Avatar billede niconul Praktikant
22. juni 2005 - 22:45 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Sp2+300GB ata133 harddisk

Okay.. jeg kæmper nu på dag 3 med min 300GB ata-133 harddisk men den er stadig ikke kommet op at køre ordentligt. Jeg har 2 computere, 1 gammel og 1 ny. På den gamle kan jeg godt få lov til at installere windows på den med sp2. På den nye maskine kan jeg kun få lov til at installere windows. Hvis jeg installere sp2 så genstarter den som den skal, men når windows-logoet kommer så hænger den bare. Jeg har en harddisk i hvor der er installere windows og sp2 på, så jeg forstår ikke hvorfor min nye ikke kan acceptere sp2. Min nye harddisk skal virke som bootharddisk engang når den kommer til at køre...Jeg har også prøvet at køre med en maxtor bootdisk, men det hjælper heller ikke så meget. Jeg har også prøvet at lave 3 partitoner, så de ikke kommer op over de 137GB, men det er den også ligeglad med... Er ved at blive lidt frustreret her :D
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. juni 2005 - 23:08 #1
Hvis du nu prøver med en nyinstallation igen, men denne gang er den eneste harddisk i maskinen den nye på 300 GB, hvad siger den så ? ?
Avatar billede niconul Praktikant
22. juni 2005 - 23:19 #2
den gør det samme... ligemeget om der sidder 1 eller 2 diske i.. Den vil simpelthen ikke æde sp2....
Avatar billede leif Seniormester
22. juni 2005 - 23:23 #3
Hvad bundkort er der på den hvor du har problemer ?
Avatar billede niconul Praktikant
22. juni 2005 - 23:24 #4
et Asus P4B
Avatar billede niconul Praktikant
22. juni 2005 - 23:27 #5
nej... det er et p4p800.... sry
Avatar billede halifax Nybegynder
23. juni 2005 - 00:17 #6
På denne side er der virkelig mange råd og forslag: Windows XP Service Pack 2 Problem Solver
http://www.michna.com/kb/WxSP2.htm

Hvilken CPU er i den ny pc og hvilken BIOS version kører du med? Hvis p4p800-E Deluxe kræver det BIOS 1017.
Ca. 1/4 nede på siden er et afsnit om prblemer med visse cpu'er og nævnt "Some affected motherboards" hvor p4p800 er blandt.

Nærliggende at tro det er et hardwareproblem, bare mærkeligt du har SP2 på en anden disk uden problemer.
Avatar billede niconul Praktikant
23. juni 2005 - 00:22 #7
det er en p4 2800mhz prescott og bios version 080009
Avatar billede halifax Nybegynder
23. juni 2005 - 15:00 #8
Fra mit link ovenfor:

"Processors based on the Prescott design with a C-0 processor stepping are affected when the motherboard BIOS is out of date. The cause appears to be that the machine's BIOS does not install a production level microcode update (a correction to a fault in the microprocessor's own microcode).

A BIOS update is the best solution, but Microsoft has also released a fix, which can be downloaded from:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=9b99c199-5d75-454f-ae07-b620727be8d8

Background: The update replaces the SP2 file update.sys, version 5.1.2600.2180, with a new version 5.1.2600.2508 that works correctly on the affected CPUs."

Synes ikke rigtig den BIOS version du oplyser, siger noget. - Der er udgivet en række opdateringer af BIOS til p4p800. Vil anbefale du opgraderes til den nyeste. Siden med bios er her, klik på tab'en Bios
http://support.asus.com/download/download.aspx?Type=All&model=P4P800
Avatar billede niconul Praktikant
23. juni 2005 - 15:22 #9
Hej halifax... Du har absolut været på rette spor. Jeg har opdateret bios og har nu veæret i stand til at loade windows ind med min slipstreamed xp cd+sp2. Jeg brugte maxtor-dos-harddisk-installer for at gøre disken klar, men den kunne kun se op til 130gb. Jeg fortsatte i troen om at sp2 ville kunne finde resten inde i windows, men det kan den ikke. Jeg har fat32(30GB) hvor windows ligger og 100GB ntfs som rest. Jeg mangler de sidste 160-70 GB. Har prøvet at køre maxtor bdisk enabler, men det hjalp heller ikke. Hvordan finder jeg de sidste 170GB. Jeg har også prøvet med en anden maxtor bootdisk og der kunne jeg dele HELE disken op i partitioner, men den brugte jeg ikke denne gang. Skal jeg starte forfra med at installere for at finde resten af min harddisk? Hvordan tildeler jeg point til den jeg syntes der har løst opgaven?`
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. juni 2005 - 17:16 #10
For at "se" store diske, kræves, SP1, og hvis du har installeret SP2, så skulle den kunne se den.

Når du går ind i egenskaber for computer, skulle ser gerne under system nederst stå Service Pack 2. Gør der det, har du SP2 installeret ? ?
Bare for at være sikker på at den er der, når nu det er en Slipstreamed CD.

