novice
24. juni 2005 - 01:31 #4
ja den VAR tilgængelig...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. juni 2005 - 02:42 #5
Det her er coadmin-kategorien.. lad en coadmin afgøre det.. det er jo dem, der i sidste ende skal træffe beslutningen..

/theSurfer
Avatar billede boxer Nybegynder
24. juni 2005 - 08:23 #6
Det kan du have ret i thesurfer. Jeg tror bare ikke coamdmins blander sig i pointspørgsmål længere.
Jeg kan dog ikke helt se hvad problemet er.... udover at screem_brille ikke fik point.
Avatar billede huset Praktikant
24. juni 2005 - 08:29 #7
Er det noget at spendere så meget tid på screem_brille?

Det er jo åbenlyst, at brugeren ikke benytter dine indlæg, og det står jo frit for hvem man vil tildele point.

Du fik sådanset også løsningen

Svar: bennyn

så det er tilgængelig for alle. Glem nu de skide point...
Avatar billede screem_brille Novice
24. juni 2005 - 09:34 #8
boxer det har intet med point at gøre, men at jeg mener at det er i strid med reglerne (jeg har lige deltaget i et spørgsmål som blvier løst undenfor eksperten, og der har jeg også fortalt at der ikke må uddeles point, selvom det ville have været til mig selv, så det har ikke noget med point at gøre)

Men til jer andre hvis I søger efter løsningen nu, så virker den også for jer ?
Avatar billede huset Praktikant
24. juni 2005 - 09:35 #9
Du virer nu lidt pointfikseret http://www.eksperten.dk/spm/627514

Men co'erne vil nok kommentere den tråd du omtaler.
Avatar billede screem_brille Novice
24. juni 2005 - 09:44 #10
huset ja lige i netop den ser du mig nævne antal point, fordi jeg undrer mig over et spørgsmål som kræver man er rigmeligt godt inde i købeloven, ikke er vigtigere for spørger (hvilket faktisk en eneste gang sammen med det spørgsmål fra foxmulder58 hvor han startede med 1 point og forhøjde til hele 6 for at få forskellene at vide på LCD og plasma)

Og er også sikker på en coadmin vil kigge på den tråd jeg omtaler i det her spørgsmål, ellers er reglerne jo intet værd.
Avatar billede huset Praktikant
24. juni 2005 - 09:48 #11
screem_brille, du hjælper vel med samme indsats om tråden er med 5 point eller den er med 200 point?

Hvad angår du nævner point i den tråd jeg linker til, så har jeg set dig gøre det samme utallige gange tidligere :D men det er jo en anden sag sorry!
Avatar billede screem_brille Novice
24. juni 2005 - 10:02 #12
huset så mange gange er det vist heller ikke, jeg mindes det da ikke ?
Avatar billede boxer Nybegynder
24. juni 2005 - 10:15 #13
screem_brille -> For mig at se var løsningen på dette spørgsmål "at købe en brugt"
Det var den billigste løsning for brugeren.
Så hvis andre søger en løsning får de den faktisk også.
Avatar billede huset Praktikant
24. juni 2005 - 10:34 #14
Ganske enig boxer
Avatar billede screem_brille Novice
24. juni 2005 - 10:42 #15
anonym, man behøver ikke oprette et spørgsmål for at vide man kan købe en ny eller en brugt, og problemet er jo netop at den løsning ikke gangbar for alle.
Avatar billede huset Praktikant
24. juni 2005 - 10:44 #16
Med andre ord, du føler dig snydt for point :D

Glem nu de småting, og hop ud i solen nu den endelig er her :D
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
24. juni 2005 - 11:34 #17
enig med Huset..O)
- og screem_brille, du plejer da ikke at gå så meget op i reglerne..??

Kæmp for den gode stemning..O)
Avatar billede screem_brille Novice
24. juni 2005 - 11:38 #18
-bartfreak fortæl lige hvor jeg ellers har været ligeglad med reglerne ?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
24. juni 2005 - 12:32 #19
Avatar billede huset Praktikant
24. juni 2005 - 13:25 #20
*host*
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. juni 2005 - 13:39 #21
Mit (ikke-coadmin) syn på sagen:

* Spørgeren ("posedame") siger "Nyt eller brugt". Svaren ("bennyn") løser problemet med en "brugt".

* Hvis der har været penge involveret, må der ikke tildeles points, jvf Ekspertens regel §2.6.

* Der HAR været ekstern kommunikation (f.eks.: hvordan kunne bennyn ellers få posedames adresse?), hvilket ikke er tilladt jvf Ekspertens regel §2.1.12 og §2.1.13. Det betyder, at der IKKE må tildeles points! (det her er jo ikke en "lovlig pointoverførsel" retur til spørgeren, se §2.1.13)

* Engangsløsninger kan forekomme.. ellers skal man have uendeligt af alt..

