Avatar billede hoejgaard Juniormester
21. juni 2005 - 22:22 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Design af logo

jeg ska ha designet et logo. Er der nogen der ved hvordan man får lavet et professionelt logo og hvilket program man kan bruge til at lave det. Har adgang til photoshop 6.0. Kan det bruges ??
Avatar billede mtj111 Novice
21. juni 2005 - 22:24 #1
Photoshop? Ja, det er meget brugbart!
Avatar billede dan_n Nybegynder
21. juni 2005 - 22:29 #2
Hvis logoet skal bruges til andet end web, burde du bruge illustrator istedet for Photoshop, idet du i illustrator arbejder med vektor grafik !

Men er det det kun "personligt" og til bruge på nettet, kan du gøre det i photoshop, som  bemærk navnet er et fotobehandlings program om ikke et "tegne program"
Avatar billede claus_joergensen Nybegynder
21. juni 2005 - 22:30 #3
www.good-tutorials.com har også en række udemærket tutorials.
Avatar billede kasperstorm Nybegynder
21. juni 2005 - 22:34 #4
the gimp til linux....gratis og glimrende stykke værktøj!!
Avatar billede larsbachmanndk Nybegynder
21. juni 2005 - 22:37 #5
Som der tidligere er nævnt er Illustrator det eneste rigtige program at bruge når det gælder logoer.
Men som dan_n siger, så kan photoshop godt bruges hvis det kun er til web, men man skal overveje det nøje, for skal du på et tidspunkt bruge det til tryk eller poster eller lign. så dur photoshop formatet ikke.
Avatar billede kasperstorm Nybegynder
21. juni 2005 - 22:42 #6
uddybning af larsbachmanndk's forklaring: Jeg tror det er vigtigft af forståelsesmæssige årsager at nævne at photoshop primært arbejder med bitmap(bmp,jpeg,png osv.) billeder, hvor illustrator arbejder vektororienteret (eks. eps) Forskellen er at et logo lavet i illustrator kan skaleres, og samtidig være pænt, dette er imidlertid ikke altid noget photoshop kan prale af!!
Avatar billede saucer Nybegynder
21. juni 2005 - 22:42 #7
larsbachmanndk >> Det er ikke noget om PhotoShop format ikke dur. Det kan man ikke sige.
Man kan bruge PS eller Illustrator til web og tryk.

Det man skal tænke på når man laver logo i PS (PhotoShop) er at man skal bygge alt grafik i en høj opløsning på 300dpi alt under kan ikke bruges til tryk.

Personligt vil jeg selv bruge Illustrator til at lave logo. Og den eneste grund er at Illustrator arbejder med vektor.
Avatar billede kasperstorm Nybegynder
21. juni 2005 - 22:43 #8
enig!!
Avatar billede hoejgaard Juniormester
25. juni 2005 - 17:38 #9
Nu skal logoet indeholde noget med et navn og vil gerne designe mine egne bogstaver til ogonavnet. Er det muligt i photoshop eller et andet program ??
Avatar billede saucer Nybegynder
25. juni 2005 - 18:02 #10
Du skal nok bruge et program som er beregnet til at lave bogstaver. PhotoShop kan ikke sådan nogte. rent fraktisk kan PhotoShop i sig selv intet. Det er brugeren af programmet der skal kunne bruge det tool til at skabe noget selv. det samme gælder andre Adobe programmer, og det er efter min smag alt alt for cool. Så kan man lave noget der er unik.
Avatar billede hoejgaard Juniormester
25. juni 2005 - 18:06 #11
okay men så vil jeg forsøge at lave det i photoshop..
Avatar billede saucer Nybegynder
25. juni 2005 - 18:16 #12
Igen, hvis det er et logo med kun tekst så er det Illustrator du skal åbne.
Avatar billede hoejgaard Juniormester
25. juni 2005 - 18:37 #13
har ikke Illustrator
Avatar billede saucer Nybegynder
25. juni 2005 - 18:59 #14
Ok, Men husk : Hvis du skal bruge logo til tryk så skal du lave dit logo i et stort opløsning.
Avatar billede hoejgaard Juniormester
25. juni 2005 - 21:17 #15
hvad svarer det til i pixels/cm ??
Avatar billede saucer Nybegynder
25. juni 2005 - 21:20 #16
I photoShop hedder det "Resolution : 300 pixles/inch" Normalt er den på 72 og det er kun til Web  fra 150 og op til 300 er til tryk.