Avatar billede busschou Praktikant
23. juni 2005 - 09:01 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

karma hmm

Aner ikke om det er det rette sted
Nu har jeg for første gang (måske nogen vil mene langt om længe ;o)
Fået en hel blank karme og en rimelig blank karma
Begge uden begrundelse, og begge uden nogen som helst indikation af hvem der har smidt dem
Se - dertil troede jeg jo man kunne benytte den "anmeld" funktion som står på ens karma side
Men niksen, den skal man bruge et brugernavn til

Kan man anmelde "bad karma misbrug" ?
Og kan man stille til forslag at ens brugernavn automatisk kommer på når man giver karma?

For ellers synes jeg da ikke det er for smart det karma system, hvis det bare kan blive en stor "slagmark"  :o)
Avatar billede dmcn Praktikant
23. juni 2005 - 09:05 #1
'Kan man anmelde "bad karma misbrug" ?'
Ja - men tomme karmaer er ikke karmamisbrug, da de ikke overtræder reglerne.

'"Og kan man stille til forslag at ens brugernavn automatisk kommer på når man giver karma?'
Naturligvis - det har mange før dig ønsket, men ifølge IDG sker det ikke.
Avatar billede varmeskud Praktikant
23. juni 2005 - 09:10 #2
Jeg læste i et spørgsmål her inden at de ikke ville gøre noget ved anmeldelser ang. karma.

Kan godt være jeg læste forkert. Men syntes bare der var noget om at de havde fået at vide at de ikke skulle gøre noget ved tingene.
Avatar billede peet49 Nybegynder
23. juni 2005 - 09:25 #3
Karmasystemet ødelægger sjælen på eksperten.
Avatar billede jokkejensen Novice
23. juni 2005 - 09:25 #4
Det er vel også fair nok man kan sige sin anonyme mening om brugerne, men folk skal bare ikke gøre det pga en diskution eller lignende, jeg smider dog altid navn på, men har da også erfaret at smider man navn på en meget dårlig, går der ofte max en dag før man får den tilbage i fjæset, selvom jeg mener at have dokumenteret fint for mine udtalelser..

Busschou.. du har 93% det er sku da okay :)
Avatar billede boxer Nybegynder
23. juni 2005 - 09:42 #5
Busschou -> Det er rent faktisk kun den ene der er dårlig karma. Jeg kan se du, lige som jeg selv, har en del blanke gode karmaer også.
Når der tildeles en karma, kan du se tidspunktet den er givet på. Afhængig af hvor aktiv du var på dette tidspunkt, kan du "sjusse" dig frem til den tråd den er givet på baggrund af.
Så er det jo rimeligt nok at man beder om en forklaring på denne karma. Jeg har selv gjort det og i et enkelt tilfælde førte det til at karmaen blev fjernet igen.

Hvis dit minisite/statement altid har set ud som det gør nu, kan jeg forestille mig at det kan føre til dårlig karma. Det var bare et råd :o)
Avatar billede busschou Praktikant
23. juni 2005 - 09:54 #6
Mit minisite har der aldrig stået noget i før
Jeg ved godt at jeg kun har fået een dårlig karma
Men jeg synes det er vildt irriterende når der bare slet ikke er nogen kommentar
Jeg synes ikke det er ok at være anonym
Hvis man er den type som absolut skal smide en dårlig karma tilbage fordi man selv har fået en. Ja så er navnet jo netop med til at andre kan se at det er sådan det forholder sig
Nu hvor der ingen navn og ingen beskrivelse er - ja så kan man ingen ting
Jeg sidder af og til hele dagen med computeren tændt og kan derfor ikke umiddelbart sjusse mig frem til hvem, hvad og hvor det er sket

Anyway har fået svar fra coadmin om at de ikke sletter karma og at de ikke kan se hvem som har givet det
Sjovt for et site som hedder "eksperten", jeg ville da tro at de har en database og jeg ville da tro man rimelig nemt kunne forbinde brugernavn med karma tildeling
Hvis ikke de kan det - så kan de vel heller ikke fjerne en bestemt brugers spørgsmål? Det må da være samme sammenhæng

Nå det er var bare min gylde, blev ski bare pænt nederen over at få sådan en i hovedet uden kunne se noget som helst - føler sig lidt magtesløs hedder det vel

og så lige en smiley :o)
Avatar billede busschou Praktikant
23. juni 2005 - 09:59 #7
boxer >> hvordan fjerner man karma igen? kan jeg da vist ikke hmm :o/
Avatar billede huset Praktikant
23. juni 2005 - 10:00 #8
Hvorfor klager du ikke over de gode du har modtaget uden underskrift??
Avatar billede huset Praktikant
23. juni 2005 - 10:01 #9
Avatar billede boxer Nybegynder
23. juni 2005 - 10:06 #10
busschou -> Du misforstod mig :o) Jeg kommenterede karmaen i den tråd jeg mente den var blevet givet, hvorefter personen der havde givet mig karmaen slettede den.
Avatar billede busschou Praktikant
23. juni 2005 - 10:06 #11
huset >> Jeg mener i princippet at man altid burde give sig til kende og evt referere til et spørgsmål. Dog kan man jo have en generel mening som ikke er hæftet på eet konkret spørgsmål.
Men når jeg nu klager over de dårlige så skyldes det flere ting
Det ville være rart at kunne se fornuften i det
Det ville være rart at kunne "forsvare" sig selv
Det ville være rart evt at lære noget af det hvis det er fair nok givet
I mine øjne er en total blank karma givet uden grund ensbetydende med at der sidder en og anden der ude som har fået et surt opstød over en eller anden misforstået småting