* Ekspertens er bygget op omkring points, hvilket er en betalingsmiddel. Derfor er points vigtige. Folk skal derfor ikke blande sig i, hvordan andre skal behandle points. Også selvom det kun er 0.5 points. -- Points er points!
Hvis man ikke selv vil have points, fint.. længere er den ikke.

* Coadmins SKAL blande sig, når der (muligvis) er tale om brud på Ekspertens regler! -- Alt andet ville jo være dumt, når der er regler der omhandler points! -- Ellers skal coadmins/admin slette reglerne der omhandler points!

* Citat af Ekspertens regel §2.3: "Opleves overtrædelse af Eksperten.dk’s regler i et spørgsmål, hvor man selv deltager, er man forpligtet til at oplyse dette via www.eksperten.dk/anmeld.phtml" -- Denne regel kan bruges på en normalvis (i stedet for spørgsmål), når man engang får en kvittering/bekræftelse på, at coadmins kigger på sagen.. ellers er den intet værd, da systemet er så ustabilt, som det nu er.

* Hold jer til emnet.. ellers må I bare lad være med at skrive indlæg! Vi kommer ingen steder med spam, hvilket heller ikke er tilladt, jvf Ekspertens regel §2.8.

* Pointsrytter/paragrafrytter min bare r*v! Man kan gøre som man vil, så længe at det er inden for de regler, som man har accepteret. -- Vil man ikke overholde reglerne, kan man bare lukke kontoen: http://www.eksperten.dk/konto.phtml?option=quit

Min konklusion: Da der har været ekstern kommunikation (§2.1.12 og §2.1.13), og muligvis penge involveret (§2.6), er det ikke tilladt at tildele svaren "bennyn" points.. også selvom der ikke har været penge involveret..

Jeg mener stadig, at vi skal have en coadmin på sagen.. brug anmeld-funktionen.. så må de diskutere sagen, og komme med en beslutning.. hvis vi er heldige, kommer de også med en udtalelse.. det kan lade sig gøre.. jeg har set det før.. :-)

/theSurfer
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. juni 2005 - 13:42 #22
PS: Jeg mener selv, at mit indlæg (24/06-2005 13:39:26) er i en sober tone :-)

/theSurfer
Avatar billede huset Praktikant
24. juni 2005 - 13:45 #23
Good point thesurfer, og jeg mener også dette burde være foregået bagom E.

Grunden til jeg kommeterede var, at jeg flere gange har set screen_brille træde ved siden af selv.

Derfor min forundring. Men JA, reglerne er ikke fulgt, men come on :D

Kig ud, og se hvor dejlig vejret er, at vi så stadig sidder inde, kan der jo være flere grunde til. Personligt er det pga jobbet.

Min tid på eksperten, og med diverse navne jeg har haft med diverse konti, har vist mig, at man ligeså godt kan slå i en dyne. Det tog mig beklageligt længe inden jeg got the drift :D

Men efter 2 (eller er det 3) år på bagen herinde, har jeg lært lidt omkring justits.

Min holdning er...let it go :D

God sommer
Avatar billede boxer Nybegynder
24. juni 2005 - 13:55 #24
thesurfer -> Hvor kommer de regler og paragraffer fra?
Jeg har lige læst: http://www.eksperten.dk/regler.phtml (som jo må ses for at være de regler der gælder på eksperten) men kunne ikke finde de paragraffer du henviser til.
Jeg gætter på at de kommer fra en helt anden HP som der ikke linkes til nogen steder på E.
Har jeg ret?
Avatar billede huset Praktikant
24. juni 2005 - 13:55 #25
Avatar billede syvon Nybegynder
24. juni 2005 - 13:57 #26
Lige en lille indskydelse.

Ind til vidre kan jeg ikke se at reglerne er blevet brudt, da der ikke er noget accepteret svar i omtalte spørgsmål endnu.

Så hvorfor alt det alt det vrøvl og lange diskutioner, posedamen kan jo stadig nå at lægge et svar selv og lukke, Og det ender det jo nok også med.
Avatar billede screem_brille Novice
24. juni 2005 - 13:59 #27
-bartfreak du ved udemærket godt hvorfor du ikek fik de point (det skyldes ene og alene dit sprog valg), og hvis du læser reglerne står der jo højt og tydeligt at er point først givet kan man kun anmode om point bliver givet tilbage eller til den person man måtte mene skulle have dem, ergo, er reglerne fulgt, men indrømmer gerne at under normale omstændigheder, så burde du have fået dem
Avatar billede huset Praktikant
24. juni 2005 - 14:03 #28
Skal vi nu ikke stoppe denne gang fis, og lade coadmins dømme denne sag.

