Avatar billede molleren Nybegynder
21. juni 2005 - 21:27 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Sidenumre/sideantal relateret til gruppe fremfor hele rapporten

Hej, jeg er endnu ingen ørn til visual basic, så vil gerne have det skåret lidt mere ud i pap...

Jeg har læst http://eksperten.dk/spm/387555 vedrørende oprettelse af sidnumre relateret til den enkelte gruppering fremfor hele rapporten i Access, altså:

Jeg ønsker at hver gruppering i min rapport har teksten (eks): side 1 af 3, side 2 af 3 osv.. frem for side 1 af 84, side 2 af 84 osv..

Der henvises i øvrigt til http://www.mvps.org/access/reports/rpt0013.htm
af Proaccess..

Men jeg fatter ikke helt princippet (har office 2003)..

Skal jeg ind i visual basic editor (alt-f11), og så vælge Insert, Module. Og her paste smøren fra mvps.org-siden (alt mellem '****code start*** til '*****code end**)

Derefter erstatte Me!Salesperson med me!UdstyrNummer (hvis det er det felt jeg grupperer efter)..

Hvad gør jeg så? jeg vil i øvrigt gerne have "side x af y) i detaljesektionen.

Jeg skal vel indsætte en eller anden tekstboks med =[?page?] & "af" & [?pages?] --> ?page?, ?pages? = ved ikke...

Mvh Morten
Avatar billede yuksel Nybegynder
22. juni 2005 - 13:48 #1
kunne du ikke forklare problemmet lidt nærmere !
Avatar billede molleren Nybegynder
22. juni 2005 - 15:00 #2
Jeg har en rapport over udstyr med i alt 85 sider pt. Hvert stykke udstyr består af 17 felter i een tabel over udstyret, hvilket resulterer i at en rapport over udstyret eks. kan have 1 til 3 sider relateret til det enkelte stykke udstyr, mens det totale antal sider er 85. Rapporten omfatter hele tabellen, og altså alt udstyret. Grupperingen jeg taler om er altså et stykke udstyr..

Jeg vil så gerne udskrive rapporten således, at sidetallet følger det enkelte udstyr fremfor hele rapporten. Så der er altså ligeså mange side 1'er som der er udstyrsnumre, og afhængig af størrelsen på de enkelte poster relateret til udstyret vil sideomfanget for det enkelte udstyr variere.

Side 1 af 3 (eksempel) skal så gerne være i detaljesektionen i rapporten.

Mere info, flere point?
Avatar billede molleren Nybegynder
23. juni 2005 - 12:36 #3
Måske en makro eller lignende, der så kunne skrive en rapport ud per gruppe, eventuelt på baggrund af en forespørgsel eller en formular, hvor der kan afkrydses poster, herefter skrives enkeltrapporter ud...
Avatar billede yuksel Nybegynder
23. juni 2005 - 13:10 #4
Jeg tror du skal lave en knap som hedder "udskriv" og sæt den op til at skrive en
xml fil ud på bagrunds af sql querys og xml noder.
og også kan du faktisk gå ind i word og lave din layout og gem som xsl.
en kompination er alt det her vil løse ding problem.
det med siderne hedder subsection i xsl
Avatar billede molleren Nybegynder
23. juni 2005 - 13:58 #5
Men det er jo ikke rigtigt hvad jeg ønsker.. Det burde vel være muligt i access, så det kan sættes op og køres af alle...
Avatar billede molleren Nybegynder
24. juni 2005 - 10:54 #6
hmm... Det er godt nok varmt i det danske for tiden...
Avatar billede molleren Nybegynder
24. juni 2005 - 14:56 #7
ok, jeg tror efterhånden, at jeg har fattet det med at indsætte koden.. (http://www.mvps.org/access/reports/rpt0013.htm)

Har så lavet en tekstboks i sidefoden der hedder =[CtlGrpPages] og jeg har også indsat en tekstboks med =[pages]...

Men så sker der det at hvis sub'en hedder :
- Private Sub Sidefodsektion_Format(Cancel As Integer, FormatCount As Integer)
så bliver jeg spurgt om at angive en værdi for CtlGrpPages når jeg kører rapporten
og får en fejl i linien
Me!ctlGrpPages = "Group Page " & GrpArrayPage(Me.Page) & " of " & GrpArrayPages(Me.Page)

Hvis så sub'en hedder
- Private Sub Sidefod_Format(Cancel As Integer, FormatCount As Integer)
bliver jeg igen bedt om at angive en værdi, men får ingen fejl

Jeg gør nok noget galt..
Avatar billede molleren Nybegynder
24. juni 2005 - 15:11 #8
Og har fundet ud af, at sub'en nok skal hedde
Private Sub Sidefodsektion_Format(Cancel As Integer, FormatCount As Integer)
osv...

Da det er den der kommer frem under hændelser i sidefoden og ved valg af kode..

Men får som sagt fejlen som beskrevet ovenfor (run time error 2448, du kan ikke tildele en værdi til dette objekt), og den beder mig om at indtaste en værdi for CtrlGrpPages..

Hold da op, jeg får snart mine egne 200point...
Avatar billede molleren Nybegynder
30. juni 2005 - 16:15 #9
Ok, har fundet ud af det nu..

Koden på http://www.mvps.org/access/reports/rpt0013.htm virker fint

Jeg har lavet et gruppehovede og smidt koden ind:

en sub til gruppehovedet_format da jeg vil have side a af b i mit gruppehovede, husk så at placere en usynlig tekstboks med '=[Page] & [Sider]' i gruppehovedet også, dernæst skal man placere en ubunden tekstboks (det er der åbenbart noget der hedder) med navnet ctlgrppages så funker det!