Avatar billede qualon1 Nybegynder
19. juni 2005 - 10:52 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Speciel skrifttype på en hjemmeside

Hej...

Ja har en speciel skrifttype (TW Cen MT) som jeg gerne vil benyttes på en hjemmeside... Så mit spørgsmål er, hvor skal jeg ligge denne skrifttype fil henne og hvordan får jeg html til at finde og benytte den?
Avatar billede doggy82 Praktikant
19. juni 2005 - 11:12 #1
Den skrift egner sig ikke særligt godt til skærmvisning.
Så jeg vil råde dig til at bruge "Trebuchet MS" istedet.
Avatar billede saucer Nybegynder
19. juni 2005 - 11:16 #2
Det at bruge en special skrift type er ikke altid smart.

1. Det er kun brugere som har installeret denne skrift type på deres maskine som kan se skrifttypen på din side.

2. Brugere som ikke har skrifttypen gider normalt ikke at hente skriften bare for at se en side. Oftes skal man betale for at bruge skrifttyper så personligt vil jeg sevl ikke hente en skrifttype pga. en enkelt hjemmside.

Det du kan gøre er at lave en intro side til din hjemmeside hvor du skriver :
ABCDEFG... og ved siden af det laver du et billede hvor der er skrevet ABCDEFG... med dit skrifttype. Så kan folk se om det har den rigtige skrifttype på deres maskine. Hvis ikke så kan du lave et link hvor fra det kan downloade den.

Men igen... der er langt fra smart.
Avatar billede doggy82 Praktikant
19. juni 2005 - 11:21 #3
Jo altså der er lidt forskellige mulighedder for at bruge sin egen skrift.
Men de anbefales kun til overskrifter, og dem er det lettere at lave som billeder.

Der er to forskellige metoder her. Men jeg anbefaler kun at man bruger det hvis man feks har nyheder og artikler som bliver opdateret ofte, hvor overskriften skal skrives med en speciel skrift...

http://www.alistapart.com/articles/dynatext/
http://www.mikeindustries.com/sifr/
Avatar billede doggy82 Praktikant
19. juni 2005 - 11:27 #4
Hvis du vil danne dig et billed af hvem der har hvilke skrifter er nedenstående link en god ressource. Man kan se hvilke skrifter der følger med de forskellige produkter.
http://www.microsoft.com/typography/fonts/default.aspx

Og så kan du besøge min egen lille linkssamling om typografi
http://typo.lassefernov.dk/