Anmeld tråden, os se tiden an.

Nytter intet vi andre mundhugges :D
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. juni 2005 - 14:04 #29
Jeg skulle jo absolut glemme et eller andet! :-)

Reglerne står her: http://www.eksperten.dk/regler.phtml

Eksempel:
§2.1.13 = gå ned til punkt 2, ind til punkt 1, ind til punkt 13. Der har du så:
[Det er ikke tilladt, at] "tildele point for en opgave løst uden om Eksperten.dk (f.eks. opgaver løst via mail, ICQ eller telefon), eller blot et andet spørgsmål på Eksperten.dk (lovlig pointoverførsel undtaget)."

Osv.. :-)

Syvon> Det er korrekt, at der ikke er begået nogen forbrydelse endnu :-)

/theSurfer
Avatar billede bennyn Nybegynder
24. juni 2005 - 14:04 #30
Jeg mener stadig at jeg har svaret på det der er blevet spurgt om, nemlig om det skal være nyt, brugt eller en ny printer.. Hefter har jeg sendt en adaptor uden beregning til brugeren, fordi jeg er flink. Den eneste kommunikation vi har haft udenfor eksperten er udveksling af adresse, og det er vel fair nok at man ikke vil have lagt en postadresse ud.. Mht overdragelsen af selve adaptoren, så kommer det jo ikke rigtig svaret på spørgsmålet ved. Grunden til at jeg har valgt at fortsætte denne debat er at jeg er ved at være træt af at nogen forsøger at lege lovhåndhævere herinde, hvad vi jo har COadmins til. Jeg venter spændt på en udmelding, for jeg holder stadig på at jeg har svaret på det spørgsmål der blev givet korrekt, nemlig at man kan finde en brugt adaptor, at jeg så ved siden af har sendt en adaptor, kommer jo ikke selve spørgsmålet ved..
Avatar billede screem_brille Novice
24. juni 2005 - 14:08 #31
bennyn, medmindre folk er dummere end hovedløse kyllinger, så ved de godt man enten kan købe en ny eller en brugt, (man kan ikek regne med at alle bare kan få en af en eller anden flink bruger)
Avatar billede boxer Nybegynder
24. juni 2005 - 14:20 #32
huset -> Det er jo en side der er lavet uden om E. Hvis skaberne/ejerne af E kunne stå ved det der står på den side, ville de nok linke til den. Jeg ser den kun som vejledende.

thesurfer -> Det var IKKE det du skrev først :o)

"* Der HAR været ekstern kommunikation (f.eks.: hvordan kunne bennyn ellers få posedames adresse?), hvilket ikke er tilladt jvf Ekspertens regel §2.1.12 og §2.1.13. Det betyder, at der IKKE må tildeles points! (det her er jo ikke en "lovlig pointoverførsel" retur til spørgeren, se §2.1.13)"

At der har været ekstern kommunikation, betyder IKKE at opgaven er løst via mail eller andet (uden om Eksperten). Der er blot formidlet en sælger. Bennyn har, som han selv siger, fundet billigste mulighed til posedamen. Som screem_brille skriver, er det selvfølgelig logisk. Men det er alligevel svaret på spørgsmålet.
Derfor bør og skal bennyn have point for spørgsmålet - alt andet vil være i strid med ekspertens regler.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. juni 2005 - 14:24 #33
boxer> "skrev først"?
Min opfattelse er, at de har snakket sammen, via andet medie end Eksperten.. når svaren så (ude af det blå) bare smider et svar, og man ikke kan se hvor det kommer fra, vil jeg gå ud fra, at problemet er løst et andet sted..

/theSurfer
Avatar billede boxer Nybegynder
24. juni 2005 - 14:27 #34
Spørgsmålet fra posedamen lød sådan her:
"Min HP AC/DC adapter til min printer er død. Den har:
Input: 100-240V ~ 50/60Hz 1,0A MAX.
Output: 18V 2.23A LPS
Er der nogen af jer der hved hvor jeg kan købe en ny (min lokale el shop ville have 700 kr.) eller evt. brugt, eller skal jeg bare købe en ny multi printer?"