Dem du mener skal have points, beder du om at lægge et svar. Når det er gjort, kommer der en accepter knap frem nederst til venstre, men inden du trykker på denne, skal du markere navnet/navnene på den/de som skal have points.
Avatar billede niconul Praktikant
23. juni 2005 - 17:22 #11
jeg har været inde og checke og jeg har der er sp2 inde på maskinen. Der er også slået 48bit lba til. Kan det have noget at gøre med min biosupdate..?? Jeg har nemlige lige opdateret den for at få lov til at ligge xp ind sammen med sp2... Har også kørt maxtors bdisk enabler... Ikke noget der virker lige nu. kan kun se 130GB ud af 300GB...
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. juni 2005 - 17:30 #12
Mystisk, for Bdisk enabler skulle være indifferent, når du har SP2.

Den sidste released BIOS har ver. 1019, men der findes også en Beta ver. 1020.002, men det burde ikke være et BIOS problem.

Hvad siger BIOS til størrelsen på disken ? ?

Hvad siger diskhåndteringen angående størrelse på disken ? ?
Avatar billede niconul Praktikant
23. juni 2005 - 17:33 #13
bios har aldrig rigtigt sagt noget om størrelsen på disken... der står bare et langt nummer. Inde i diskhåndtering siger den at der er 30GB fat32 på c-drev og 100Gb ntfs på d-drev
Avatar billede niconul Praktikant
23. juni 2005 - 19:39 #14
halifax & dragonknight... kan i ikke ligge et svar så jeg kan uddele point
Avatar billede halifax Nybegynder
24. juni 2005 - 01:08 #15
SE RESTEN AF DIN IALT 300GB DISK.

Det er en ny disk du opretter partition på, formaterer og installerer XP.
Da noget af det første som sker, er at oprette partition, er 48-bit LBA endnu ikke installeret. Derfor kan du kun oprette en parttion på 137GB, eller 128 GB i binært format.

Du kan nu gå i diskhåndtering, hvor du er i stand til at oprette yderligere en eller flere partitioner på den ledige plads.
Du kan kun få disken samlet til een stor partition med et 3. parts program som fx. Partition Magic.

Håber du får glæde af alle dine 300GB.    :)

En slutbemærkning: Det eneste Maxtors Big Disk Enabler gør er at tilføje de nødvendige oplysninger i reg.databasen, såfremt man ikke har SP1 eller 2 installeret. Det er ikke et "vidunderprogram" til store diske. Tilføjelserne til reg.db kan ses i MS artikel
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;303013&Product=winxp
Avatar billede halifax Nybegynder
24. juni 2005 - 01:16 #16
Hov, overså i farten at du allerede har lavet to drev:  30GB fat32 på c-drev og 100Gb ntfs på d-drev. Det er helt fint.

Du kan fra diskhåndtering stadig oprette drev på den ledige plads så du får fuld udnyttelse af disken. H-klik den og opret partition.

Desværre virker 48-bit LBA ikke før XP er installeret selv om SP2 er slipstreamet ind i den.
Avatar billede niconul Praktikant
24. juni 2005 - 01:20 #17
jeg har lige nu sat den til i min nye maskine som slave og under diskhåndtering fylder den kun 130 GB... jeg har ikke noget skraveret plads som jeg kan aktivere.. Og jeg har understøttelse af 48bit lba... Jeg har har 180 GB til at sidde i nu som windows er på, så hvorfor vil den ikke se mere end 130GB på min nye harddisk??
Avatar billede halifax Nybegynder
24. juni 2005 - 01:30 #18
Tror din ny maskine ikke har fået opdateret I/O oplysningerne for disken.

Hvis du ikke allerede har fyldt date på den - eller kan flytte dem over på din 180GB disk med XP - vil jeg foreslå at du begynder forfra med den ny disk.

Dvs. slet de partitioner, c og d, du allerede har på den og opret nogle nye.
Avatar billede niconul Praktikant
24. juni 2005 - 01:35 #19
Det har jeg lige gjort over i min gamle maskien hvor min 300GB sad som slave. Jeg brugte partition magic 7.0 til at slette og dermed oprette 2 nye partitioner.... Da computeren genstartede formaterede den og fuldførte partitionerne... Jeg har før kunne se HELE disken over i min gamle computer.... Ved ikke lige hvorfor den ikke kan nu... Der er gået noget galt.... Hvordan sletter man effektivt ALT der ligger på sådan en disk???
Avatar billede halifax Nybegynder
24. juni 2005 - 01:43 #20
Til at slette ALT kan benyttes killdisk fra www.killdisk.com

Læs lige manual/brugervejledning til programmet som kan køre fra diskette. Pas på du ikke sletter en forkert disk.
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. juni 2005 - 01:17 #21
Takker  ;-)