Avatar billede foxmulder58 Praktikant
20. juni 2005 - 18:09 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

forskel mellem LCD og Plasma

Hej eksperter,

hvad er forskellen mellem LCD og plasma skærme sådan ganske kort fortalt?

mvh
Mads
Avatar billede jokkejensen Novice
20. juni 2005 - 18:11 #1
Opløsning, farvekontrast, levetid...
Avatar billede screem_brille Novice
20. juni 2005 - 18:17 #2
du glemte det vigtigste, teknologi
Avatar billede jokkejensen Novice
20. juni 2005 - 18:26 #3
hmmm okay så... pointene er dine... eller skal vi dele fifty/fifty ?
Avatar billede screem_brille Novice
20. juni 2005 - 18:31 #4
jokkejensen, tror sq det bliver svært at 1 point *G* tag du dem bare, jeg overlever nok det ene point *GG*
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
20. juni 2005 - 18:31 #5
hvad er forskellem mellem de 2 teknologier og er den ene bedre end den anden?

mvh
Mads
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
20. juni 2005 - 18:32 #6
hæver til 6 point så får i 3 hver er det ok?

mvh
Mads
Avatar billede jokkejensen Novice
20. juni 2005 - 18:40 #7
8 !!
Avatar billede jokkejensen Novice
20. juni 2005 - 18:42 #8
LCD klarer større opløsninger end Plasma.. plasma kun de traditionelle som NTSC og PAL tillader... Men plasma har meget bedre farvekontrast en LCD, altså er plasma bedre til at vise et billede end LCD til nutidens DVD og TV signaler, men når HD bliver en realitet er det helt klart bedst at have et lcd, da man kan få meget bedre opløsning på...
Avatar billede palleskov Juniormester
20. juni 2005 - 19:02 #9
Plasma-panel teknologi
I de største skærmstørrelser - fra 32" og opefter - er FlatTV baseret på plasma-paneler. Skærmen er opbygget som en matrix af celler indeholdende plasma-gas, og 3 celler - rød, grøn og blå - udgør én pixel. Når en plasma-celle modtager en elektrisk spænding, genererer den usynligt UV (ultraviolet) lys. Dette UV-lys rammer farvede fosfor-punkter - røde, grønne og blå - og danner et synligt billede. Plasma-paneler kan levere skarpe, flimmerfri billeder med strålende, klare farver og har desuden en bred betragtningsvinkel.

LCD-panel teknologi
I de mellemstore og mindre skærmstørrelser - fra 30" og nedefter - er Philips FlatTV baseret på LCD-paneler. Skærmen er opbygget som en matrix af celler med flydende krystal-molekyler, og 3 celler - rød, grøn, blå - udgør én pixel. Bag skærmen er der baggrundsbelysning. Når de flydende krystal-molekyler modtager en elektrisk spænding, ændrer de orientering.

Afhængigt af deres orientering, enten overfører eller blokerer LCD-cellerne for lys fra baggrundsbelysningen, så der dannes et synligt billede. Denne raffinerede LCD-teknologi leverer en skarphed og lysstyrke, som ikke overgås af andre teknologier i tilsvarende skærmstørrelser.
Avatar billede jokkejensen Novice
20. juni 2005 - 19:05 #10
*host* i 2004 til cebit gloede jeg på et sony 72" Lcd...
Avatar billede ahave Nybegynder
20. juni 2005 - 19:43 #11
Er der ikke noget med at billedet kan brænde fast på skærmen på et plasma?? Eller har man løst det problem?
/ahave
Avatar billede goaul Praktikant
20. juni 2005 - 20:31 #12
"Er det mig eller er brugerne herinde lidt.. hysteriske hvad angår point?" :
http://eksperten.dk/spm/627004

foxmulder > med mere end 3400 point på kontoen, opretter du et spørgsmål til 1 point, hvorefter du flotter dig og hæver til 6 *LOL*
Svaret på dit spørgsmål må derfor være: Bare dig der er lidt hysterisk ;p
Avatar billede screem_brille Novice
20. juni 2005 - 21:53 #13
ja det er faktisk ret meget til grin, er sq lidt svært at tage det seriøst
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
20. juni 2005 - 22:14 #14
-----------------------> gaoul    point matcher spørgsmål her!

og hysterien består iat folk ligger links ti et spm, og gør det samtidig til et svar , hvis man afviser disse sviner de en til...det er det jeg mener!!!

du synes måske jeg skulle  hæve det??? won´t happen!

ha det godt!

/fox
Avatar billede goaul Praktikant
20. juni 2005 - 22:33 #15
foxmulder > sry, men ku´ ikke lade være :)
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
20. juni 2005 - 23:53 #16
he he jeg kan godt se din pointe men jeg synes dette spm. var rimelig lidt for de kloger mennesker herinde.....der var ikke nogen lang kode eller noget de skulle tjekke for fejl!

ses ha det godt!

mvh
Mads
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
21. juni 2005 - 01:52 #17
palleskov + jokkejensen smider i et svar??

mvh
mads
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
21. juni 2005 - 02:02 #18
En lille tillægsting: Plasmaskærme har så den store ulempe, at gassen siver ud af dem... - En af mine venner havde ikke andet end problemer med det - kan købte et LCD, og har aldrig fortrudt ;)
Avatar billede screem_brille Novice
21. juni 2005 - 11:02 #19
foxmolde58 alt er nemt for dem som har den viden som spørger søger, om det er en kode eller hvad det er ændrer ikke på at spørger har brug for hjælp, men et point forhøjet til 6, det er sq at gøre grin med folk (især når man tænker på dit andet spørgsmål)
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
21. juni 2005 - 12:40 #20
screem_brille  jeg er desværre ikke helt enig..men sådan er det jo bare!

ha det godt

mvh
Mads
Avatar billede jokkejensen Novice
21. juni 2005 - 17:01 #21
ja jeg skal sku have nogle af alle de points ! :)
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
21. juni 2005 - 17:03 #22
ja det skal du da og det får du også...sorry jeg havde glemt dig!

mvh
mads
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. juni 2005 - 23:31 #23
LOL - forhøje fra 3 til 6 point????

Sig mig - 15 er lig med "let" - er 6 point så "jeg kan svaret selv".... ???
Avatar billede screem_brille Novice
23. juni 2005 - 01:50 #24
John_stigers, manden mener at det er jo så nemt for eksperterne at de faktisk skal give ham point for at få lov at svare *LOL* og han startede med hele 1 point, ikke en man gider bruge tid på *G* (og slet ikke efter det andet spørgsmål han har oprettet mht om brugerne er lidt hysteriske ang point)
Avatar billede palleskov Juniormester
23. juni 2005 - 13:02 #25
Svar