Bennyn besvarer spørgsmålet ved at fortælle hvor hun kan få en brugt. Det kan da ikke være mere efter bogen?!
Avatar billede screem_brille Novice
24. juni 2005 - 14:27 #35
boxer man kan da ikke tildele poit til en som har løst problemet uden andre kan få gavn af det (det svarer til man i alle spørgsmål skriver: kontakt en professionel, og så er berettiget til point), der ligger ingen tvivl om at problemet er løst uden om experten, men sjovt som det pludseligt er blevet ok, at se stort på reglerne....
Avatar billede boxer Nybegynder
24. juni 2005 - 14:31 #36
Bennyn skriver svaret som en kommentar:
"Hej Posedame.. Jeg står nu med en HP 0950-3807 PSU i hånden
Input 100-240 V 1 A
Output 18 VDC 2,23A lps

Er du interesseret så kan du skrive til mig på bennyn(at)bennyn.dk så finder vi ud af noget"

Dette er jo løsningen. Der er helt klart foregået noget uden om E. Opgaven blev løst og det var det der førte til eksterne kommunikation. Der er altså IKKE foregået noget eksternt der har løst opgaven.
Avatar billede screem_brille Novice
24. juni 2005 - 14:33 #37
anonym, aha, dvs du kan bruge svaret til noget ? så når du eller en anden står og skal bruge præcis sådan en adaptor, så ved du hvor du kan købe en brugt ? er det det du mener ?
Avatar billede boxer Nybegynder
24. juni 2005 - 14:35 #38
screem_brille -> som spørgsmålet er formuleret, kan andre ikke få noget ud af det. Jo, det kan de faktisk godt - de kan få at vide at brugt er billigst. Men posedamen spurgte også efter hvor man kan få noget brugt.
Når det drejer sig om noget der er brugt, kan vi ikke regne med at vi også kan få en. Men det kan inspirere os til at handle brugt.

Du har helt ret i at løsningen er logisk. Men det gør den ikke ulovlig.
Avatar billede screem_brille Novice
24. juni 2005 - 14:38 #39
anonym, ja men så er løsningen jo netop heller ikke tilgængelig for andre brugere, så skulle spørgsmålet være oprettet under job / køb / salg, i den kategori som det er stillet er det ikke lovligt at give point for det.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2005 - 14:39 #40
Sagen er måske måske nok på kanten er reglernes bogstav.

Men prøv lige og tænk på reglernes ånd.

Spørger havde et problem. Svarer har løst problemet. Der er mig bekendt ikke
nogen som har påstået at det var en ulovlig point overførsel.

Eller sagt på en anden måde: vil det ødelægge Eksperten hvis det bliver
almindeligt at spørge efter hardware stumper og svarere sender noget
fra deres stumpe lager ? (vi snakker stadig uden penge - det er ikke
DBA eller QXL vi snakker om !) Næh - det er vel en god ting at hjælpe andre.

Naturlovene forhindrer jo at man poster en strømforsyning her, så hvis
reglerne skal håndhæves efter strengeste fortolkning, så skal man forbyde
at hjælpe hinanden med en stump hardware.

Jeg håber da at coadmin anlægger et pragmatisk syn: alt den relevante info
er postet i tråden og der er ingen grund til at mistænke nogen for foul play =>
det er OK.

Så screem_brille jeg synes at du skulle falde lidt ned. Regler er gode og regler
skal overholdes. Men det skulle gerne være sådan at reglerne og fortolkningen
af disse levede op til Ekspertens ånd også !
Avatar billede boxer Nybegynder
24. juni 2005 - 14:44 #41
screem_brille -> Vi kan diskutere længe uden at blive enige. Vi har begge gjort rede for vores synspunkter. Jeg respekterer at du har dine - jeg er bare ikke enig.

Derfor synes jeg vi skal blive enige om at vi ikke bliver enige og slutter diskussionen :o)

Er det OK?
Avatar billede screem_brille Novice
24. juni 2005 - 14:47 #42
Boxer det er fair nok, no hard feelings herfra ;) dog kunne en coadmin godt have blandet sig lidt synes jeg, men pyt, vi ser hvad der sker, hvis point tildeles ;)
Avatar billede huset Praktikant
24. juni 2005 - 14:50 #43
Kan se screem_brille nu modtager utallige tøsedrenge karma uden underskrift!

Der kan man se, når man gør opmærksom på noget her på eksperten, saves man omgående ned i karma.