Det er min mening - og det betyder også at når det kører som det gør, så synes jeg egentlig ikke karma systemet kan bruges til noget
Avatar billede busschou Praktikant
23. juni 2005 - 10:06 #12
boxer >> ja det er jeg med på. Nu har jeg forsøgt gå ind på nogen hvor jeg har givet karma. Men jeg kan da ikke slette det?
Avatar billede huset Praktikant
23. juni 2005 - 10:07 #13
Vi er enig på alle fronter, men folk klager altid kun over de dårlige uden underskrift.

that's my point :D
Avatar billede boxer Nybegynder
23. juni 2005 - 10:08 #14
Jeg tror iøvrigt at vi alle har det på samme måde med blanke karmaer. Men der er ikke noget at gøre ved det.
Avatar billede boxer Nybegynder
23. juni 2005 - 10:19 #15
busschou -> Det er også lidt besværligt :o)
Du skal finde en tråd hvor personen hvis karmatildeling du vil slette optræder. Klik på personen og vælg giv karma. Slet evt. teksten og angiv karmaen som "ingen karma" Så er karmaen slettet.
Avatar billede busschou Praktikant
23. juni 2005 - 10:38 #16
ok ja det var lidt kringlet :o)
Nå lukker igen - en skam det er som det er synes jeg. Men måske IDG bliver klogere med tiden ;o)
Avatar billede arne_v Ekspert
23. juni 2005 - 11:05 #17
re 09:54:56>

coadmins har ikke direkte adgang til databasen

admin hvis en sådan eksisterer længere har selvfølgelig adgang

begrundelsen for anonym karma fremgår også implicit af denne tråd - risiko
for hævnkarma
Avatar billede varmeskud Praktikant
23. juni 2005 - 12:49 #18
Bare for at vende det om på hovedet, da der har været en masse med at folk ikke har skrevet hvem de er eller begrundelse for dårlig karma.

Hvad med når der ikke bliver skrevet navn eller grund ved god karma?

Det er jo sådan set det samme. Man ved ikke om det "bare" er ens venner der ville "hjælpe" en til god karma eller hvad det er.
Avatar billede fromsej Praktikant
23. juni 2005 - 16:04 #19
Så længe man kan være anonym, giver jeg på godt fynsk ikke en hujende fis for negativ karma uden navn, positiv kan jeg sagtens bruge, det er trods alt givet som et tak for hjælpen.
Avatar billede varmeskud Praktikant
23. juni 2005 - 17:29 #20
ja men set på den anden side ved man jo ikke hvem det er "tak" fra og om der er en "begrundelse" for "takken" kan jo være personen følger sig "trunget" til det.

Tja jeg ved ikke.

Men vi mennesker er vist sådan indrettet at så længe det er godt er det lige meget hvor det kommer fra. Men er det skidt så skal vi vede "hvem, hvor og hvad"

Personligt bruger jeg ikke karma systemet, eller jo for sjov og se hvad andre skriver om andre. (har dov selv lagt en enkel karma eller to hos nogen mener jeg)
Avatar billede boxer Nybegynder
23. juni 2005 - 18:57 #21
Jeg er enig med fromsej - en god karma kan altid bruges.
Jeg er også enig med varmeskud - det er rart nok at vide hvor "skulderklappet" kommer fra.
Avatar billede fromsej Praktikant
23. juni 2005 - 20:18 #22
Det er vi slet ikke uenige i, jeg vælger bare at se positivt på en positiv karmatilkendegivelse.
De negative, med eller uden tekst, kan jeg ikke tage mig af, hvis de ikke er underskrevet med det rigtige navn.
Derfor burde der, som i alle andre former for indlæg på E!, være navn på.
Avatar billede varmeskud Praktikant
24. juni 2005 - 08:58 #23
Lidt debat er godt så længe det kan "styres" som her. hehe...

fromsej

citat : Så længe man kan være anonym, giver jeg på godt fynsk ikke en hujende fis for negativ karma uden navn, positiv kan jeg sagtens bruge, det er trods alt givet som et tak for hjælpen.

Hvorfor skal navn være på dårlig karma når det ikke skal være der på god karma.

Men helt sikkert. Så syntes jeg man skulle skrive en grund til det lige meget om det er godt eller skidt.
Avatar billede busschou Praktikant
24. juni 2005 - 10:31 #24
arne_v >> Jeg kan slet ikke se hvorfor man er bange for hævn karma
1) Alle kan kun give een karma til hver bruger (mig bekendt?)
2.a) Hvis jeg giver karma til dig og begrunder det med reference til et spørgsmål osv osv hvorfor skal jeg så frygte hævn?
2.b) Du hævner dig, giver mig dårlig karma, men hvis jeg kan se dit navn så kan jeg altid med god samvittighed referere til min egen sobre tildeling af din karma

Hvis du forstår mig? Jeg vil da hellere have at brugernavnet var obligatorisk og at jeg så kunne se at her er en "padde" som åbenbart synes det er sjovt at give negativ karma for sjov, og så kunne vælge ikke at gide at hjælpe ham mere. End som nu hvor jeg ikke aner hvem det er og så i princippet spilde min tid på en som ikke værdsætter det

Men nok om det, der sidder jo nok et "over ekspert udvalg" og har gennemtænkt det :o)

PS: Er der ingen admin? Jeg troede at coadmins kunne referere videre til en overordnet admin hvis der var noget?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2005 - 11:52 #25
prøv at søg her i denne kategori, så vil du finde masser af beskyldninger om:
  - uretfærdig karma
  - brugernavne oprettet for kun at give karma
  etc.etc.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2005 - 11:52 #26
den gamle admin fratrådte hos IDG engang i efteråret

og så vidt jeg ved er der ikke en enkelt persom har overtaget

og 4-5 personer som deler ansvaret er sjældent godt