Men lad dog tumperne hygge sig :)

Dog vil jeg sige til folkene bag de uunderskrevet karmaer "Bedre at tie end intet at sige."

og venter spændt på jeg får turen af børnehaven *GH*
Avatar billede screem_brille Novice
24. juni 2005 - 14:55 #44
Huset vidste godt på forhånd at jeg ville få masser af dårlig karma, men det tager jeg ikke så tungt, kan de ikke stå ved ders udtalelser, så pyt da, kan kun sige det er åbenbart børn der er flest af herinde.
Avatar billede huset Praktikant
24. juni 2005 - 14:58 #45
screen_brille-> Tommel op for denne holdning. Lad bare tumperne hygge sig. Små hjerner små fornøjelser :D

Den modstand der ikke slår dig ihjel - gør dig stærk.
(Filosoffen Nietzsche)
Avatar billede screem_brille Novice
24. juni 2005 - 15:05 #46
huset det er ikke første (og ej sidste) gang jeg gør noget som jeg ved møder modstand, kunne da godt have valgt bare at sige ok, og komme videre, men hvis alle gjorde det alle steder (både herinde og IRL) kune vi ligeså godt leve i det vilde vesten...
Avatar billede ejvindh Ekspert
24. juni 2005 - 16:21 #47
Det er altså for simpelt at sige, at bare fordi en løsning ikke kan bruges af andre, så må man ikke få point for den. Så skulle de fleste af de svar der blev lagt i Hijackthis-kategorierne jo ikke kunne fortjene point. Eftersom de er meget specifikke for den enkelte bruger.

Nedenstående tråd mener jeg også ville have berettiget til point (til mig :-)) selvom den kun er tilgængelig i meget kort tid.
http://www.eksperten.dk/spm/518192

Det gælder jo hver gang man lægger et link som svar (hvilket du, screem-brille, også ofte gør), at de kun har en begrænset tid, hvor de er kan hjælpe andre (fordi hjemmesiderne skifter hele tiden). Skulle man så også betale point tilbage, når linket holder op med virke?

Desuden synes jeg også man skulle tage at feje for egen dør, inden man begynder at beskylde andre for regelbrud:
http://www.eksperten.dk/spm/614778

Ulempen ved Ekspertens point-/karmasystem er altså, at nogle brugere (heldigvis langt fra alle) fokuserer for meget på at få point, og for lidt på at give tilbundsgående hjælp.
Avatar billede screem_brille Novice
24. juni 2005 - 18:06 #48
http://www.eksperten.dk/spm/614778 der er point jo netop givet tilbage, , ejvindh håber ikke du antyder jeg ikke forsøger at hjælpe folk herinde... ?
Avatar billede ejvindh Ekspert
24. juni 2005 - 18:23 #49
I 614778 tog du først imod pointene selvom du vidste at det var imod reglerne. Men det er rigtigt at du gav dem tilbage, da du blev bedt om det af Coadmin. Men det skulle vel ikke have været nødvendigt med en irettesættelse af Coadmin først...

Jeg antyder ikke, at du ikke forsøger at hjælpe til. Men jeg synes, at du fokuserer for meget på pointene.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
24. juni 2005 - 21:16 #50
og i mit eksempel følger du ikke engang coadmin..?
(hvis det ikke er det ene, så er det noget andet)
->men skøn sommer, enjoy..O)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
24. juni 2005 - 21:22 #51
måske helt uden for nummer..(hvis så meget undskyld))
men 1600 emails fra E.??.. er man så ikke lidt for meget PÅ..?
(forventer ingen svar))
citat->  personligt har jeg modtaget ca 1600 email som ellers burde være kommet fra den 31-5 til dags dato.
kilde.->>http://www.eksperten.dk/spm/624442
Avatar billede screem_brille Novice
24. juni 2005 - 22:12 #52
.bartfreak mindes ellers også du selv fik en påtale i det spørgsmål, og er det ikke op til mig selv at vurdere hvor meget tid jeg bruger herinde ? ved da der er flere som har fået i den størrelses orden af mail og mener at majsmarken fik ca 2100 mails, synes det virker underligt at du nævner det, men det må jo genere dig at man forsøger at hjælpe....
Avatar billede boxer Nybegynder
24. juni 2005 - 22:18 #53
Tjaa, vi kan jo begynde at tælle hvor mange mails dette spørgsmål har givet alene :o)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
24. juni 2005 - 23:27 #54
påtale..?..du blev bedt om at aflevere point tilbage, som du jo ikke har gjort.. jeg blev bedt om ikke at provokere..O)
men uanset hvad ignorer du reglerne, fordi du synes du har ret.
Avatar billede huset Praktikant
25. juni 2005 - 08:29 #55
-bartfreak og screnn_brille

Kunne I ikke holde jeres indbyrdes disputs til msn eller mail, for synes det er lidt for personligt nu, og lidt 2 klasse niveau.

Kom nu over det, og hold det til topic.
Avatar billede huset Praktikant
25. juni 2005 - 08:29 #56
screnn_brille = screem
Avatar billede screem_brille Novice
27. juli 2005 - 00:21 #57
lukker